Duo review: FiiO X7 Mark II & FiiO F9 Pro

• Android OS
  • F9 & X7 perfect audiobalans

• X7 gewicht

Prijs: € 1000 set

FIIO X7 en F9 Pro (

De Fiio F9 Pro

Onze Fiio speler zou niet compleet zijn zonder goed geluid. Om dat te realiseren, hebben we een In-ear zwaargewicht erin geduwd: de Fiio F9 Pro. We hebben het eerder over modulaire in-ears gehad.  De Fiio F9 pro hoort ook in deze categorie thuis. De in-ear zelf beschikt over 9.2 mm drivers in een gesloten kast. De dopjes voor in de gehoorgang kan uit gekozen worden, net als de kabel. De Fiio F9 Pro wordt standaard geleverd met een 3.5 mm ongebalanceerde en een 2.5 mm gebalanceerde kabel. Met een bereik van 15hz-40Khz ook geschikt voor Hi-Res audio. Mocht de speler dat nou toevallig ook aan kunnen.

Luisterplezier voor 1

Wat is er lekkerder dan heerlijk egoistisch naar je favorite muziek luisteren op je personal audio? Gewoon alleen met de muziek. De ervaring blijft toch heel anders dan met een hifi systeem. Onze verwachtingen voor een goede muzikale ervaring liggen voor de Fiio dan ook erg hoog. Want we hebben het nog niet over prijzen gehad. De Fiio X7 mark II gaat over de toonbank voor 749 euro. Ja, dat is een fors bedrag. Maar we hebben het hier wel over het vlaggenschip. De Fiio F9 pro ligt in de schappen voor 159 euro. Dat is een bedrag dat redelijk in lijn ligt met onder meer de RHA T20i.

De ‘dopjes’ van de F9 pro, moeten we eerst bevestigen aan een kabel en we kiezen voor de gebalanceerde. De units zijn redelijk fors. Het is dan ook even wennen met het dragen in de oorschelp. Een simpel oordopje van Apple valt er ook niet mee te vergelijken. Mocht u naar een kwalitatieve in-ear op zoek zijn, probeer het dan eerst even uit. Het is een compleet andere ervaring. De Fiio F9 pro zit als gegoten. Het trekt niet naar beneden, blijft goed zitten en wordt niet vervelend na verloop van tijd.

De Fiio X7 heeft veel weg van een smartphone. Zowel de bediening, dat is namelijk gewoon android, maar ook de grip en de behuizing. De Fiio X7 is alleen wat zwaarder. Dit is de amp module die onderop zit. Dit maakt het geheel wat groter. Het voordeel is, dat zodra we muziek hebben uitgezocht, we de speler gewoon weer neerleggen. We houden niet de speler constant vast. Dat is een wezenlijk verschil ten opzichte van een smartphone.  Voor de test zetten we er wat DSD-muziekbestanden op en gebruiken we spotify en tidal.

Tijd voor een languit gestrekte houding op de bank.

1k, 5k of 10k?

Bij hifi systemen is het redelijk makkelijk om een bedrag te noemen en daar een bepaalde kwaliteit aan vast te hangen. Het is een aanname, dat weten we. Maar over het algemeen klopt het redelijk. Als we spreken over een set van 10k, dan heeft de gemiddelde audiofiel daar een beeld bij. Bij personal audio ligt die verhouding wat anders. De Fiio set kost 1000 euro, 1k. Maar als we een vergelijk willen maken dat tot de verbeelding spreekt, hoe pakken we dat dan aan? “Gewoon een draagbare set van 1k?”

We beginnen met wat soepele muziek. Kenny B, Abbey Road van the Beatles en Phil Collins met het album Going back. Halverwege het album Abbey road, raken we de tijd kwijt. Wij vinden dat een prachtig moment. Het is iets wat alleen begrepen wordt door andere audiofielen. Wij vinden het een belangrijk aspect van een goede hifi. Want daar spreken we hier wel over, hifi!

We zetten het nummer Stone cold woman op van Baer Traa. Dat klinkt als pure muziek. De ervaring is authentiek. Het voelt en klinkt puur. Het zelfde gaat op voor Kadhja Bonet. Het geheel is in balans. De vocalen zijn aanwezig en staan op de voorgrond. De zachte fluwelen stem die we horen is ook echt precies zoals wij het herkennen op systemen die 10x meer kosten. De plaatsing van de instrumenten klopt, het hoog en laag is meer in balans dan de miljoenennota op prinsjesdag. Het is een geniaal stukje technologische hifi. Alsof wij de huisset van Alpha meennemen naar een pers en laten samendrukken tot iets compacts. Wij kunnen het niet anders verwoorden dan een volwaardige hifi set op zakformaat.

×