web analytics

Bowers & Wilkins 802D3

Prijs: € 22000

Klank
Inzetbaarheid
Design
Prijs/kwaliteit

Set en plaatsing

Bowers Wilkins 802D3

De 802D3’s hebben een relatief lange tijd van inspelen nodig. Tijdens het inspelen worden enerzijds de bewegende delen van de speaker soepel gemaakt, anderzijds krijgen de componenten op het filter de tijd om zich helemaal aan te passen aan de nieuwe situatie. De witte speakers die wij in eerste instantie van de importeur hebben ontvangen dienden we ook nog in te spelen. Met name de Diamond tweeter heeft een flinke tijd nodig om goed op klank te komen. Een niet volledig ingespeelde tweeter uit zich bij ons door een toevoeging van een metaalachtige klank aan cymbals, rides en koperblazers, maar ook de Continuum middentoner klinkt in het begin fel en overheersend. Gedurende de inspeelperiode horen we duidelijk dat de speakers elk dagdeel weer een beetje anders klinken. Van koud, ongenuanceerd en fel naar subtieler, meer gedefinieerd en steeds een beetje gedetailleerder. Het verschil voor en na het inspelen blijkt enorm! Goed ingespeelde speakers klinken zijdezacht en hier is geen spoor van hardheid te bespeuren. Inspelen is zeker geen mythe!

Timbre

Op papier begint de 802D3 al bij 17Hz (+/-3dB). Dit betekent dat deze in staat is een kerkorgel vanaf de grondtoon (16Hz) tot de 6e harmonische (boventoon) te laten klinken en hiermee de ‘timbre’ ofwel de natuurgetrouwe klank bij benadering kan weergeven. Bij benadering, want in de praktijk zijn er onnoemelijk veel zaken die meewegen om (bijvoorbeeld) een Steinway als een levensechte Steinway te laten klinken, en niet als ‘zomaar’ een piano. De attack, decay, sustain en release (ADS&R) spelen hierbij een hele grote rol. Dit betekent in theorie dat alle componenten in het proces de klank zonder toevoeging of verlies richting de informatiedrager dienen te transporteren. In de praktijk blijkt dit door de vele schakels onhaalbaar en zal het slechts blijven bij een – hele knappe – ‘benadering’.

Plaatsing

De 802D3’s hebben een flinke ruimte nodig om de energie bij lage frequenties zonder staande golven af te kunnen vloeien. Bij 17Hz hebben we (in theorie) een lengte van de kamer nodig van 20 meter. Dit is natuurkundig zo bepaald. De geluidssnelheid gedeeld door de laagste frequentie, in dit geval 340 m/sec gedeeld door 17 Hz. In de praktijk betekent dit dat er vrijwel altijd staande golven zullen ontstaan.

De nieuwe 802D3’s hebben een down-firing poort waarbij de basreflexpoort naar beneden afstraalt in plaats van naar voren of naar achteren. Het voordeel van down-firing techniek is dat de drukgolf zich veel homogener in de ruimte verplaatst. Hierdoor worden hinderlijke pieken in het laag grotendeels voorkomen en dit maakt het plaatsen van deze speakers een stuk aangenamer. De 802D3’s geven het beste geluidsbeeld wanneer ze licht zijn ingedraaid. Dit is een kwestie van proberen. Wanneer de speakers juist zijn geplaatst ‘verdwijnen’ de speakers gehoormatig in de ruimte en projecteren de oorspronkelijke ambiance naar de luisterruimte. De sweet-spot is relatief groot en dit maakt de 802D3, ondanks zijn forse afmetingen, een hele geschikte speaker voor huiskamergebruik.

Dat de bassreflex naar beneden is gericht betekent nog niet dat de 802’s optimaal presteren dicht tegen de achterwand. Te dicht naar de wand kleurt het geluid in onze beleving in nadelige zin. Met een beetje schuiven, lang leve de wieltjes, ervaren we dat de speakers met een afstand van 60 cm tot de achterwand prima presteren. In de regel neemt de geluidsdiepte toe naar mate de speakers verder van de achterwand worden geplaatst.

Overweegt u een luidspreker in deze klasse aan te schaffen, dan loont het de moeite uw muziekkamer akoestisch te laten doormeten en u te laten adviseren over de mogelijkheden. Akoestische panelen zijn in staat de effecten van staande golven te verkleinen en de controle in het laag te vergroten. Tijdens een demonstratie van de 800D3, de grotere broer van de 802D3, in de door Mutrox aangepaste Diamond Room van Poulissen Audio Video Center in Roermond konden we dit effect zeer duidelijk horen.

Goede ‘match’

Om de 802D3 tot leven te laten komen hebben de speakers een flinke eindversterker nodig die enerzijds over substantiële energiereserves beschikt om de impedantiedip tot 3 Ohm op te kunnen vangen en anderzijds over voldoende demping beschikt om het geheel goed onder controle te houden. Hiervoor maken we met een Bryston eindversterker een hele veilige keuze. Daarnaast is de kabelkeuze enorm belangrijk om de speakers het best tot zijn recht te laten komen. Ook hier nemen we geen risico en kiezen hier voor de fenomenale interlinks, speakerkabels en netspanningskabels van Audioquest. Om het geheel ook aan de stroomvoorzieningskant perfect in orde te hebben, gebruiken we een Shunyata Research Venom stekkerblok met netfiltering.

Voorversterker Bryston BP-20
Eindversterker Bryston 4B
Speakercable AudioQuest Redwood bi-wire
Bron Pioneer N50
Interconnects Audioquest Fire DBS (RCA)
Stroomvoorziening Shunyata Research Venom EU7
Powerchords Audioquest NRG-1000 DBS

Gerelateerde berichten

Isotek Titan EVO3

Review Isotek Titan (EVO3)

Set en plaatsing InhoudStroom – energie – spanning – blijft een lastig onderwerp in ons wereldje. Stroom is stroom, toch? Helaas is dat niet zo. Energie wordt meer en meer vervuild door schakelende voedingen van bijvoorbeeld LED-lampen, dimmers, pc’s, laptops (adapters) of opladers van smartphones. En als u bedenkt dat een hifisysteem in feite niets […]

Edifier R1850DB

Review Edifier R1850DB

Set en plaatsing InhoudActieve speakers maken de laatste jaren grote sier. Dit fenomeen uit de professionele audiowereld begint meer en meer zijn weg te vinden naar het reguliere circuit. Denk aan Kef, Kii, Grimm en Dutch & Dutch. In een heel andere prijsklasse hebben we het Chinese Edifier. In onze niet aflatende zoektocht naar goed klinkend […]

10 reacties

  1. De heer Wol stelt dat ” de scherpte van de tweeter altijd hoorbaar is omdat die openbreekt”. Deze stelling wordt gelogenstraft door het feit dat de eerste breakup frequentie bij 70 Khz ligt, terwijl die van de meeste concurrenten tussen de 20 en 30 Khz ligt. Thuis speel ik met de 802 D3’s en ik kan slechts de testconclusies volmondig onderstrepen. Ook draai ik als kenner met de 4B SST van Bryston FULL RANGE, en geniet van een extreem fraai beeld. De onvoorwaardelijke stabiliteit van deze eindtrap maakt hem bij uitstek een uitstekende partner van de 802,s, die een lage impedantiedip kennen in het laag, gepaard met een forse fasedraaiing. De laagafstemming heeft het karakter van een gesloten systeem ( zie de afvalkarakteristiek, die toont dat de 802 D3 al vanaf 100 Hrz geleidelijk afvalt, rekening houdend met de roomgain, itt vele andere basreflex ontwerpen, de juist een ongewenste boost geven in het midlaag. De laagafstemming van de 802 D3 verklaart het snelle karakter en de plaatsingvriendelijkheid in gemiddelde huiskamers. Niet duidelijk is wat daar commercieel aan is. De 802 D3 heeft voor deze prijs geen echte concurrenten. Als frequent bezoeker van klassieke concerten herken ik onmiddelijk de natuurgetrouwe weergave van mijn 802 D3’s die ik, eerlijk gezegd, bij geen van de concurrenten heb gehoord.

    1. Goh Bram dit is een goede reclame. Maar deze reclame is in tegenstelling tot de vele reclames waardoor je via de media overspoeld wordt betrouwbaar. Ik zweer bij ESL 2912 maar deze en wat Jaap schreef over de Grimm LS be1 brengt me aan het twijfelen. Jaap had het ook over de dynamiek en las 90 dB bij 1 watt en 17 Hertz. Je moet met deze droomspeaker wel oppassen want als je naar een vioolconcert luistert je het volume niet tehoog zet. Want het verschil tussen een viool die pianissimo speelt en vlak daarna het complete symfonie orkest fortissimo speelt. Als je het werk niet kent, dan schrik je. En dan het laag, je hebt een grote salon en de vrije uitstraling is 19mtr. dan zit je in de kerk, de laagste orgelnoot is duidelijk hoorbaar. En als je naar een film kijkt en er is in de film onweer, dan denken de buren vreemd er was geen bliksem!

  2. Ik heb een vraag mbt de inspeeltijd van de tweeter en middentoner. Om hoeveel speeluren gaat het dan?Ik heb zelf de 804d3 en ervaar nog steeds scherpte (een overmaat aan sibilance en scherpe randjes rond stemmen en bijv strijkers). Is dat iets wat met meer inspeeluren minder wordt? In hoeverre heeft een versterker daar invloed op? Het laag is prima.
    Overigens vind ik de 802d3 fantastische speakers maar helaas boven budget…..

    1. Ja de 802D3 is echt een hele mooie speaker. Optisch en klankmatig. Wij hebben een set 802D3’s ontvangen die al een paar maanden de hele dag door hebben gespeeld bij een dealer. Dus 200-300 uur lijkt me geen gekke inschatting. Een versterker, interlinks en stroomvoorziening(!) kunnen een enorme impact hebben op het uiteindelijke geluid. Gebruikt u nog OEM powercables, vervang deze dan eens met een setje goede (demo)kabels van een vakhandel. Veel luisterplezier met uw prachtige 804D3’s!

  3. Geachte B&W freak ,het product is gewoon marketing product net als alle andere speakers, en elke speaker heeft zijn voordeel en nadeel, de test is gewoon een reclame boodschap, de versterker die u gebruikt, die gebruiken kenners alleen voor het laag ,daar staat die al 35 jaar bekent voor en niet voor het hele gebied, dan het laag ,basreflex kan nooit een zuiver laag geven wel een diep laag maar dat is kleuring wat je hoort, dan de twee laag units ,die werken alleen goed als ze dezelfde parameters hebben en dat betwijfel ik.
    Hoor in het laag 2 units van 20 cm of een van 38 cm dat is een opmerkelijk verschil, en kritische noot voor het midden en het hoog laat ik even terzijde.

    Mvg wol

Geef een reactie