Multitest luidsprekerkabels tot 400 euro

Hoewel draadloos enorm in opkomst is, zullen vele lezers toch gewoon gebruik maken van een kabeltje tussen de eindversterker en luidspreker. En net zoals bij luidsprekers komen kabels in vele vormen, maten en prijzen. Wij testen nu zeven luidsprekerkabels in de prijsklasse 160 euro tot 400 euro per twee meter paar.

Bekabeling blijft altijd een gevoelig onderwerp. Kabel is kabel, toch? Nou: wie kritisch genoeg luistert, zal merken dat dit niet het geval is. Er zit gewoon verschil in klankbalans, detaillering, beeldvorming en bijvoorbeeld dynamiek. Dat heeft niet alleen te maken met het gebruikte materiaal, maar ook met de geometrie, afscherming en niet te vergeten: connectoren. Al die zaken gecombineerd zorgen voor een andere presentatie van muziek.

Matchen

Net als dat u een luidspreker moet vinden die binnen uw akoestiek goed werkt en tevens lekker samen kan werken met de versterker, is het belangrijk dat u een passende kabel zoekt voor uw systeem. Een kabel die het hoog aanzet zal minder fijn klinken in een harde ruimte dan een kabel die het hoog juist wat dempt. En hoewel het om subtiele verschillen gaat, kan het wel zo zijn dat de ene kabel net dat puntje op de ‘i’ zet binnen uw systeem. Probeer dus altijd meerdere kabels uit voordat u iets blind aanschaft.