web analytics

Multitest: 8 high-end versterkers tussen de 2500 en 4000 Euro

collage-shot-kantoor

AVM Evolution A3.2

avm-a3-2

De AVM Evolution A3.2 is, in tegenstelling tot sommige andere kandidaten in de test, al weer een paar jaartjes op de markt. Dit betekent niet dat de A3.2 pensioenwaardig is. In tegendeel zelfs. Deze AVM is de instapper in het ‘Evolution’ middensegment. Standaard wordt de A3.2 geleverd met een solide, volledig uit aluminium gefreesde RC3 remote (retailprijs los: 190 Euro). Op deze overzichtelijke remote zijn de meest basale bedieningsfuncties van de versterker en van de optioneel leverbare modules opgenomen. Hierover later meer. De AVM is leverbaar in het zwart en in het zilver. Een chromen uitvoering is tegen meerprijs leverbaar. Wij ontvangen van Look & Listen een zilveren variant.

Nu is AVM nog relatief onbekend in Nederland. Wellicht komt dit door de korte en simplistische naam, die volledig uitgeschreven ‘Audio Video Manufaktur’ luidt. Dit klinkt in het Duits, als we zo vrij mogen zijn, net zo high-end als ‘groenteboer’. Niet echt dus. De esthetische looks en hoge mate van afwerking vinden we daarentegen wel high-end. Wij houden namelijk wel van strak, symmetrisch en vooral minimalistisch. Geen poespas, geen franje. Prachtig. Foto’s doen de AVM geen recht. Deze moet worden gezien en vooral: gevoeld.

avm-a3-2

 

De AVM oogt Noord-Europees en voelt Duits. Nergens lijkt op bezuinigd. Dit gevoel begint al bij het uitpakken van de AVM. Wanneer we een blik werpen in de verpakking vallen initieel twee witte handschoenen op. Deze zijn niet decoratief, maar hebben een specifiek doel; dat er tijdens het uitpakken en installeren van de AVM geen vingerafdrukken op de behuizing komen. De AVM zelf is keurig in een zachte beschermzak verpakt. Kan het beter? Wel bij AVM. De duurdere AVM Ovation’s worden zelfs in een exclusieve flightcase geleverd. AVM heeft blijkbaar heel veel liefde voor haar ‘kinderen’ en krijgt elk kind een goede uitzet mee voor een eerlijke start.

Functionaliteit

De A3.2 wordt geleverd als pure audioversterker, maar als een van de weinige kandidaten in deze test kan de AVM worden uitgerust met maar liefst drie additionele modules. Namelijk een geavanceerde en compleet configureerbare Moving Magnet (MM) en Moving Coil (MC) phonotrap, een FM tuner en een USB DAC met een optische ingang, een coaxiale ingang en een USB ingang. Een module kost, ongeacht welke wordt gekozen, 499 Euro.

 

avm-a3-2

Wanneer we het achterpaneel van de A3.2 bestuderen kunnen we niet anders concluderen dan dat de A3.2 al een zeer complete versterker is. Hoog verheven zitten een viertal speakerconnectoren. Deze zijn van uitstekende kwaliteit, maar de positie is in onze beleving niet de meest handige locatie. Spades zijn enkel van onderen te bevestigen, omdat deze via de bovenzijde in contact komen met de metalen behuizing. Steken we de spades via de onderzijde in, dan bedekken de speakerkabels op twee na alle single-ended ingangen. Deze tekortkoming treed alleen op bij spades. Niet bij banaanstekers. De eindtrap is uitschakelbaar, zodat de A3.2 bij een additionele eindversterker uitsluitend dienst doet als voorversterker. Bi-amping? Ook mogelijk. De versterkingstrap in de A3.2 versterkt dan het midden-hoog en de additionele eindversterker stuurt vervolgens het laag aan.

 

avm-a3-2

Van links naar rechts vinden we vervolgens een drietal dekseltjes waarin eenvoudig een AVM uitbreidingsmodule kan worden gestoken. Vervolgens een gebalanceerde (XLR) ingang, vijf single-ended (RCA) ingangen, een processor in- en uitgang (subwoofer, surround, tape, etc.), een single-ended (RCA) pre-out en een gebalanceerde (XLR) pre-out. Tot slot heeft AVM een aardklem, een aansluiting voor een externe infraroodsensor, twee trigger outputs voor het inschakelen van andere componenten in de keten en een gecombineerde netstekker/powerswitch.

Aan de voorzijde heeft de AVM, een stand-by switch, een grote ronde inputselector, een ruim info display met een vijftal buttons voor de menunavigatie, een grote ronde volumeknop en een 3,5 mm jack hoofdtelefoonaansluiting die tevens configureerbaar is als AUX-ingang voor ondermeer een mobile audio device. Deze vervangt dan de single-ended vijfde ingang op de achterzijde.

avm-a3-2

 

Wanneer we de unit voor de eerste maal aanschakelen via de powerswitch aan de achterzijde, loopt deze de interne configuratie na. Indien deze een extra module aantreft, wordt deze geactiveerd en hiermee ook toegevoegd aan het instellingsmenu. Bij een lichte druk op de stand-by toets komt de AVM tot leven. Het display licht blauw op en nadat de korte opstartcyclus is doorlopen is de unit operationeel. Zonder de manual te hoeven bestuderen navigeren we eenvoudig door de intuïtieve menustructuur heen en alles wijst zichzelf. Voorbeeldig. Via dit menu kan alle functionaliteit, inclusief die van de optionele modules worden bediend. Wanneer deze niet zijn geïnstalleerd, blijft de functionaliteit in het menu beperkt tot de versterkerfuncties als balans, toonregeling en loudness. De toonregeling kan uiteraard ook in ‘bypass’ worden geschakeld. Via het menu kan de gebruiker tevens de geluidssterkte per ingang afstemmen, zodat alle bronnen even luid worden weergegeven.

De druktoetsen bedienen vederlicht en de A3.2 reageert hierop direct. De ingangskeuzeschakelaar voelt zwaar en degelijk. We moeten echt even een beetje kracht zetten om met een duidelijk ‘klik’ van input te wisselen. De volumeregeling gaat eveneens met zeer subtiele klikjes. Ondanks het een ‘instapper’ betreft, voelt alles chique en exclusief zoals je enkel van een high-end component uit het absolute topsegment zou verwachten. Klasse.

 

Class D

Nu we toch het woord ‘klasse’ roepen, dienen we te vermelden dat de AVM Evolution A3.2 is voorzien van klasse-D technologie. Dit betekent dat AVM heeft gekozen voor een zeer efficiënte manier van versterken. De Evolution biedt een vermogen van twee keer 100 Watt bij acht Ohm, 175 Watt bij vier Ohm en heeft een dempingsfactor van meer dan 200. Dit is ruim voldoende om lastige speakers in het gareel te duwen. Nu hebben we de ervaring dat klasse D technologie soms minder goed presteert in het sublaag en dat deze in het middengebied soms wat fel kan zijn. Maar bij de AVM is hiervan geen sprake.

De AVM is uitgerust met Hypex Ucd modules. Deze modules zijn speciaal voor en op specificatie van AVM gefabriceerd. En AVM heeft er ook nog wat aan gesleuteld. Nu zullen oplettende lezers wellicht de link leggen tussen Hypex en Bruno Putzeys (ex-Grimm, Hypex en ‘Lord’ of Kii). En ja, dit is helemaal juist. Hiermee is de AVM stiekem een heel klein beetje van ‘Belgische en ook wat vaderlandse origine’.

Klank

De A3.2 maakt al bij de eerste klanken een goede indruk. Ja, alles klinkt koud uit de verpakking nog een beetje steriel en fel, maar na een korte periode van inspelen komt alles heel mooi in balans. Het geluidsbeeld is breed en precies. Het middengebied is open en neigt richting de koele kant van neutraal. Het laag en mid-laag hebben voldoende kracht en definitie, het sublaag is na de inspeelperiode werkelijk explosief. Is het er niet, dan hoor je het niet. Is er wel sublaag (minder dan 40 Hz) dan knalt het met zo’n kracht uit de speakers dat onze nekharen er meermaals recht van overeind gaan staan. De soundtrack K2 van Hans Zimmer heeft zo’n enorme dynamiek en sublaag in de opname, dat deze ons zo af en toe onbedoeld de ‘bibbers’ geeft.

De Evolution heeft, net als alle AVM producten geen eigen signatuur; hij zet nergens aan en kleurt niet. Dit vinden wij prettig, want hierdoor focussen we ons meer op de muziek zelf. De AVM is zo transparant en schoon, dat we ons na een aantal albums te hebben beluisterd afvragen waarom niet alle versterkers een dergelijke transparantie kunnen hebben. Ja, het klinkt weer eens cliché, maar de AVM laat de muziek laag voor laag beluisteren.

Hier snijden we direct een van de mogelijk nadelen van de AVM aan. De A3.2 klinkt namelijk zo verschrikkelijk schoon, transparant en vooral neutraal, dat dit voor een enkeling wat koud en afstandelijk kan klinken. Ook kan deze karakteristiek een lastige match met sommige speakers zijn. Wij ervaren dit echter niet als nadelig en zijn onder de indruk van deze Evolution A3.2. De merknaam klinkt dan een beetje basic, maar dit is high-end optima forma. En bovendien volledig handgemaakt in Duitsland. Wij vinden het een product waarop wij Nederlanders, mede dankzij Hypex, best een beetje trots mogen zijn.

Jaap: “Dit is een van mijn favorieten. Het geheel komt bijzonder neutraal en prettig over. Geen korrel, geen afleidende kleuring. Heel prettig. Hij mist wellicht een tikkie dynamiek in vergelijking met de NAIM, Hegel en Moon.”

Score

Features 8
Klank 9.1
Totaalscore 8.7
Goed: Klank, bediening, functionaliteit, connectiviteit, remote
Kan beter: Plaatsing van speaker terminals onhandig

 

 

Gerelateerde berichten

T+A Power plant en Music Player

AVM Evolution A3.2 InhoudT+A draait alweer dertig jaar mee in de hifi-wereld. Conservatief zijn ze echter allerminst. En dat laat hun nieuwe E-serie met de opvallende, technisch vooruitstrevende Music Player en Power Plant goed zien. Of beter gezegd: horen en voelen.

QED XT25

Review QED XT25 luidsprekerkabel

AVM Evolution A3.2 InhoudKabels… meestal zijn ze de sluitpost. Een broodnodige uitgave waar bijna niemand op zit te wachten. Maar helaas… ze zijn een schakel in de set. Een hoorbare schakel. Betekent dit dat u honderden tot duizenden euro’s moet uitgeven voor een fatsoenlijke signaaloverdracht? Nee… gelukkig niet. Wij testen de nieuwe QED XT25 van […]

58 reacties

  1. Mede dankzij dit item ben ik uiteindelijk geslaagd in het vinden van een nieuwe hifi set. Het is AVM geworden: combi. 3.2 sa en 3.2 pa. Ze klinken goed met mijn B&W cm 10’s echter het upgrade bloed slaat nu al toe. Ik weet dat het een ouder item is maar willen jullie mij een schootsrichting geven voor een eventuele speaker upgrade? Ik weet dat zelf luisteren het meest belangrijk is maar AVM is redelijk beperkt beschikbaar en een beetje sturing qua welk merk speaker wel / niet / minder matched zou mij goed op weg helpen (zeker gelet de opmerking dat niet alle merken speakers even goed zullen matchen).

  2. Uw Multitest is niet helemaal eerlijk. Bij nadere bestudering zitten de versterkers zelfs niet een beetje in dezelfde prijsklasse. De Hegel H160 met standaard DAC kost 3K. De Moon Neo 340i D3PX incl. de optionele DAC kost bijna 5K. Dit is een te groot prijsverschil. En het is dan ook niet vreemd dat een versterker die meer dan anderhalf keer zo duur is, wat beter scoort.

    Behalve de happy few zijn de meeste audiofielen naarstig op zoek naar het beste voor de minste centen. Het aspect prijs-/kwaliteitverhouding speelt een belangrijke rol. Bij reviews in de Duitse audiotijdschriften valt mij op dat de prijs-/kwaliteitverhouding een onderdeel is van de test en ook van invloed kan zijn op het eindoordeel. Dat mis ik hier.

    Mijn keuze is gevallen op de H160. Ook de minimalistische uitstraling spreek mij aan. Ja, het oog wil ook wat :-) 5K voor de Moon voelt niet goed. Spaar dan even door. 2 à 3K erbij en de top komt in beeld.

    Tot slot. Ik lees uw recensies met plezier en waardeer uw inzet en gedrevenheid.

    Wilko

    1. Beste Wilko,

      We hebben de oordelen van de versterkers in de hogere klasse zonder de optionele dac gedaan. We hebben er wel naar geluisterd, maar we hebben hem weggelaten in het oordeel. Anders komen ze niet op 4000 euro uit. Overigens nemen we prijs wel degelijk mee. Dat is zelfs een groot weegpunt. Dat staat ook in de tabel. En in elk oordeel van losse tests.

      We waren in deze test ook bijzonder benieuwd naar hoe een ‘prijskraker’ als de NAD en Hegel het zouden doen. En ja: ze kunnen tot op zekere hoogte concurreren met de ‘big boys’.

      Fijn dat u de reviews kunt waarderen. Daar doen we het voor!

      1. Beste Paul,

        Ik begrijp uw beredenering en – inderdaad – uw heeft de prijzen erbij vermeld. Toch ben ik van mening dat, naast een cijfer voor functionaliteit en klank, een cijfer voor prijs-/kwaliteitverhouding een welkome aanvulling zou kunnen zijn op uw multitest. Dit cijfer is vanzelfsprekend onnodig wanneer alle versterkers gelijk geprijsd zijn. In uw test zijn de prijsverschillen aanzienlijk. Zeker in het volgende (eerder genoemde) hypothetische geval. We kunnen er gewoonweg niet omheen dat wanneer iemand een goede versterker mét DAC wil aanschaffen het prijsverschil tussen de Hegel en de Moon maar liefst bijna 2K is. Terwijl het verschil in de totaalscores bijzonder klein is: resp. 8,3 en 8,6. (Ook al heeft u de DAC’s niet beoordeeld, omdat het in deze test u om de versterker ging.) In dit voorbeeld is het verschil in de prijs-/kwaliteitverhouding heel interessant.

        De H160 kreeg een EISA-Award (Best Product 2015-2016, categorie Amplifiers) en kreeg in 2015 van The Absolute Sound het predikaat ‘Product of the Year Award’. Denkt u dat Hegel deze toekenningen ook had gekregen, wanneer Hegel de H160 voor 6K op de markt had gebracht? Het aspect ‘value-for-money’ woog welzeker mee in de eindbeoordelingen.

        Goed. EISA, de audiotijdschriften, u … ieder doet reviews en tests op zijn manier en dat is ieders goed recht.

      2. Hallo Jaap,
        Ik lees deze test 3/4 jaar later, maar vindt het eigenlijk wel interessant om een test met breder prijssegment te lezen.
        Aangezien ik eind volgend jaar een nieuwe set wil aanschaffen, is dit ideaal orientatiemateriaal. Ik weet nu wat ik ongeveer kan verwachten in deze prijsklasse. En ik leer wat techniek en achtergrond van onbekendere en kleinere merken kennen.
        Ik kan na zelf luisteren besluiten of evt ik meer geld zou willen uitgeven voor een beter geluid.
        Natuurlijk moet je een genuanceerd oordeel hebben, als je de goedkoopste en duurste met elkaar vergelijkt.
        Voor mij is klank de belangrijkste factor, dynamiek, plaatsing/geluidsbeeld en het loskomen van geluid uit de speaker ervaar ik als zeer prettig en een must. Lastiger om te beslissen is mate van kleuring… opgegroeid met opa zijn Quad en B&W of KEF wat ik als kind erg mooi vond.. en stiekem nog steeds aantrekkelijk vindt, maar als je probeert onafhankelijk te luisteren is een neutraler geluid logischer, maar wat is neutraal genoeg? na een NAD 3225PE en een Marantz/Philips PM80 met zelfbouw vifa 2 weg, welke ik nu zelf bezit, veel plezier van gehad, maar ik wil beter… de krachtige mooie zelfbouw scan speak/Krell combinatie van een vriend zet me aan het denken.,

        mvg
        Roy

        1. Hallo Roy,
          Mijn eigen ervaring is dat een krachtige en stabiele versterker een prima uitgangspunt is in de zoektocht. Reviews kunnen u hierbij ter oriëntatie helpen. Een opvolgende luistersessie is een logische tweede stap.

          Vanuit hier zou ik een passende speaker zoeken waarmee uw persoonlijke smaak qua klank wordt benaderd. Zelf houd ik van neutraal, maar wat is neutraal en wat is neutraal genoeg? Goede vraag.

          Een beetje kleuring is helemaal niet erg. Het maakt luisteren vaak wat meer ontspannen. Zelf neem ik doorgaans de klank van een (hand)klap, woodblock of piano als referentie. Deze moeten realistisch op me overkomen en niet te groot (vet) of te klein (dun) klinken.

          Pas daarna beluister ik mijn favoriete albums. In dit stadium begin ik (thuis) te schuiven met de speakers in de ruimte tot ik de beste balans heb gevonden. Blijven alle instrumenten overeind en klinkt het geheel mooi ruimtelijk, lekker in balans en zitten er geen scherpe ‘s’ klanken in, dan ben ik op de goede weg. Met de juiste bekabeling zet ik tenslotte de puntjes op de ‘i’.

          Succes!

    2. Dit is mijn favoriete multitest over geintegreerde versterkers. Ik heb hem meerdere keren gelezen en de sonische eigenschappen en features nauwkeurig met elkaar vergeleken om zo een shortlist te maken.. Daarna heb ik geluisterd naar de AVM (niet de geintegreerde, maar de voorversterker icm M30 mono’s), Neo, Rotel en op zoek gegaan naar de NAD.. Niet de C390DD, maar de M32. Helaas bleken er problemen in de software van de M32 te zitten, dus kon ik de versterker niet zo snel vinden.

      Ik ben het eens met Wilko dat niet alle versterkers binnen dezelfde prijsklasse vallen, maar ik ben toch dankbaar dat de Moon Neo 340i besproken werd. Hier is uiteindelijk ook onze keuze op gevallen. 5K voelde inderdaad niet goed, maar met een beetje onderhandelen en een goed gevoel bij de medewerkers van 010hifi voelde het heel goed.

      Ik sluit me ook graag aan bij Wilko’s compliment! Bedankt!

  3. Hoi Jaap,

    Erg leuke review, en complimenten voor de schrijfwijze.

    Ik ben erg benieuwd of er toch nog een uitgebreidere review komt van de Dion Audio SE125. Zou een mooie upgrade kunnen zijn voor mijn set:-)

    Keep up the good work!

    1. Dank voor het mooie compliment. De SE125 is inderdaad een hele mooie en vooral fijne versterker. Meer dan dit zul je niet nodig hebben om te kunnen genieten van muziek en films. Een uitgebreide review hebben we nog niet gepland, maar ik kan je via de mail wel antwoord geven op specifieke vragen over deze SE125.

  4. Mijn complimenten voor deze uitvoerige vergelijkende test! Wat een monniken werk, maar heel leuk om te doen lijkt me. Ondanks de hype en te grote verwachtingen die geschapen zijn, mis ik een verwijzing naar de MQA compatibiliteit die de NAD C390DD met de BlueOS streamer biedt. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het de weergave naar een nog hoger niveau brengt, maar goed het vergelijken met de andere versterkers gaat dan mank. Value for money zit nog steeds erg goed bij NAD blijkt ook uit deze test. Groeten!

      1. Het aanbod aan MQA albums is schaars, maar groeiende. op http://www.highresaudio.com onder advanced search kun je zoeken naar MQA albums en het zijn er inmiddels 232, waarvan ook een behoorlijk aantal ECM albums in MQA. Ach ja, het wordt pas echt leuk als TIDAL gaat streamen in MQA, maar vooralsnog is het veel beloven en mensen nerveus maken en weinig echt leveren..

  5. Mooie test. Jammer dat de Yamaha A-S2100 niet is meegenomen (ik begrijp dat het ondoenlijk is om alle mogelijke apparaten in 1 test te stoppen). Enig idee waar deze zit t.o.v. de nu geteste versterkers?

  6. Avm is de mooiste. Sommigen hebben veel te veel features en weten bijna niet meer dat ze een versterker zijn. Het zijn eerder dacs of streamers of nog iets anders.

  7. De naim doet het niet zo goed met pop en rock. Ja dat is toch een pak muziek die je niet mooi kan afspelen. En dan toch een heel hoge score voor geluid.

  8. Die Rotel is functioneel en qua bouw wat mij betreft toch wel een toppertje met zijn bescheiden prijs t.o.v. de ddurdere anderen.
    Dat digitale bord ziet er geweldig verzorgd uit met die XMOS USB, ARM proc. en AKM chip-set.

    En dan zeggen jullie dit: “Het is vandaag de dag een echt gemis dat Rotel geen DLNA streaming heeft geïmplementeerd.”
    Maar wat heb je nu net geleerd bij b.v. die Hegel?
    En er zijn meer fabrikanten die hun klanten opschepen met halfbakken streaming-dingen in versterkers en eigenlijk niet goed weten wat ze ermee aanmoeten. (vooral ook software)
    Beter lijkt mij gewoon een los kastje specifiek daarvoor.

    1. Inderdaad. De Rotel heeft echt een prachtige DAC en heel veel functionaliteit.

      DLNA streams klinken dan wel minder goed dan via een digitale ingang op de DAC, maar het is zeker niet superslecht. Het zijn kleine verschillen die bij A/B vergelijk hoorbaar zijn. Bovendien, functionaliteit en gemak telt ook. Wij vinden het derhalve fijn als het er wel op zit.

      Willen we nog beter, dan kan een ‘los kastje’ inderdaad betere resultaten geven. Afhankelijk van de streaming methode uiteraard.

      1. Ik heb nog eens de test gedaan, en wat naar cd’s geluisterd als ook enkele dvd-a schijfjes gemaakt van hi-res downloads … beiden van een universele discspeler (marantz) via coax uit naar de Hegel H360 en het lijkt inderdaad beter dan streaming van de NAS. En ik had net al mijn zelfgebrande dvd-a schijfjes bij het grof vuil afgeleverd na aanschaf van de NAS. Inmiddels opnieuw 2 megapacks besteld en alles opnieuw branden dan maar totdat streaming 100% op punt staat (of zou Auralic Arie Mini met aangepaste voeding en 2TB SSD een betere oplossing zijn?). Streaming zal dan nog enkel gebruikt worden tijdens het werken op de pc als ik minder geconcentreerd luister of om nieuwe albums te ontdekken op Qobuz of Tidal. En inderdaad eens je het streamen met de Hegel onder de knie heb, en je weet hoe je de technische probleempjes kan oplossen gaat het goed, maar op gebied van klantenondersteuning toch wel een dikke onvoldoende. Toch niet normaal dat bij producten die x-aantal keer minder kosten betere klantenondersteuning hebben? Het lijkt wel of ze zich steeds aangevallen voelen als je een probleem aankaart. Klankmatig toch wel tevreden van grote broer H360. Aangezien jullie de H360 ook getest hebben, kunnen jullie een idee geven waar jullie deze zouden plaatsen in deze test? Puntenscore?
        Doen jullie ook een test van de KEF LS50 wireless in nabije toekomst?

        1. Hallo Tim, De duurdere H360 speelt op een nog hoger niveau dan de hele goede H160. Maar om deze nu ‘blind’ in deze lijst te scharen zou niet helemaal eerlijk zijn naar Hegel noch naar de competitie.
          Nu hebben we een kritisch punt neergelegd bij de DLNA streaming methode, maar de verschillen zijn zo klein, dat de meeste mensen ze niet direct zullen horen. Dat zul je waarschijnlijk kunnen beamen. Wij zijn erg geoefend en hebben sets die dergelijke verschillen ook laten horen. Het is een beetje het verschil tussen twee goede componenten van verschillende merken.
          Over de ondersteuning, tja, daar gaat elk merk op zijn eigen manier mee om. Ongeacht de prijsklasse. Waarschijnlijk is het een incidenteel geval, maar we verwachten dat de fabrikant zich eventuele kritiek ten harte neemt.
          Veel luisterplezier!

          1. Hallo Harro,
            Ik heb de Hegel H360 en gebruik de streamer met Tidal via de Bubble UPnP app.
            Het kwaliteitsverschil tussen de Nad m50 en de streamer van de Hegel lijkt me niet meer dan normaal , aangezien de prijs van de m50 2500 Euro bedraagt.
            Maar hoe lagen de verhoudingen met de Pioneer N50, die tenslotte een Dlna netwerkspeler is?
            Ik vroeg me ook af of bv. een bluesound node2 een verbetering zou zijn als de verschillen dan toch zo klein zijn.

            1. Hallo Franky,
              De Bluesound Node2 is klankmatig zeer goed. Zelf heb ik die alleen niet A-B kunnen vergelijken, dus hier durf ik geen uitspraken over te doen. Ook durf ik geen uitspraken te doen in relatie tot de H360. Deze heb ik niet onder dezelfde condities beluisterd.

              De verschillen tussen de N50 en de H160 via DLNA zijn in elk geval hoorbaar. Tussen de M50 en de H160 zijn deze nog een beetje beter hoorbaar. En dit is, zoals u zelf al aangeeft niet meer dan normaal.
              Hetzelfde vergelijk zal opgaan bij – bijvoorbeeld – een geïntegreerde phonotrap ten opzichte van een kwalitatief goede externe phonovoorversterker.

              Tijdens onze tests speuren we juist naar deze kleine verschillen om onze lezers optimaal te informeren, maar als we een album beluisteren vinden we dit helemaal niet belangrijk. Als het lekker en ontspannen klinkt, dan zijn we tevreden. Ik zou me er dus niet teveel zorgen over maken en naar ‘muziek’ luisteren. Niet naar de ‘set’.

  9. Bedankt voor weeral een zeer interessante vergelijking!

    Wat betreft Hegel, het probleem ligt nooit bij hen, zelfs als het wel degelijk zo is. Ik had de Hegel HD30 DAC en die had een probleem met USB, het geluid viel met intervallen weg. Volgens Hegel had ik een te dure USB kabel en moest ik het proberen met een USB printer kabel. Na veel gezeur bleek het toch de DAC te zijn die defect was. Echt geen goede klantenservice. Mijn dealer heeft het wel opgelost met een andere DAC.

  10. Eerst slaat men je rond de oren dat lossless- en hi-res streaming (wired) alles overtreft, en nu ineens zou een cd-speler of luidruchtige computer met usb-kabel beter zijn?

    De review van de Hegel vind ik nogal tweeslachtig. Eerst een hele waslijst van problemen, om daarna te concluderen dat alles perfect gaat.

    Persoonlijk heb ik de grote broer Hegel H360 een tijdje, en daar hoor je soms een tik als je te snel een bestand wil afspelen vlak nadat je de playlist hebt toegevoegd. Laat 2-3 seconden ertussen en er was geen probleem (voor bestanden tot 96kHz-24bit naar mijn ervaring). Ik heb het dan over streaming vanaf Qnap TS253a met 2 HGST schijven van 7200rpm. Wat bij mij wel hielp was dagelijks de “Media Streaming Add On” opnieuw te starten (inloggen via Qfind pro) en bij tab Media-ontvangers, het formaat op “Origineel” te zetten voor zowel de Hegel als NAS. Als server was Minim in mijn opinie beter dan Twonky (lees minder bugs).

    Een eigen app of betere ondersteuning van Hegel zelf zou inderdaad geen overbodige luxe zijn. Ik heb zo de indruk dat ze telkens weer lastige vragen afwimpelen en de gebruiker (en dealer) aan hun lot overlaten.

    Het is als streaming-leek in het begin nogal zoeken en vaak frustrerend. Dat terwijl je bij bv. een Bluesound van een fractie van een prijs een externe nas binnen enkele minuten aan de praat krijgt. Het geluid is inderdaad minder, maar het werkt onmiddellijk en dat is toch waar bij veel mensen het om te doen is. Wat ben je met een apparaat van 5000€ als je het niet deftig aan de praat krijgt, en steeds je dealer moet lastigvallen in zijn vrije tijd?

    Ik vrees dat Hegel hier toch dringend werk gaat van moeten maken als ze hun minder technisch onderlegde fanbase niet willen verliezen.

    Werden bij alle versterkers dezelfde speakers gebruikt?

    Hoe hoog zou u de Hegel H360 inschatten t.o.v. de H160. Persoonlijk vond ik het verschil toch nog groot.
    Ik had graag een direct vergelijk gezien met de H360 en de andere versterkers. Alsook de speakers, randapparatuur in de test gebruikt.

    En finaal de allergrote vraag voor mij … Hoe doen deze apparaten het t.o.v. de nieuwe KEF LS50 Wireless?
    Er zijn nog andere actieve oplossingen (goedkoper en duurder – KII, Dynaudio,…) maar KEF lijkt me het best qua aansluitingen tot zover.

    Ben echt wel serieus aan het overwegen om alle bakjes de deur uit te doen, als de actieve KEF ergens in de buurt komt van deze apparaten (als ik bepaalde reacties mag geloven van op bepaalde shows is dit het geval, en staat hij dichter bij de Reference-serie dan de R-serie?)

    Tja hifi het blijft een zware hobby :)

    1. Wat betreft de Hegel nog verder:
      eens de streaming werkt is het een fantastisch apparaat, de power waarmee hij de speakers aanstuurt is fenomenaal.
      Het geluid zelf, daar ga ik niet over oordelen. Ieder zijn eigen smaak.

      Ik heb zo wat een “live optreden”-gevoel bij de Hegel. Krachtige ruwe performance die teruggrijpt naar de essentie van de muziek en zich niet verliest in kleine details.

      Je moet er voor zijn. Ik ken 2 audioliefhebbers, eentje was onder de indruk en de andere vonder er niks aan…

      Volgens mij is er geen middenweg bij de Hegel, je bent ofwel voor of tegen het geluid. Dat moet iedereen voor zichzelf beslissen, want smaken verschillen nu eenmaal.

    2. De H160 en de H360 zijn klankmatig echt verschillende machines. Het prijsverschil is ook significant. De H160 presteert erg goed, zeker wanneer we vervolgens naar het prijskaartje van de H160 kijken.

      Tja, er werd in het verleden zoveel gezegd over digitale overdracht. Zelfs MP3 zou cd-kwaliteit hebben. Wij weten ondertussen wel beter.

      Met DLNA is het super makkelijk om via het netwerk te streamen. Helaas is de geluidskwaliteit via DLNA minder dan de kwaliteit via PCM naar de DAC. Ook van lossless bestanden. Dit is geen content-ding, maar lijkt een overdrachtsprotocol-ding. Dit hebben we bij vele streamers ervaren en tijdens deze multitest kregen we dit nogmaals bevestigd. Hier kan Hegel ook niets aan veranderen. We vinden het wel fijn dat het er op zit.

      De geschetste problematiek is echter wel vervelend. Hopelijk kan Hegel dit met een firmware update verhelpen.

      1. Het “probleem” met DLNA is dat het vaak onduidelijk is wat er gestreamed wordt.
        JRiver had jaren lang MP3 als default, scheelt een hoop bandbreedte!
        Is gecontroleerd of de DLNA server ook daadwerkelijk bit perfect (zelfde bitdepth en sample rate als de source) naar de renderer stuurt?
        Wat gebeurt er als je de server dwingt om raw PCM te versturen?

    3. Versterkers vergelijken met een actieve speakerset slaat m.i. nergens op. Zo wordt de hobby onnodig zwaar ;-) De functionaliteit is van een ander kaliber.

      De nieuwe LS50 kan wel eens een heel interessante jongen worden, dat absoluut!

  11. Onlangs hebben jullie ook de Yamaha A-S2100 getest en deze stond naast de Hegel H160 ook op mijn lijst om te beluisteren met luidsprekers. Nu is sowieso mijn interesse gewekt voor andere versterkers door jullie test, maar ik vroeg me af hoe jullie de Yamaha zouden plaatsen ten opzichte van deze versterkers?

  12. Alpha-audio wordt zo langzamerhand m,n favoriete website om even het laatste nieuws en met regelmaat nieuwe testen tot mij te nemen. Het enthousiasme straalt er vanaf. Ga zo door a.u.b.

  13. Uitstekende test en vooral ook de opzet en de wijze waarop er naar de verschillende versterkers wordt gekeken. Bij een aantal herken ik de karakteristieken, maar ook een aantal die ik nog niet zo had beoordeeld. Ook de gekozen twee setups zijn interessant. Het toont aan dat dit soort achtergrond informatie van groot belang is voor iedereen die zijn installatie wil upgraden. En tevens dat de keuze vervolgens ook wordt bepaald door de juiste combinatie van de overige componenten in de keten. En dat kan dus alleen met luisteren.

  14. Top review, jullie maken er echt werk van. Straks moeten we echt een tijd wachten voor de site opent. Het aantal lezers gaat groeien zeker weten ;-)

  15. Mooie test die veel duidelijk maakt tussen de geteste versterkers, zelf heb ik uit deze test ook diverse versterkers beluisterd en met de eindconclusie kan ik het wel eens zijn.
    Zelf heb ik na veel luisteren uiteindelijk de Audio GD Master 10 aangeschaft wat een zeer mooie versterkers is en veel van de door mij beluisterde versterker ruimschoots verslaat.

  16. Gefeliciteerd, ik vind dit jullie beste test tot nog toe. Onder andere mooi om te zien wat de Arcam kan inregelen en dat Hypex het zo goed doet, daar lees ik verschillend over.
    En jullie schromen niet om een schroevendraaier te hand te nemen om de binnenkant te fotograveren.

Geef een reactie