Review Marantz PM6007 geïntegreerde versterker

• Veelzijdigheid
  • Bouwkwaliteit

• Klassiek uiterlijk?
  • Komt in balans op gemiddeld volume

Prijs: € 549

Marantz PM6007

Hoe klinkt de Marantz PM6007 nu? Opvallend in balans eigenlijk. Waar vorige modellen nog wel eens de neiging hadden om wat tam, warm en soms ronduit stroperig voor de dag te komen zit er in deze laatste uitvoering duidelijk veel meer pit. We moesten zelfs even checken of we wel de juiste notities bij de hand hadden toen we onze trefwoorden herlazen. Open, los, detailrijk en punchy zijn nu eenmaal termen die we niet altijd met Marantz associëren maar de AKM dac klinkt voortreffelijk. Vergis u niet dit is nog steeds een eerder gulle, warme, volle versterker maar er is nu ook energie. Imaging is behoorlijk en het stereobeeld is breed maar blijft tussen de speakers. Echt 3D is het natuurlijk niet maar vocals staan mooi in het midden en instrumenten zijn duidelijk omlijnd. We merken niet echt iets opvallends op en zo hoort het eigenlijk.

We beginnen met elektronica van Stefan Betke aka Pole die reeds in 1998 zijn debuut op de wereld losliet. Voor zijn laatste album “Fade” liet hij zich merkwaardig genoeg inspireren door de dementie van zijn moeder. En ergens hoor je dat ook. De songs zijn wat nerveuzer en ontregelen de luisteraar vaker. Hij schildert nog steeds uitgepuurde elektronische landschappen maar het zijn niet meteen plaatsen waar je lang wil blijven. Dit album boeit van begin tot einde en toont aan dat deze elektronica pionier nog steeds relevante muziek maakt. Door de PM6007 is het laag nog steeds ietsje warmer en nog steeds niet ultrastrak maar er is nu wel veel meer punch en controle.

Nieuw werk van This is the kit is altijd de moeite waard en hun nieuwste worp “Off off on” is wat ons betreft hun beste. Leadzangeres Kate Stables heeft een heerlijke, speelse stem waar we urenlang van kunnen genieten. De PM6007 doet het goed met vocals en instrumenten klinken nooit schel of kaal. Er is voldoende dynamiek en detail vanaf een bepaald volume en het album is voorbij voor we er erg in hebben.

Nog een laatste om het af te leren. De Noorse Ane Brun is een groot talent en eentje die niet kan stilzitten. Tijdens de verplichte lockdown heeft ze maar liefst twee nieuwe albums uitgebracht maar het is vooral “After the great Storm” dat indruk maakt. En dan vooral door de kwaliteit van de nummers. Er staat geen enkele mindere song op dit bijzonder gevarieerde album. De PM6007 zet zelden een voet verkeerd en vooral als we de kraan wat opendraaien spat het luisterplezier er vanaf. De PM6007 is geen controlefreak maar laat de muziek gemoedelijk door de speakers vloeien.

Winkels met Marantz

Laat 29A
1811EB Alkmaar, NL