zaterdag, april 20, 2024
Home Live Review Wireless Speakers – Buchardt – System Audio – Devialet – KAD

Live Review Wireless Speakers – Buchardt – System Audio – Devialet – KAD

3

Inleiding

Inhoud

We wilden dit jaar lekker openen. En we schatten in dat dit wel gelukt is met de Live Stream met wireless speakers. Vier toppers die laten zien en horen dat wireless audio gewoon uitstekend presteert anno nu. Mede dankzij geavanceerde wifi-technieken én / of Wisa die zijn zaakjes gewoon prima op orde heeft. Wij hebben in deze livestream geluisterd naar de KAD K7 vloerstaander, Devialet Phantom I 108, Buchardt A500 en de System Audio 5.2 Silverback. 

De live stream van 9 januari 2022 kunt u in zijn geheel terugkijken op ons Youtube-kanaal. We hebben de video ook in dit artikel gezet voor uw gemak. Net als de lossless samples. Kortom: u krijgt een compleet plaatje van deze systemen.

De opzet

We bouwen de livestreams altijd de vrijdag voor de stream op. Dit om de speakers goed te kunnen plaatsen en ervoor te zorgen dat alles werkt voordat we live gaan. Daar is zondag geen tijd voor namelijk. De plaatsing van deze actieve systemen bleek verrassend gemakkelijk. Met geen enkel systeem hebben we problemen ondervonden. Toch opvallend, want bij passieve systemen wisselt het echt enorm.

Ernest van KAD Audio heeft de speaker zelf geplaatst. Zijn systeem is opgebouwd rondom een D’appolito configuratie. Hij kiest voor meer toe-in om een bredere sweet spot te krijgen. Let erop dat tweeterhoogte bij een D’appolito systeem cruciaal is. Wij zaten aan de hoge kant, maar gelukkig ver genoeg van de speaker om er niet echt last van te hebben. De KAD K7 wordt geleverd met een Primare i15 die ook Wisa geïntegreerd heeft.

Devialet is een coaxiaal systeem – voorin zit de tweeter met daaromheen de middentoner- met twee woofers aan de zijkanten. Ook deze speaker laat zich vrij gemakkelijk plaatsen. We horen direct een groot stereobeeld en geen wollerig laag. Mede dankzij de enorme kracht van de Phantom kunnen ze vrij gemakkelijk verder van de muur zonder dat we kracht verliezen. De Phantom werkt via Wifi. We hebben een extra accesspoint geplaatst om zaken gemakkelijk en stabiel te houden.

De Buchardt en System Audio kunnen we op dezelfde plek neerzetten, wat prettig is. De Buchardt heeft vooral een ander karakter in het laag omdat het een gesloten systeem is. Beide werken overigens met dezelfde hub (Platin). Beide speakers hebben na plaatsing de tweeter op oorhoogte.

Muziek en extra oren!

We hebben deze keer Yung en Marnie Baumer als muzikant. Yung speelt piano en Marnie Baumer mag de zang verzorgen. Het genre …. iets heel anders… musical! Juist: Broadway musical! U vindt alle tracks uit de stream hier:

Download de lossless opnames van Yung en Marnie

We hebben deze keer ook Martijn op de stoel. “The man in the green shirt”… Martijn ten Napel schrijft al een tijdje over klassieke muziek en is vaak te vinden op de chat bij livestreams. We vonden het de hoogste tijd om hem een keer ‘live’ bij ons te hebben. En wij vonden het eerlijk gezegd een zeer waardevolle aanvulling. Yung was druk met de piano, uw auteur zit veel op de chat om vragen te beantwoorden… kortom: een paar extra, geconcentreerde oren is goed.

Laten we naar de vier deelnemers gaan!

Winkels met Devialet

Sint-Antoniusstraat 15
2300 Turnhout, BE
Joseph Bensstraat 21
1180 Ukkel, BE
Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL
Bredabaan 1031
B-2930 Brasschaat, BE
Pelikaanstraat 126
2018 Antwerpen, BE
Schoenmakersstraat 19
6041EX Roermond, NL
Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
Breestraat 146-148
2311CX Leiden, Zuid Holland, NL

Winkels met System Audio

Koningsstraat 35
2011TC Haarlem, Noord Holland, NL
Theresiastraat 151 - 157
2593 AG Den Haag, Noord Holland, NL

3 REACTIES

  1. Klopt die bewering over Ernest van KAD Audio in het intro wel? Toe-in (indraaien op z’n Dutch) vergroot de focus, maar verkleint toch juist de sweet spot?

    Wat mij al langer opvalt, is dat tegenwoordig veel luidsprekers het al laten afweten bij 25 of soms zelfs 22 kHz. Ook hier is de Buchardt de enige speaker met een ouderwets ruim frequentiebereik (zelfs tot 40 kHz!). Die hoge frequenties zijn bij digitale audio uiteraard flauwekul, maar grammofoonplaten van vóór de digitalisering in de jaren ’80, en veel versterkers kunnen wel degelijk hogere frequenties weergeven. Je kan ze niet horen, maar ze beïnvloeden wel de lagere hoorbare frequenties. Waarom hebben moderne luidsprekers vaak zo’n beperkt frequentiebereik? Heb je daar een verklaring voor?

×