Moke – Let it Burn

Moke

Het zag er even een tijdje somber uit voor Moke. Vorig jaar stapte gitarist Phil Tilli uit de band en een aangekondigd Best Of-album werd nooit uitgebracht. Na de donkere Almost Home-theatertournee bleef het vervolgens een tijdje stil rond de Amsterdamse band. Sinds anderhalve week staat Moke echter weer volop in de spotlights met een dijk van een single; Let it Burn.

De single Let it Burn is een voorproefje van een nieuw album dat gepland staat voor uiterlijk november. De bedoeling is dat Moke na de zomer nog een single uitbrengt om hun fans alvast warm te maken voor de cd. Tot die tijd moeten we het doen met Let it Burn. En dat is bepaald geen straf!

Nieuw geluid

De oorspronkelijke Moke-sound op de vorige drie albums klinkt vaak ietwat melancholisch, maar met Let it Burn lijkt de band een vrolijkere weg in te slaan. In de prachtige videoclip (geschoten op Gozo, vlakbij Malta) zijn de heren weliswaar nog altijd in het zwart gekleed, maar de muziek is naar onze mening een stuk luchtiger. Onder leiding van bandleider Felix Maginn is het gelukt om in één klap nieuw leven in de band te blazen. Let it Burn heeft dankzij een krachtig refrein namelijk voldoende hitpotentie waardoor het nummer nu al door menig radiostation wordt opgepikt.

Robin Berlijn

Moke heeft op de vorige drie albums altijd twee gitaarpartijen opgenomen, namelijk die van Felix Maginn en Phil Tilli. Ook op de nieuwe single zijn twee gitaarpartijen hoorbaar, maar in de videoclip zien we naast zanger/gitarist Felix Maginn alleen Eddy Steeneken (toetsenist), Marcin Felis (bassist) en Rob Klerkx (drummer) terug. Hoe gaat de band dat live oplossen? Het antwoord kregen we afgelopen vrijdag bij het televisieprogramma RTL Late Night. Robin Berlijn (Fatal Flowers, Kane) is namelijk als vijfde bandlid toegevoegd aan de band. Hij wordt binnenkort nog officieel gepresenteerd.

Drukke zomer

De Amsterdamse band gaat aankomende zomer een drukke tijd tegemoet. Naast promotiewerk voor de nieuwe single, staan er ook enkele festivaloptredens op de planning. Waar Moke precies gaat spelen, wordt op korte termijn bekendgemaakt. Tussendoor neemt het vijftal zijn vierde studioalbum op. Na een kort uitstapje naar Cloud 9 Music, keren de Amsterdammers hiervoor weer terug op het oude nest. Het platenlabel PIAS Holland brengt de opvolger van Collider uit. Wij kunnen in ieder geval niet wachten en zullen tot die tijd het ijzersterke nummer Let it Burn helemaal grijs draaien.