web analytics

Bowers & Wilkins 802D3

Prijs: € 22000

Klank
Inzetbaarheid
Design
Prijs/kwaliteit

Nieuwe hoog unit

Op deze turbinevormige midden unit is de Diamond-tweeter geplaatst die eveneens resonantievrij van de midden-unit is gescheiden. Doordat de tweeter los staat van de klankkast zelf, zorgt dit tevens voor een beter afstraalgedrag en is de tweeter bovendien beter af te stemmen op de middentoner. De Diamond tweeter is voorts voorzien van vier magneten, waardoor de tweeter 2dB gevoeliger is terwijl het stroomverbruik met 40% wordt teruggedrongen. Hierdoor blijft de tweeter thermisch koeler wat ook weer een positief effect heeft op de levensduur. Evenals bij de midden unit is de turbinevormige behuizing van aluminium. Deze beschikt over Nautilus technologie en dient tevens als koellichaam voor de tweeter.

‘Diamonds are forever’

Het membraan van de tweeter is niet gewijzigd ten opzichte van de voorgaande 800-serie. Deze is nog steeds van (industrieel vervaardigd) diamant, na natuurlijk gevormd diamant het meest harde materiaal ter wereld. Belangrijk om te vermelden is dat het ultradunne membraan volledig is vervaardigd uit diamant is en dat dit materiaal niet is opgedampt op een inferieure aluminium drager. Dit maakt de units relatief duur, maar onovertroffen in klank en frequentiebereik.

Gerelateerde berichten

Bowers Wilkins P7 hoofdtelefoon

Review Bowers & Wilkins P7

Nieuwe hoog unit InhoudRomantisch met een opmerkelijke neutraliteit. We openen zelden met een conclusie, maar in dit geval is dat wel nodig, want B&W lijkt met de P7 een heel andere richting in te zijn geslagen. Die van de modebewuste, maar wél kritische luisteraar. En bij de P3 en P5 ligt dat toch anders. 

Marantz KI-Ruby serie

Review Marantz KI Ruby

Nieuwe hoog unit InhoudWe hebben al heel wat geschreven over de nieuwe Marantz KI Ruby. Zowel over het ontstaan als een beetje over wat u kunt verwachten. Kort samengevat: het is een editie die het 40-jarig jubileum van Ken Ishiwata bij Marantz viert. Ken Ishiwata is een belangrijk persoon bij Marantz. Vandaar ook de KI-edities… […]

10 reacties

  1. De heer Wol stelt dat ” de scherpte van de tweeter altijd hoorbaar is omdat die openbreekt”. Deze stelling wordt gelogenstraft door het feit dat de eerste breakup frequentie bij 70 Khz ligt, terwijl die van de meeste concurrenten tussen de 20 en 30 Khz ligt. Thuis speel ik met de 802 D3’s en ik kan slechts de testconclusies volmondig onderstrepen. Ook draai ik als kenner met de 4B SST van Bryston FULL RANGE, en geniet van een extreem fraai beeld. De onvoorwaardelijke stabiliteit van deze eindtrap maakt hem bij uitstek een uitstekende partner van de 802,s, die een lage impedantiedip kennen in het laag, gepaard met een forse fasedraaiing. De laagafstemming heeft het karakter van een gesloten systeem ( zie de afvalkarakteristiek, die toont dat de 802 D3 al vanaf 100 Hrz geleidelijk afvalt, rekening houdend met de roomgain, itt vele andere basreflex ontwerpen, de juist een ongewenste boost geven in het midlaag. De laagafstemming van de 802 D3 verklaart het snelle karakter en de plaatsingvriendelijkheid in gemiddelde huiskamers. Niet duidelijk is wat daar commercieel aan is. De 802 D3 heeft voor deze prijs geen echte concurrenten. Als frequent bezoeker van klassieke concerten herken ik onmiddelijk de natuurgetrouwe weergave van mijn 802 D3’s die ik, eerlijk gezegd, bij geen van de concurrenten heb gehoord.

    1. Goh Bram dit is een goede reclame. Maar deze reclame is in tegenstelling tot de vele reclames waardoor je via de media overspoeld wordt betrouwbaar. Ik zweer bij ESL 2912 maar deze en wat Jaap schreef over de Grimm LS be1 brengt me aan het twijfelen. Jaap had het ook over de dynamiek en las 90 dB bij 1 watt en 17 Hertz. Je moet met deze droomspeaker wel oppassen want als je naar een vioolconcert luistert je het volume niet tehoog zet. Want het verschil tussen een viool die pianissimo speelt en vlak daarna het complete symfonie orkest fortissimo speelt. Als je het werk niet kent, dan schrik je. En dan het laag, je hebt een grote salon en de vrije uitstraling is 19mtr. dan zit je in de kerk, de laagste orgelnoot is duidelijk hoorbaar. En als je naar een film kijkt en er is in de film onweer, dan denken de buren vreemd er was geen bliksem!

  2. Ik heb een vraag mbt de inspeeltijd van de tweeter en middentoner. Om hoeveel speeluren gaat het dan?Ik heb zelf de 804d3 en ervaar nog steeds scherpte (een overmaat aan sibilance en scherpe randjes rond stemmen en bijv strijkers). Is dat iets wat met meer inspeeluren minder wordt? In hoeverre heeft een versterker daar invloed op? Het laag is prima.
    Overigens vind ik de 802d3 fantastische speakers maar helaas boven budget…..

    1. Ja de 802D3 is echt een hele mooie speaker. Optisch en klankmatig. Wij hebben een set 802D3’s ontvangen die al een paar maanden de hele dag door hebben gespeeld bij een dealer. Dus 200-300 uur lijkt me geen gekke inschatting. Een versterker, interlinks en stroomvoorziening(!) kunnen een enorme impact hebben op het uiteindelijke geluid. Gebruikt u nog OEM powercables, vervang deze dan eens met een setje goede (demo)kabels van een vakhandel. Veel luisterplezier met uw prachtige 804D3’s!

  3. Geachte B&W freak ,het product is gewoon marketing product net als alle andere speakers, en elke speaker heeft zijn voordeel en nadeel, de test is gewoon een reclame boodschap, de versterker die u gebruikt, die gebruiken kenners alleen voor het laag ,daar staat die al 35 jaar bekent voor en niet voor het hele gebied, dan het laag ,basreflex kan nooit een zuiver laag geven wel een diep laag maar dat is kleuring wat je hoort, dan de twee laag units ,die werken alleen goed als ze dezelfde parameters hebben en dat betwijfel ik.
    Hoor in het laag 2 units van 20 cm of een van 38 cm dat is een opmerkelijk verschil, en kritische noot voor het midden en het hoog laat ik even terzijde.

    Mvg wol

Geef een reactie