Home Denon S-5BD receiver

Denon S-5BD receiver

0

Sommige liefhebbers kopen liever geen losse versterker, blu-ray speler, cd-speler, dvd-speler, tuner en processor. Begrijpelijk: het is vaak duurder en neemt veel meer plaats in. Voor de consument die prijs- en plaatsbewust is, heeft Denon een mogelijke oplossing: de S-5BD.  Deze blu-ray receiver beschikt over een 5.1 voor- en eindversterker en alle mogelijke bronnen. Klinkt als een wonderpakketje!

De Denon S-5BD zit echt tjokvol. Petje af voor de ontwikkelaars die dit in zo’n klein doosje hebben gekregen.

De Denon verpakt wel heel veel hardware in een relatief klein doosje. Een 5.1 eindversterker die 75 watt per kanaal kan leveren aan 4 Ohm-luidsprekers, een 5.1 voorversterker met ruim voldoende inputs, blu-ray speler, hdmi 1.4 voor onder meer 3D-weergave, ethernet (BD Live), iPod inputs? de lijst is te lang om op te noemen. Al deze functionaliteit in zo?n klein kastje wegwerken, is een kunst op zich. Een kunst die Denon beheerst, want het zit er allemaal keurig in en de ventilator die de boel koel houdt is nooit hoorbaar.

Kwestie van smaak?
Hoewel we het een prestatie vinden dat Denon zoveel printplaatjes, versterkers en een Blu-ray loopwerk in één slanke behuizing heeft gekregen, vinden we het ontwerp van de Denon-behuizing minder geslaagd. De zwarte, plastic doos voelt en oogt goedkoop en dat mag gewoonweg niet bij een apparaat van 2000 euro. Wat wellicht nog minder prettig is, is dat het display met blauwe lampjes, niet afleesbaar is, tenzij u op één meter afstand zit. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Installatiegemak

We hadden graag gezien dat de ontwerpers een fraaier, minder spiegelend front hadden getekend. Het display is echt niet afleesbaar!

Wie niet heel technisch is, zal blij zijn dat het niet veel moeite kost om geluid uit de S-5BD te krijgen. Immers: alles zit ingebouwd en u hebt dus geen kabels nodig om de boel aan elkaar te koppelen. Behalve dan een netkabel en wat luidsprekerkabel. Wat ons opvalt, is dat de luidsprekerterminals van de S-5BD geen spades toelaten. In ons geval moeten we dus wat verloopjes gebruiken om onze Van Medevoort SC-QR?s bruikbaar te maken. In eerste instantie sturen deze kabels signaal naar een set B&W CM9?s (onlangs getest). Later sluiten we ook onze eigen Lentus Audio Duo?s aan om een beter idee te krijgen van deze Denon.
Mooi aan dit product van Denon is de automatische kalibratie via het Audyssey-systeem. De Denon stuurt dan een testsignaal de kamer in door elk van de aangesloten luidsprekers. Een microfoon op de luisterplaats meet met behulp van de signalen de kamerakoestiek, waardoor de dsp in de S-5BD deze kan corrigeren. Het werkt perfect en het verschil is goed hoorbaar.

Speelgemak?

Genoeg in- en uitgangen. Leuk is dat Denon al hdmi 1.4 biedt. De ventilator is niet hoorbaar overigens.

Denon heeft ervoor gekozen een usb-ingang op het front aan te brengen. Netjes achter een klepje, zodat het het uiterlijk niet ontsiert. Helaas maar waar is de technische implementering wat minder. Zo is het is niet mogelijk door de mappen te bladeren, zonder de tv aan te hebben; het display toont geen mappenstructuur. Niet iedereen wil de tv aanzetten om te navigeren, Denon! Ook hebben we het niet voor elkaar gekregen avi-bestanden af te spelen met de Denon. Jammer, want veel apparaten kunnen dit al lang. Al moeten we eerlijk toegeven dat we het geen ramp vinden. Blu-ray speelt de S-5BD namelijk prima. Het beeld is scherp en de kleuren ogen bijzonder neutraal en het pallet lijkt groter dan dat van de Playstation 3, wat nog steeds één van de beste blu-ray spelers blijft in onze optiek.

Geduld
Wie graag snel cd?tjes wil spelen, moet niet voor de S-5BD kiezen. Het duurt echt een eeuwigheid voordat het loopwerk de cd heeft herkend. Ook het snelspoelen duurt langer dan bij andere spelers. We weten dat blu-ray loopwerken niet heel snel zijn, maar dit is toch wel een van de tragere spelers. Jammer, want we weten dat bijvoorbeeld de nieuwe Cambridge Audio blu-ray speler (test komt nog) het veel sneller doet en dat het dus mogelijk is een cd, dvd of blu-ray sneller te herkennen.

Verrassend

De versterkers verrassen ons. Ze zijn krachtig genoeg om een serieuze luidspreker aan te sturen. Het klankkarakter is ook verrassend neutraal voor een product in de 2000 euro prijsklasse.

Wat ons totaal verrast, is de geluidskwaliteit van de Denon. Het is veel opener en completer dan we hadden verwacht. De 75 watt in 4 Ohm (klasse D natuurlijk) is voldoende om de B&W?s aan te sturen. En als we vervolgens onze referentieset, de Lentus Audio Duo, aansluiten, laten ook deze kritische weergevers horen dat de Denon over een prima set versterkers beschikt. We horen geen overmatige onrust, ruwe randen of vervelend, wollig laag. Natuurlijk is een losse versterker van 2000 euro beter, maar voor een alles-in-een oplossing van deze prijs, horen we helemaal geen verkeerde representatie van onze test cd?s, dvd?s en blu-rays.
Wel horen we dat de Denon in hele drukke complexe stukken moeite heeft de finesse en grip te tonen die we gewend zijn én graag hadden gehoord. Blofs ?Twee koude handen? klinkt prima totdat de gitaren erin knallen. Hetzelfde geldt voor Muse. Het is niet gek in deze prijsklasse en we ?pushen? de Denon behoorlijk met deze grote vloerstaanders. We raden dan ook aan voor een degelijke bookshelf te kiezen die niet te hongerig is naar ampères. Immers: de Denon heeft één voeding voor al die hardware.

Meer kamers

De Denon S-5BD vinden we vooral interessant voor mensen die een no-nonsens alles-in-een oplossing zoeken. Wie ‘ballen’ en kracht zoekt, moet verder winkelen.

Wat we nog graag willen melden, is de mogelijkheid meerdere zones van muziek te voorzien. Het mooie aan de Denon is dat je met de surroundkanalen een andere kamer van muziek kunt voorzien. Dat zien we niet vaak. In veel gevallen kun je wel een andere versterker aansturen, maar de surroundkanalen inzetten, dat is wel uniek. Je hebt waarschijnlijk wel een behoorlijk lange ? en dus dure ? luidsprekerkabel nodig, maar dat terzijde. Ook leuk om te weten: het is mogelijk een andere bron af te spelen in de tweede ruimte.

Is de Denon S-5BD het wonderdoosje voor de thuisbiosoopfanaat? Ja en nee. Het is geen powerhouse. Maar dat heeft niet iedereen nodig. De geluidskwaliteit is prima zolang je niet teveel pusht met grote luidsprekers. We vinden het jammer dat het display slecht afleesbaar is en dat het geen folderinfo toont als we een usb-stick gebruiken. Het uiterlijk is een kwestie van smaak: wij vinden de S-5BD te goedkoop ogen. Denon levert een goede bonus met het multiroom-systeem, hdmi 1.4 en de automatische kalibratie. Wie een bescheiden, maar geavanceerd alles-in-een-systeem zoekt, kan best een leuke partner vinden in de Denon S5-BD.