Level 1: 350-500 euro
Inhoud
Final Sonorous III
Final is een eigenzinnig Japans merk dat in- en over ear hoofdtelefoons maakt vanaf € 50 tot € 3.500. Eerder testten we al de E5000 in-ear die op ons indruk maakt niet alleen vanwege zijn audioprestaties maar ook door het fraaie ontwerp. De Sonorous-serie is over ear en omvat modellen II, III, IV, VI, VIII en X. De modellen II en III zijn de ‘instappers’ en volgens Final zijn hier enkele elementen van de topmodellen in verwerkt. De Sonorous III heeft de titanium driver uit de X en een techniek die het merk zelf BAM noemt (Balancing Air Movement). Final besteedt in het ontwerp aandacht aan de luchtstroom in de behuizing. We zagen dit ook terug in de in-ears. Daardoor kan de driver worden geplaatst in de buitenkant van de binnenkant van de behuizing. Deze behuizing is van ABS, een thermoplast dat ook wordt gebruikt voor motorhelmen of camera’s. De afwerking aan de buitenkant doet ook denken die van een camera.
Klank
De Final Sonorous III is geen allemansvriend, maar een toestel dat pas na een tijdje luisteren zijn kwaliteiten toont. Het middengebied wordt uiterst fraai weergegeven en omdat het in deze prijs/kwaliteitsklasse een kwestie van keuzes maken is, missen we vooral een solide bas. En daar reageert elk mens verschillend op. Jaap vond de Sonorous III niet prettig, maar Yung begon het juist te waarderen. De soundstage is namelijk erg goed, evenals de detaillering. Het lijkt een beetje op kleine actieve nearfield monitors van bijvoorbeeld Genelec. Door het midden te accentueren krijgen ruimtelijkheid en klankkleur de ruimte. Ruimte die in deze prijsklasse maar al te vaak wordt ingenomen door zware bas en hoge tonen. Dit is op het eerste gehoor (in de winkel bijvoorbeeld) een reden om de Sonorous III meteen af te wijzen. Van teveel bas en treble worden we ook snel moe. Met deze hoofdtelefoon kunt u uren van muziek genieten, vooral als u houdt van akoestische muziek, vocale muziek, (klassieke) liederen en kleine ensembles. Verder is deze hoofdtelefoon erg gevoelig. Een aparte hoofdtelefoonversterker is niet nodig. Op de Oppo R11s telefoon deed de Sonorous het prima.
Wat zegt Harriëtte erover?
De respons krijgen we niet goed gemeten, vanwege een matige afsluiting op het hoofd van onze meet-dame. Maar impuls en vervorming kunnen we wel meten. En dat is belangrijker. De Final meet daar zonder meer goed. Vervorming in het laag is ‘laag’ en duikt vanaf 80 Hz al ruim onder de 1%. We zien verder geen gekke dingen. Kortom: technisch een prima hoofdtelefoon.
Specificaties Final Audio Sonorous III
Type | Closed  Back |
Driver | dynamisch |
Gevoeligheid | 105 dB |
Impedantie | 16 Ohm |
Gewicht | 410 gram |
Lengte kabel | 1.5 meter |
Prijs | 379 euro |
Meze 99 Classics Gold
Deze Roemeense verrassing hebben we eerder getest, dus voor wie er meer over wil lezen verwijzen we naar onze uitgebreide review. Qua looks en klankeigenschappen het tegenovergestelde van de final Sonorous III; een warm en wat gekleurd geluid komt in onze hoofden. Klinkt echt prettig en muzikaal, deze hoofdtelefoon met goudkleurige accenten en walnotenhout. Ook bijna drie jaar na introductie is deze gesloten over-ear hoofdtelefoon een bang for the buck.
Wat zegt Harriëtte erover?
Wederom een gesloten model waarbij de afsluiting niet goed is. Kortom: we verliezen laagenergie wat invloed heeft op de respons-meting. Maar vervorming en impuls is wel meetbaar. Het impulsgedrag van de Meze is minder goed dan bij de Final Audio. Maar weer beter dan bij een planar. Vervorming is heel laag. Het scheelt toch snel een 5 dB met de Final Audio, iets meer dan 6dB met de Sundara en bijna 10 dB met de Audeze LCD3. Sennheiser komt wel mee in deze klasse. Kortom: Meze doet het heel erg goed hier. We is het een wat maffe tuning, die het echter verrassend goed doet op een smartphone of portable player.
Specificaties Meze 99 Classic
Type | Closed  Back |
Driver | dynamisch |
Gevoeligheid | 103 dB |
Impedantie | 32 Ohm |
Gewicht | 260 |
Lengte kabel | n.b |
Prijs | 299 |
Hifiman Sundara
Toen wij de Hifiman Sundara ter review kregen aangeboden, was de aanschafprijs nog € 499. Van Björn en Garmt hoorden we dat er een prijsverlaging van de Sundara is, naar € 349. We vonden de Sundara al bijzonder veel bieden voor de oorspronkelijke prijs, een price drop van 150 euro is ronduit spectaculair. De planar driver en het open systeem zorgen voor een open en transparante soundstage met verrassend veel baspunch. Bovendien is de Sundara makkelijk aan te sturen. Een hoofdtelefoonversterker laat dit toestel echt zingen, maar het hoeft niet; op een telefoon doet deze instapper van Hifiman het ook meer dan prima.
Wat zegt Harriëtte erover?
De Sundara is – zeker met de actieprijs van 349 euro – een goede koop. De respons is verrassend neutraal en de vervorming is gewoon prima binnen deze klasse. Er zijn modellen die op dat vlak wat beter presteren. Net als het impulsgedrag (dynamische modellen presteren daar beter). Maar overall gezien is dit gewoon een heel fijne hoofdtelefoon met een (zeer) prettig klankkarakter.
Specificaties Hifiman Sundara
Type hoofdtelefoon | Open back, planar |
Drivers | planar |
Impedantie | 37 Ohm |
Gevoeligheid | 94 dB/1mw |
Frequentiebereik | 6 Hz – 75 kHz |
Gewicht | 372 gram |
Prijs | 499 euro / 349 euro |
Sennheiser HD 660 S
Sennheiser is in deze test het enige ‘gewone’ merk dat meedoet in deze Operatie 2 voor 12.
De HD 660 S doet prima mee in het viertal dat we in deze categorie testen. De planar en open hoofdtelefoon valt op door een prettig neutrale klank, een soundstage die het geluid mooi om het hoofd heen afbeeldt. Ook het midden-laag klinkt prettig, een beetje neigend naar warm, bijna zoals een niet-planar driver zou klinken. De kwalificatie ‘muzikaal’ is een beetje een containerbegrip; hiermee willen we aangeven dat de Sennheiser HD 660 S een prettige luisterervaring biedt. De pasvorm is prima evenals ons overall oordeel over de klank.
Wat zegt Harriëtte erover?
Het is een heel ‘Duitse Meting’. Het lijkt wel alsof Sennheiser de Harman-Curve heeft uitgevonden. De respons is nagenoeg perfect. Net als het impulsgedrag. Vervormingstechnisch: bijna perfectie met een lage vervorming in het laag en zéér lage vervorming vanaf 400 Hz (-70 dB: 0.03%) met als absolute top: 0.017% bij 1 kHz. Knap. Grappig genoeg is het ook hoorbaar; de Sennheiser komt heel rustig en in balans over… een allemansvriendje.
Specificaties Sennheiser 660S
Type | Open  Back |
Driver | Dynamisch |
Gevoeligheid | 104 dB |
Impedantie | N.b |
Gewicht | 260 |
Lengte kabel | n.b |
Prijs | 499 |
Leuke test.
Aangezien ik de laatste jaren echter alleen nog maar via hoofdtelefoon muziek beluister was en ben ik altijd geïnteresseerd in dit soort reviews.
Echter kan ik mij zelf absoluut niet vinden in de beoordeling van de hoger segment modellen welke getest zijn.
Met name de Meze emporium welke ik hoge verwachtingen had zijn mij persoonlijk echter zeer tegen gevallen.
Heb deze op zowel high end thube amps als solid state versterkers uitvoerig beluisterd maar vond het laag gewoonweg slecht en ongedefinieerd.
Midden en hoog ervoer ik als mat en weinig dynamisch.
De Raal SRH1A daarentegen ervoer ik als een absolute openbaring in alle facetten.
Niets klinkt en ervaart zoals de Raal
Smaak verschilt dus ook duidelijk.
De HD 660 S doet prima mee in het viertal dat we in deze categorie testen. De planar en open hoofdtelefoon valt op door een prettig neutrale klank, een soundstage die het geluid mooi om het hoofd heen afbeeldt. Ook het midden-laag klinkt prettig, een beetje neigend naar warm, bijna zoals een niet-planar driver zou klinken.
Dat laatste zinnetje klopt wel, want het is geen planar maar een moving coil.
:-)… je hebt gelijk.
ik weet niet hoe hij neutraal kan worden bevonden. tenzij je het vergelijkt met een B&W