Hoe goed werkt luidsprekerontkoppeling? Townshend, Isoacoustics, Primacoustic

Inleiding

Op zondag 24 april hebben we een drietal speaker ontkoppelingssystemen voor u geprobeerd. De Townshend seismic isolation platforms, Isoacoustics Gaia II en de Primacoustic RX12. We hebben deze onder een set ATC SCM40A geplaatst om te beluisteren wat het doet. En ja: de verschillen zijn groter dan we hadden gedacht! 

Het is altijd interessant om te verdiepen in zaken waar je niet dagelijks mee bezig bent. We hebben weliswaar jaren terug een paar Townshends getest, en ja: we gebruiken een setje Gaia II onder de Focal Sopra’s; heel veel meer systemen hebben we niet uitgebreid getest. Luidsprekers testen we ook altijd gewoon op de spikes. Kortom: het is interessant om eens met één set speakers drie systemen te proberen.

Behalve de ATC SCM40A hebben we nog de Sonnet Pasithea, Metrum Acoustics Amber streamer, Mutec MC3+ reclocker en als extra een ATC C1 subwoofer. Bekabeling komt van Yeti en Grimm. Energiefiltering komt van Isotek.

Townshend

We beginnen met de Townshend Seismic platforms. Deze kosten per set ongeveer 2200 Euro (in de video zeggen we per stuk, maar dat is incorrect). Het bijzondere aan de Townshend is dat ze de speaker écht laten zweven. Door de veer / zuigerconstructie (gespecificeerd op gewicht) is de speaker compleet te ontkoppelen. Een heel fraai systeem. En het ziet er ook geweldig mooi uit.

Wij hebben twee platforms voor de ATC SCM40A én eentje voor de subwoofer meegekregen van Uw Hifi Choice. De platforms voor de SCM40A zijn versies met groene stickertjes; die werken tot 60 Kg. De sub heeft een mix van geel en groen. We hebben ze de vrijdag voor de stream eronder gedaan en gesteld. Dat kan namelijk nog wel een klusje zijn, omdat de spanning bepalend is voor de prestaties. Wij hebben alles eerst gelockt en dan langzaam maar zeker losgeschoefd, totdat het geheel vrij zweeft.

Het verschil tussen de Townshend en spikes is écht groot. Wat wij horen bij de SCM40A is dat het geheel losser speelt én dat de imaging groter wordt. Zowel in breedte, diepte als hoogte. Dat is écht iets dat in de stream (nog) niet goed te horen is; helaas. De klankbalans gaat er ook op vooruit. Het geheel is rustiger en mooier te volgen.

Echter bij de subwoofer vindt uw auteur (en collega’s) het effect écht minder goed. Dat kan door de verstoorde afstand van de down firing woofer tot de grond komen. Wellicht dat het met een front / side firing woofer wel goed gaat. Het laag is gewoon minder strak en het komt ook wat ‘pufferig’ en wollig over. Niet fijn.

Later in de stream spelen we met een combinatie van Primacoustic onder de subwoofer en de Townshend onder de SCM40A en dat is écht prachtig. Het gehele plaatje klopt gewoon. Kost wat, maar dan heb je ook écht wat.

Isoacoustics

We zijn behoorlijk te spreken over de Isoacoustics producten. De Nederlandse importeur heeft ons diverse smaakjes laten proberen. Onder de Sopra No1 gaat het érg goed. En ook onder de DALI Epicon 2 gaat het uitstekend. Geoffrey en Yung gebruiken de Aperta platforms al een tijd onder diverse producten en ook zij hebben geen klachten. Het idee is dat deze voeten de speaker ontkoppelen van de ondergrond. Dat gaat net als bij Townshend met bepaalde rubbersoorten die zijn aangepast op de gewichtsklasse. De Gaia II werkt van 32 Kg tot 55 Kg. Precies in de klasse van de SCM40A dus.

Nu is de ATC SCM40A een gesloten systeem en wij gokken dat dit niet zo fijn gaat met de GAIA’s. Het is in ieder geval de enige reden die we kunnen bedenken waarom het middengebied wat hard en scherp wordt. Het lijkt alsof de energie niet goed meer wegkomt en een uitweg zoekt via de units. Bij een basreflexsysteem kan de energie altijd via de poort naar buiten; bij een gesloten kast niet. Daar zoekt het een andere manier om af te vloeien.

Wat echter ook opvalt, is dat het stereobeeld groeit. Er komt meer lucht in de beeldvorming. Het is niet zo groot als de Townshend, maar wel voelbaar groter dan de spikes. We schatten in dat deze het wél beter zouden doen dan de Townshend onder de subwoofer.

Wat we hier van leren, is dat niet alles te voorspellen is. En dat een goed product als de Isoacoustics ook niet áltijd top werken. In dit geval is het gewoon een ongelukkige match. Kan gebeuren. Echter raden we met klem aan deze voetjes wél in uw overweging mee te nemen, want in heel veel gevallen hebt u een zeer interessant product voor een goede prijs.

Primacoustic

Tenslotte hebben we nog twee grote Primacoustic RX12 platforms van Helios gekregen. Deze waren in eerste instantie voor onder de subwoofer bedoeld, echter blijkt het ook uitstekend te werken onder de SCM40A. We beginnen echter met een wissel onder de ATC C1 subwoofer. Als we van de Townshend naar gewone voetjes gaan, horen we al wat meer kick en balans. Van de gewone voetjes naar de Primacoustic is gewoon bizar. Wat een rust en controle. En zonder enige wolligheid. Dit werkt uitstekend. Punt.

Wat echter ook opvalt, is dat het goed werkt onder de ATC SCM40A. We horen meer controle en meer energie. Echter kan het soms ook wat droog en compact worden. Dat is in een studio heel prettig, want het luistert gemakkelijker en het geeft wellicht wat meer inzicht. Maar het stereobeeld kan ook wat compact worden voor een ‘hifi-ervaring’. Al moet uw auteur bekennen dat het wel bevalt. De rust en controle. De klankbalans met de Primacoustic is gewoon erg prettig.

Als we aan het einde toch aan het experimenteren zijn en we wisselen naar een combinatie van Townshend onder de ATC’s en Primacoustic onder de sub, is alles compleet. Dit is ultiem… En niet goedkoop. Maar ja: wie wat wil…

Geteste prijsklasse
Prijs Goedkoopste: €200
Prijs Duurste: €2279
 
Eigenschappen
  • Merk en model: Isoacoustics Gaia
  • Bouw: Degelijk gemaakt, gemakkelijke installatie
  • Overall Indruk: Bij deze ATC’s is de balans een beetje te mid-focused. Daardoor wat opdringerig. Kan door de gesloten kast komen. Bij andere speakers hadden we dat niet.
  • Prijs: €680
  • Merk en model: Primacoustic RX12
  • Bouw: Degelijk en stevig maar saai.
  • Overall Indruk: Heel goede balans. Bij de C1 subwoofer werkt het uitstekend. Bij de SCM40A ook, maar kan voor sommigen wat droog zijn.
  • Prijs: €240
  • Merk en model: Townshend Seismic Platform
  • Bouw: Technisch ingestoken product. Afstelling is kritisch
  • Overall Indruk: Snel, inzichtelijk en gelaagd. Meer detail hoorbaar. Bij de subwoofer verliezen we punch en kick.
  • Prijs: €2279
 

6 reacties

  1. Misschien wel een onderschat onderwerp! Ik hoor erg goede berichten over EVP. Ze zien er misschien niet heel futuristisch uit, maar toch ga ik ze proberen voor onder de luidsprekers.

    https://avroomservice.com/evp-2/

    Op de website staan ook interessante artikelen. Ik ben heel benieuwd wat het gaat brengen

    1. Gisteren de EVP trillingsdempers ontvangen. Inclusief de invoerkosten is het best een investering. Na het plaatsen van de dempers onder de luidsprekers en het starten van de muziek was het wel even wennen. De sound was totaal anders! Het was alsof ik qua akoestiek naar een monitor luispreker zat te luisteren, terwijl veel aspecten van de best wel grote luidsprekers verbeterd waren. De middentonen en het hoog waren een tikje onnatuurlijk geworden, maar dit was “gemakkelijk” op te lossen door de positie van de luidsprekers opnieuw te bepalen.

      Ik had niet verwacht dat een trillingsabsorber zo veel effect kon hebben op de sound van de luidspreker of elektronica en al helemaal niet op de akoestiek van luisterruimte. Zelfs op de momenten dat er geen laagweergave in de muziek aanwezig is, zijn instrumenten en stemmen zoveel levendiger en beter geplaats. Als ik dit vergelijk met alle akoestiek verbeteringen die ik aan de ruimte gedaan heb, dan valt de investering ineens wel heel erg mee!

  2. Bijzonder nuttige live test. Ik was niet direct op zoek naar ontkoppeling maar toch ben ik nu door deze test gaan kijken of ik een oplossing kan vinden voor een lastige convectorput. Wat mij vooral is bijgebleven is een opvallende opmerking over het toevoegen van een subwoofer. Ik heb ongeveer een jaar geleden een subwoofer aan mijn set toegevoegd en na het zorgvuldig inregelen bleek het hele geluidsbeeld erop vooruit te zijn gegaan. Niet alleen binnen het werkgebied 10Hz – 350 Hz van de sub maar ook ver daarbuiten. Bovendien geeft de set nu veel meer ruimtelijke informatie dan voor het toevoegen van de sub. Ongetwijfeld is hier een wetenschappelijke verklaring voor maar ik vond het interessant dat jullie dat ook hebben ervaren na het aanpassen van de ontkoppeling bij C1 sub. Het lijkt dan toch of de puzzel beter past.

  3. Ik heb Isoacoustic Aperta’s op mijn stands, onder de Sonus Faber Concertino’s geplaatst. Eerder had ik getest met zwaardere Aperta’s van een vriend onder de stands, in plaats van de spikes, maar op de stands geeft een beter resultaat (strakker laag, veel meer detail en ruimte), wat logisch is omdat de stands zelf nu ook ontkoppeld zijn.
    Nadeel is dat de speakers niet echt vast staan (het zijn een soort zuignappen), je moet er dus niet tegenaan lopen.
    De spikes heb ik vervangen voor viltjes. Visueel veel beter, bovendien zijn mijn monitors al een centimeter of 8 omhoog gekomen door de Aperta’s. En het is gemakkelijk met het verplaatsen of bijdraaien van de speakers.
    Ik ben er erg tevreden mee, ook om te zien.

  4. Hoi Jaap, heb afgelopen zondag met veel plezier geluisterd. Nog veel dank voor deze boeiende test. Zelf zit ik nog wel met de vraag wat voor monitorspeakers op stands de te verwachten winst is. Wellicht isoacoustics aperta’s direct onder de monitoren, maar dat is optisch erg storend. Vraag is dus of er een meer elegante en toch effectieve oplossing is. Hoor graag jullie ervaring met monitoren.

Geef een antwoord