web analytics

Bowers & Wilkins 802D3

Prijs: € 22000

Klank
Inzetbaarheid
Design
Prijs/kwaliteit

Nieuwe midden unit

Op de klankkast is een turbinevormige midden-unit geplaatst welke middels een tweetal transportbouten achter de ‘Nautilus-opening’ is gefixeerd met de klankkast. Deze dienen voor gebruik te worden losgedraaid, waarna de unit resonantievrij op de klankkast rust. Bowers & Wilkins levert een tweetal afdekdoppen mee om de nautilus-buis netjes af te dekken. Deze worden in een klein doosje meegeleverd samen met gereedschap, een viertal jumpers, een gebruikershandleiding en een prachtig ingebonden brochure van de 800D3 serie. Tenslotte worden ook goedkoop ogende plastic roostertjes voor de midden-toners meegeleverd en een ovaal front dat over de twee wooferringen kan worden geklemd. Wij verwachten dat deze in de praktijk, net als bij de redactie, keurig in de verpakking blijven.

Continuum

De turbinevormige midden-unit rust resonantievrij in een uitsparing op de klankkast. Zodoende zullen trillingen uit de klankkast de midden unit zo min mogelijk in negatieve zin beïnvloeden. In tegenstelling tot de voorgaande generatie, is bij de fabricage van de 800-serie van Bowers & Wilkins voor het eerst sinds de jaren ’70 geen gebruik gemaakt van Kevlar als conusmateriaal. De nieuwe middentoner is voorzien van een zogenaamde Continuum-conus. Deze heeft een doorsnede van 14 cm (effectief 13 cm). Deze is zodanig geconstrueerd dat het ‘break-up gedrag’, vervorming van het conusmateriaal, wordt geminimaliseerd. Dit break-up gedrag wordt voor een groot deel voorkomen door een dempende plug die in het midden van de conus is geperst om de spreekspoel zuiver rond te houden. Tenslotte vindt het break-up gedrag van het Continuum materiaal plaats buiten het hoorbare spectrum, waardoor de klank niet wordt beïnvloed.

Aluminium

Ook de voormalige turbinebehuizing bleek niet vrij van resonanties. Deels veroorzaakt door de materiaalkeuze, deels door het ontwerp. In de laatste generatie 800-serie is de materiaalkeuze gewijzigd en zijn nu volledig van aluminium in plaats van Marlan. Dit ‘dode’ aluminium zorgt voor een afwezigheid van kleuring (lees: vervorming). De constructie is geheel nieuw ontworpen doormiddel van computersimulaties en 3D printing technologie.

Gerelateerde berichten

Dion Audio AA100

Review Dion Audio AA100 reference

Nieuwe midden unit InhoudWe kennen Dion Audio al een tijdje. En keer op keer worden we verrast door de degelijke spullen die Miquel Blauw aflevert. Nu is het tijd om eens wat grof geschut te testen: de AA100. Nee… het is niet die club waar we de naam niet van hoeven te noemen. Het gaat […]

Musical Fidelity V90 voorkant blur

Review Musical Fidelity V90 DAC

Nieuwe midden unit InhoudKleine, goedkopere usb-converters zijn in rap tempo de audiowereld aan het veroveren. En dat is niet gek: wie wil nu niet voor minder dan 300 euro zijn pc een gigantische muziekboost geven? In wezen bent u gek als u het niet doet en met de analoge uitgang blijft spelen. Musical Fidelity heeft […]

10 reacties

  1. De heer Wol stelt dat ” de scherpte van de tweeter altijd hoorbaar is omdat die openbreekt”. Deze stelling wordt gelogenstraft door het feit dat de eerste breakup frequentie bij 70 Khz ligt, terwijl die van de meeste concurrenten tussen de 20 en 30 Khz ligt. Thuis speel ik met de 802 D3’s en ik kan slechts de testconclusies volmondig onderstrepen. Ook draai ik als kenner met de 4B SST van Bryston FULL RANGE, en geniet van een extreem fraai beeld. De onvoorwaardelijke stabiliteit van deze eindtrap maakt hem bij uitstek een uitstekende partner van de 802,s, die een lage impedantiedip kennen in het laag, gepaard met een forse fasedraaiing. De laagafstemming heeft het karakter van een gesloten systeem ( zie de afvalkarakteristiek, die toont dat de 802 D3 al vanaf 100 Hrz geleidelijk afvalt, rekening houdend met de roomgain, itt vele andere basreflex ontwerpen, de juist een ongewenste boost geven in het midlaag. De laagafstemming van de 802 D3 verklaart het snelle karakter en de plaatsingvriendelijkheid in gemiddelde huiskamers. Niet duidelijk is wat daar commercieel aan is. De 802 D3 heeft voor deze prijs geen echte concurrenten. Als frequent bezoeker van klassieke concerten herken ik onmiddelijk de natuurgetrouwe weergave van mijn 802 D3’s die ik, eerlijk gezegd, bij geen van de concurrenten heb gehoord.

    1. Goh Bram dit is een goede reclame. Maar deze reclame is in tegenstelling tot de vele reclames waardoor je via de media overspoeld wordt betrouwbaar. Ik zweer bij ESL 2912 maar deze en wat Jaap schreef over de Grimm LS be1 brengt me aan het twijfelen. Jaap had het ook over de dynamiek en las 90 dB bij 1 watt en 17 Hertz. Je moet met deze droomspeaker wel oppassen want als je naar een vioolconcert luistert je het volume niet tehoog zet. Want het verschil tussen een viool die pianissimo speelt en vlak daarna het complete symfonie orkest fortissimo speelt. Als je het werk niet kent, dan schrik je. En dan het laag, je hebt een grote salon en de vrije uitstraling is 19mtr. dan zit je in de kerk, de laagste orgelnoot is duidelijk hoorbaar. En als je naar een film kijkt en er is in de film onweer, dan denken de buren vreemd er was geen bliksem!

  2. Ik heb een vraag mbt de inspeeltijd van de tweeter en middentoner. Om hoeveel speeluren gaat het dan?Ik heb zelf de 804d3 en ervaar nog steeds scherpte (een overmaat aan sibilance en scherpe randjes rond stemmen en bijv strijkers). Is dat iets wat met meer inspeeluren minder wordt? In hoeverre heeft een versterker daar invloed op? Het laag is prima.
    Overigens vind ik de 802d3 fantastische speakers maar helaas boven budget…..

    1. Ja de 802D3 is echt een hele mooie speaker. Optisch en klankmatig. Wij hebben een set 802D3’s ontvangen die al een paar maanden de hele dag door hebben gespeeld bij een dealer. Dus 200-300 uur lijkt me geen gekke inschatting. Een versterker, interlinks en stroomvoorziening(!) kunnen een enorme impact hebben op het uiteindelijke geluid. Gebruikt u nog OEM powercables, vervang deze dan eens met een setje goede (demo)kabels van een vakhandel. Veel luisterplezier met uw prachtige 804D3’s!

  3. Geachte B&W freak ,het product is gewoon marketing product net als alle andere speakers, en elke speaker heeft zijn voordeel en nadeel, de test is gewoon een reclame boodschap, de versterker die u gebruikt, die gebruiken kenners alleen voor het laag ,daar staat die al 35 jaar bekent voor en niet voor het hele gebied, dan het laag ,basreflex kan nooit een zuiver laag geven wel een diep laag maar dat is kleuring wat je hoort, dan de twee laag units ,die werken alleen goed als ze dezelfde parameters hebben en dat betwijfel ik.
    Hoor in het laag 2 units van 20 cm of een van 38 cm dat is een opmerkelijk verschil, en kritische noot voor het midden en het hoog laat ik even terzijde.

    Mvg wol

Geef een reactie