Multitest: De laatste cd-speler die u nog nodig hebt (punt)

High End Munchen 2017

Onlangs hebben we bij Alpha-Audio een selectie cd-spelers ontvangen die zijn gebouwd voor een leven. En dit zou in principe voldoende zijn om uw cd-collectie tot in lengte van jaren te koesteren. De prijsklasse varieert van zo’n drie tot achtduizend Euro. Een stevig onderling prijsverschil. Hoe verhouden dergelijke spelers zich nu tot elkaar?

Drie tot achtduizend Euro uitgeven voor een cd-speler is voor velen onder ons een flinke investering, zeker wanneer we bedenken dat we het over een medium hebben dat nog niet zo heel erg lang geleden ‘dood’ werd verklaard. Zover willen wij niet gaan, want wij zien juist dat de cd-speler een plek naast het streaming platform heeft verworven. Net zoals de platenspeler dit na de introductie van de cd-speler heeft gedaan.

Aangezien de cd-speler een dikke vijfendertig jaar geleden zijn intrede heeft gedaan zullen velen onder u waarschijnlijk een cd-collectie hebben opgebouwd die zo’n duizend tot tweeduizend titels omvat. Afgezien van de economische investering hebben veel van deze titels een emotionele waarde. We snappen dan ook goed dat afstand nemen van deze collectie niet gemakkelijk is.

En dan hebben we het nog niet eens over de klankverschillen tussen de in 1984 geproduceerde cd, een remaster uit de jaren ’90 en de hedendaagse versies die via streamingdiensten worden aangeboden. De klankverschillen zijn niet zelden schokkend te noemen; de eerste release klinkt niet zelden het best. Het investeren in een ‘verse’ speler kan voor sommigen dus een hele interessante overweging zijn.

Speelveld

Voor deze multitest hebben we een vijftal nieuwe spelers ontvangen en hebben hier een eerder gereviewd exemplaar bij opgesomd, omdat deze zich qua prijs en uitrusting thuis voelt in deze line-up. We hebben alle spelers onderworpen aan een vijftigtal beoordelingscriteria. Deze resultaten hebben we vervolgens afzonderlijk van elkaar gepubliceerd in separate reviews. Nu tonen we dit aanbod dus naast elkaar. Ter vergelijk. Voor uw gemak.