The Sound
Inhoud
We moeten bij het beschrijven van de geluidsprestaties van de Brooklyn een onderscheid maken tussen de DAC en de hoofdtelefoonversterker. Daar is namelijk nogal een verschil. De dac is erg fraai. De hoofdtelefoonversterker… minder.
Mytek Brooklyn-DAC
Over de DAC in de Mytek Brooklyn zijn we zeer positief. Deze kan zich meten met de betere DAC’s op de markt. We horen geen korrel, het geluid is verfijnd en gedetailleerd, van lage tot hoge frequenties is er controle en ruimte.
Helaas zijn er nog niet veel MQA-muziekbestanden beschikbaar dus moeten we het doen met een beperkt aantal tracks. We kiezen een muziekstuk van de Noorse componist Kim André Arnesen, het Magnificat. Een prachtig gedragen stuk voor sopraan, koor en orkest, uitgevoerd door het Nidarosdomens jentekor & Trondheim Solistene. De opname is verzorgd door het eveneens Noorse label 2L dat garant staat voor uitmuntende producties. We hebben drie versies tot onze beschikking: 24 bit/44.1 kHz MQA, 24 bit/96 kHz FLAC en 24 bit/192 kHz FLAC.
De Mytek Brooklyn laat goed het verschil horen tussen de verschillende formaten. Bijzonder is dat MQA in MB’s het kleinste bestand is en toch duidelijk beter klinkt dan het FLAC-bestand in 192 kHz. Dat horen we vooral als de geluidsdruk toeneemt. Bij bepaalde passages gaan sopraan, koor, orkest en orgel voluit en wat ons opvalt is dat MQA de meest gecontroleerde weergave oplevert. Ook bij hoge volumes en geluidsdruk blijft de ruimtelijke afbeelding overeind staan; bij de FLAC-bestanden merken we dat het toch een beetje dichtslibt. Het zijn kleine verschillen maar ze zijn zeker hoorbaar.
DSD en DXD tot quadniveau (256 fps) is ook fraai maar de bestandsgroottes daarvan beginnen groteske vormen aan te nemen; voor een stuk van 5 minuten is 1,5 Gigabyte geen uitzondering!
Beste Pim en Geoffrey, jullie vragen allebei naar de kwaliteit van de pre-amp. Nee, die kan je niet afmeten naar de kwaliteit van de headphone-amp. Dat is een heel ander onderdeel van het apparaat. De Mytek Brooklyn heeft voor de lijnuitgang volumeregeling die naar keuze analoog of digitaal is, en de uitgangen zijn single ended (RCA) of balanced (XLR). Voorzover we kunnen zien is de voortrap ook echt gebalanceerd uitgevoerd. Ik vind de kwaliteit van de voorversterker van de Mytek goed; hoe deze zich verhoudt tot de T+A kan ik niet beoordelen, maar kennelijk heeft Pim de keuze al gemaakt ten gunste van de T+A.
Ik heb de Mytek Brooklyn gebalanceerd aangesloten op mijn Stax-set en single ended op de Moon 230 HAD. De review was immers gefocust op hoofdtelefoons. De preamp presteerde in ieder geval veel beter dan de hoofdtelefoonversterker van de Mytek.
Hallo,
Ik weet ook graag hoe goed de voorversterker van zo’n product is. Tenslotte kan je met dit soort producten bijna alles. En als de voorversterker ook prima in orde is dan weegt dat serieus door bij een eventuele aankoop.
Groeten
Boeiend zo’n uitgebreide recensie. Ik neem aan dat deze extra aandacht vanwege de MQA ondersteuning is (?) In dat perspectief komt de T+A DAC 8 DSD er wat karig af met overigens wel een betere beoordeling. Dat ook mijn ervaring bij het vergelijk van deze twee DAC’s/preamps/headphoneamps. Helaas heb ik geen MQA files beluisterd, maar FLAC van TIDAL en Qobuz, dat terzijde. Nu vraag ik mij af hoe de preamp functie in zijn geheel wordt beoordeeld van deze twee DAC’s of kan ik daar de koptelefoon prestaties voor nemen. Zelf sluit ik deze DAC’s aan op actieve studiomonitoren van Dynaudio. (zie reactie bij de T+A). Ik vond de T+A veruit superieur klinken aan de Mytek, en met mij twee anderen. En dat komt ook wel tot zijn recht in de eindbeoordeling van jullie testen. Wat is jullie ervaring t.a.v. de preamps van deze DAC’s?