web analytics

Bowers & Wilkins 804D4 – Quad versus Van Medevoort

Prijs: € 25000

Conclusie

Het was een mooie battle: UK vs NL... twee heel andere systemen met elk hun eigen charmes. En dat was goed te zien in de commentaren... wat beter is, is niet relevant. Dat blijft smaak. Een elektrostaat met dynamisch gesloten laag speelt heel anders dan een dynamisch systeem met basreflex. Wij vonden het bijzonder interessant om twee redelijk gelijk geprijsde systemen eens naast elkaar te zetten. We hopen dat u ook hebt genoten van deze twee beauties én natuurlijk de livemuziek.

De Sound

Inhoud

Hoe klinken deze twee prachtige systemen? Laten we beginnen met te stellen dat het twee heel verschillende systemen zijn. Dat is vooral door de twee compleet verschillende speakers: een dyamisch model van Bowers & Wilkins en een elektrostaat van Van Medevoort. Nu komen beide systemen zeer schoon en rijk in klank over. Maar de benadering is heel anders. De Van Medevoort presenteert groot, los en zeer neutraal. De Bowers & Wilkins is naar ons idee nog niet 100% los en ingespeeld (helaas, we hebben in twee dagen spelen tijdens het opbouwen al een behoorlijk verschil waargenomen), waardoor we weliswaar een zeer rijk en los beeld horen, maar ook een tikje compressie nog in het middengebied. We weten dat 800-serie héél veel tijd nodig heeft om écht los te komen. Dus we schatten in dat dit bij een ingespeeld model weg is.

Engeland

Wat wij opvallend vinden is dat de Bowers & Wilkins 804 D4 (12.500 per paar) meer in balans overkomt dan de D3-series. Het ‘Bowers-bumpje’ zoals we hem maar gedoopt hebben, lijkt wat minder aanwezig. Ook helpt het bi-ampen met de Quad Artera Stereo’s (2190 per stuk). Door vier kanalen te gebruiken en dus het hoog/mid en laag apart aan te sturen is er meer grip en daardoor ook meer losheid hoorbaar. Dat is dus wel een tip voor wie meer uit de speakers wil halen.

Tevens opvallend is hoe lekker de QUAD’s deze Bowers aansturen. Er is écht geen ademtekort, hardheid of gebrek aan dynamiek. En dat is toch een prestatie gezien de belasting die deze twee QUAD’s voor hun kiezen krijgen. En de prijs van net geen 2200 euro per stuk. Zeker in deze setting waarbij ze een grote ruimte moeten vullen. 2 x 140 watt lijkt veel, maar met een 804 D4 en ruim 100m2 om te vullen is dat écht zo op!

De voortrap (Artera Play +, 1790 euro) heeft veel aansluitmogelijkheden, waaronder digitale ingangen (coax en optisch), digitale uitgangen (optich en coax), bluetooth, anloog in (rca) en natuurlijk de CD-speler die we in deze test hebben gebruikt. Om naar de Artera Stereo eindversterker te gaan is er XLR en rca voor handen. Wij hebben gebalanceerd gekoppeld. En dat ging uitstekend. Handig is dat Transtec voor ons de Artera Stereo heeft aangepast om te bi-ampen. Mooie service!

Als we alle tracks bekijken en terugluisteren via de lossless files valt op dat de Bowers een rijke presentatie geeft en dat de Quad uitstekend controle houdt over het geheel. Met 4 x 140 watt lijkt dat wellicht een gekke opmerking, maar besef de grootte van de ruimte én het volume waarop we hebben gespeeld…(soms pieken op en over 80dB(a) en dan is het toch een puike prestatie!

Download de Lossless files

Holland

Een systeem van één fabrikant: Van Medevoort. We hebben de vM ED 7.2 elektrostatische luidsprekers (9.980 Euro per paar), de compleet analoge vM CA470 voorversterker (3490euro), de vMCT360D cd-speler (2490 euro) en de (dynamisch) klasse A PA472 stereo (dual mono) eindversterker (4990 euro). Alles is gekoppeld met vM silver cable interlinks en speakerkabels. De vM ED 7.2 is bi-wired aangesloten.

Het is vrij snel duidelijk dat dit een totaalsysteem is. Het komt bijzonder goed in balans over. Alles valt prachtig in elkaar. Het midden en hoog is zijdezacht en rijk aan detail. De vM-set speelt minder up-front dan de Bowers & Wilkins die groot energiek en naar voren projecteert. Een beetje ‘studio-monitor-achtig’. De vM Elektrostaten doen dat anders. Wees echter niet bang: we horen duidelijk effecten om ons heen en achter ons bij bijvoorbeeld Blofs Mooie Dag. Kortom: diepte en breedte genoeg bij dit systeem.

Het is mooi om te zien hoe de artiesten reageren op de totaal andere beleving bij een elektrostaat. Zodra ze op ‘onze’ stoel zitten zie je even een frons om vervolgens wat heen en weer en naar boven en onder te gaan. “Het is echt een 3D geluidsbel” waar je in gaat”, zegt Synga. “Heel anders dan bij de Bowers & Wilkins waarbij een podium wordt neergezet, zoals je meer gewend bent”.

Zoals we ook in de video al toelichten is de vM-elektrostaat anders dan een grote elektrostaat met een breed panel. Door een smaller panel te pakken heb je veel minder last van bundeling en die beruchte kleine sweet-spot. De vM straalt breder af waardoor de energieverdeling door de ruimte beter is en er dus een grotere sweet-spot ontstaat. Dat luistert zonder meer prettiger.

Nu is er geen kamergrootte sweet-spot te realiseren, maar dat kan met geen enkele speaker; ook niet met een dynamische speaker. Elke speaker heeft een punt waarop alles samenvalt. Elektrostaat, dynamisch, omnidirectioneel…

Download de lossless files

Afrondend

Het was een mooie battle: UK vs NL… twee heel andere systemen met elk hun eigen charmes. En dat was goed te zien in de commentaren… wat beter is, is niet relevant. Dat blijft smaak. Een elektrostaat met dynamisch gesloten laag speelt heel anders dan een dynamisch systeem met basreflex. Wij vonden het bijzonder interessant om twee redelijk gelijk geprijsde systemen eens naast elkaar te zetten. We hopen dat u ook hebt genoten van deze twee beauties én natuurlijk de livemuziek.

Download de muziek van Synga

Bekijk de livestream

Winkels met Bowers Wilkins

Hifi Studio Wilbert

Korte Jansstraat 11
3512GM Utrecht, NL

Contact

6 reacties

  1. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar dit jaartal vandaan komt.
    “Zo succesvol dat de ESL 57 tot 1996 in productie is gebleven. Ongelooflijk.”
    Ik heb altijd begrepen en overal gelezen dat de productie van de 57 in 1985, dus ruim 10 jaar eerder, is gestopt.
    De opgegeven reden was dat de speciale coating (Calaton van ICI) niet meer verkrijgbaar was.

  2. Waarom begreep je mijn vorige reacties niet, DE muziekliefhebber reageerde dat ik ongelijk had. Je schreef zelf dat het bijna ‘n absolute kopie is met de Focal kop telefoon.
    Maar nu herhaal je wat ik in mijn reactie omschreef.
    De B&W is High-end evenals de vM, maar het 3D effect, is het summum met de elektrostatische speaker, B&W geeft het podium weer zonder kleuring, dat doet de vM ook, maar ipv ‘n podium zit je in de concertzaal, wat onmogelijk is met de koptelefoon! Wat je ongeveer hetzelfde omschreef in, wat tussen de aanhalingstekens stond.

    1. Een hoofdtelefoon heeft als voordeel dat je geen dubbele akoestiek krijgt. Wij geven ‘kleuring / signatuur’ mee van de ruimte waarin we spelen. Inclusief de reflecties en wat galm, waar je niet aan ontkomt. Als je via een hoofdtelefoon speelt, krijg je dat niet dubbelop. Dat is wat ik probeer uit te leggen.

Geef een antwoord