Home Cambridge Audio DacMagic

Cambridge Audio DacMagic

3

Mist uw muziek-pc ?flair? en ?schwung? als u naar uw favoriete cd luistert? Hebben uw films geen impact? Wees niet getreurd; de Cambridge Audio DacMagic is terug!

De DacMagic is een simpel doosje, maar onder de aluminium behuizing schuilt veel hoogwaardige elektronica.

De allereerste DacMagic dateert alweer van vijftien jaar terug. De reden van introductie was destijds liefhebbers een ?betaalbare? oplossing te bieden hun cd-speler op te waarderen. De nieuwe DacMagic sluit prima aan bij deze filosofie. Inmiddels hebben aardig wat muziekliefhebbers een mediaspeler of wellicht een htpc (home theatre pc) staan die als muziek en filmmedium wordt ingezet. Echter, de onboard geluidskaart is vaak van matige kwaliteit en zelfs het gros van de losse geluidskaarten hebben geen audiofiele chips aan boord om tot een muzikaal resultaat te komen. De Cambridge Audio DacMagic is bedoeld om ?moderne? muziekliefhebbers de mogelijkheid te bieden hun hifi-systeem, inclusief htpc in één klap muzikaal op te waarderen.

Audiofiele roots
Onder de kap van de DacMagic schuilt aardig wat technisch vernuft. Zo zien we twee Wolfson d/a-converters (tezamen stereo). Ook zien we dat Cambridge Audio gebruik maakt van ATF (Adaptive time filtering) om asynchroon te kunnen upsamplen van bijvoorbeeld 16bit 44,1 KHz naar 24 bit 192 KHz. Een 32bit dsp (digital signal processor) van Texas Instruments helpt nog een handje bij het onderdrukken een voorkomen van jitter. Wat we overigens wel jammer vinden is dat deze techniek gevoed wordt door een wat karige, goedkope, externe voeding. Daar had Cambridge Audio meer aandacht aan mogen besteden.

Verrassingseffect

Wij hebben de DacMagic gebruikt in combinatie met een Onkyo LX50 dvd-speler en een htpc (De dac wordt door Windows als usb-audioapparaat ingesteld). De dvd-speler hebben wij coaxiaal met de d/a-converter vebonden. Wij kunnen overigens ook voor optisch kiezen. Voor de htpc gebruiken wij de meegeleverde usb-kabel.

Genoeg in- en uitgangen op de DacMagic! Keurig geregeld.

Vervolgens koppelen we de DacMagic met twee cinch-kabels (xlr kan ook) aan onze Van Medevoort CA230 voorversterker die weer verbonden is aan een Densen B300 eindversterker. Deze voedt een stel Lentus Audio Duo luisprekers. Alle bekabeling komt bij Van Medevoort vandaan (Q-kabel).
Het eerste wat opvalt na de ?verplichte? inspeelperiode van de d/a-converter, is de souplesse en de indrukwekkende ambiance en ruimte die de DacMagic weet te realiseren. Zowel onze htpc als de dvd-speler spelen met meer autoriteit. Onze oren zijn behoorlijk verwend met een TEAC VRDS-10 en vM DA333 met tentlink combinatie. Echter, deze DacMagic maakt behoorlijk indruk. Zeker als we de prijs van ?399 in ons achterhoofd houden. Bassen klinken krachtig, het middengebied is duidelijker aanwezig en het hooggebied heeft een milder karakter dan als we direct met de bovengenoemde apparaten spelen.
Wat echter nog belangrijker is: we luisteren met veel meer plezier! Als we normaal gesproken naar de htpc luisteren (via de onboard geluidskaart), dan fungeert de server meer als leverancier van achtergrondmuziek. Het is lekker makkelijk om een playlist in te laden, maar écht luisteren doen we niet. Daar hebben we de TEAC / vM-combinatie voor. Echter, nu de DacMagic er tussen staat, is het ineens veel aangenamer om de server te gebruiken. Er komt namelijk muziek uit! Mist het bronbestand goed is natuurlijk. Datzelfde geldt wellicht nog meer voor de dvd-speler. Al horen we dat er een behoorlijke beperking ligt in het loopwerk: de Onkyo stuurt behoorlijk wat jitter (digitale ?ruis?) mee. En van een signaal vol jitter kan de Cambridge Audio ook geen schone muziek meer maken.

De DacMagic is echt een wonderdoosje. Cambridge Audio maakt het overduidelijk dat pc?s en audio prima samengaan. En dat doet ons goed. Immers: op een hardeschijf kunt u ontelbaar veel uren muziek en film kwijt en de meeste software is enorm handig in gebruik. Waar het vaak nog aan schortte, is de geluidskwaliteit. En dat probleem heeft Cambridge Audio nu opgelost met de zeer betaalbare DacMagic.