Headphone Heaven – Deel 2: • Moon Neo 430HA D3

Prijs: € 3.600

Moon 430 HA dac amp

Tussen de oren

En dan de mogelijkheid om met een stereo minijack muziek af te spelen van een mobiele telefoon, een mediaspeler of een andere bron. We hebben deze functie geprobeerd zoals deze ook in de praktijk zal worden toegepast; een nummer van Spotify of een liedje op YouTube afspelen via een smartphone die via een stereo mini-jack-kabel aan de voorzijde aan de Moon Neo 430HA wordt verbonden. Ook hierbij merkten we meteen een kwaliteitssprong. De 430HA laat direct de tekortkomingen van lossy bestanden horen. En hier schakelen we de X-feed optie met succes in.

Deze crossfeed zorgt voor een geluidsprojectie meer ‘tussen de oren’ dan om u heen. Een deel van het linker signaal wordt met crossfeed naar rechts gestuurd, en andersom. Bij het beluisteren van muziek vanuit de interne of externe Weiss DAC merkten we hier eerlijk gezegd niet erg veel van. We horen het wel direct bij de feed vanaf de smartphone (of mediaplayer, zoals het soms ook wel genoemd wordt). Kennelijk zijn MP3, AAC of andere lossy bestandsformaten gebaat bij deze signaalbehandeling want het klankbeeld wint met de crossfeed aan kwaliteit; misschien dat een deel van de compressie ermee wordt weg-gepolijst?

Headphone Heaven’s pijnbank

We gebruiken in deze test een stekkerblok, stroomfilter en stroomkabels van Isotek . Als DAC/streamer de DAC2 van Weiss met streamingmodule, afgewisseld met de DAC van de Moon Neo 430HA D3. Gebalanceerde en single ended interlinks en een USB-kabel van Shunyata (Venom-serie).

We sluiten als eerste de Sennheiser HD800 en de nieuwe 800S aan en vervolgens de Oppo PM-1 magneplanar hoofdtelefoon. Alle drie van het open type en in de prijsklasse van om-en-nabij de € 1.500 euro. Voor het afspelen spelen we muziek af van de Synology DS214 Play; de afspeelapplicatie is DS Audio, de muziekspeler van Synology die we erg prettig vinden in de bediening op smartphone en tablet.

Om de verschillen tussen de Weiss DAC/streamer en de DAC van de Moon te testen, gaat een digitaal signaal uit de Weiss coaxiaal naar de 430HA. We kunnen zo van dezelfde signaalbron het verschil horen tussen een gebalanceerd en single ended signaal dat van de Weiss komt, en de DA-conversie door de Moon. De USB-ingang wordt gevoed door een Macbook Pro Retina met als afspeelapplicaties Audirvana en Vox.

Binaural

We geven bij het testen de voorkeur aan tracks die niet a priori zijn bedoeld voor high end weergave. We doelen daarmee op wat we maar even oneerbiedig ‘high end gepingel’ noemen. Vaak singer-songwriter muziek met een subliem opgenomen gitaar. Hoe vaak hebben we “Keith Don’t Go” van Nils Loffgren wel niet gehoord op demo’s? Of “No Sanctuary Here” van Chris Jones?

Eigenlijk klinken deze nummers op vrijwel alle sets goed. Omdat we evenwel in de Headphone Heaven zijn beland, kunnen we niet om Dr Chessky’s Ultimate Headphone CD heen. Dit album bevat tracks die speciaal zijn opgenomen voor hoofdtelefoons. De opnames zijn binaural uitgevoerd; een helm op luister-/oorhoogte waaraan twee Bruell & Kjaer microfoons zijn bevestigd (nu beter bekend onder het microfoonmerk DPA). Afhankelijk van de instelling en plaatsing/richting van deze microfoons hoort u de opname zoals u deze zou horen vanaf uw luisterpositie in de zaal.