web analytics

Bowers & Wilkins 802D3

Prijs: € 22000

Klank
Inzetbaarheid
Design
Prijs/kwaliteit

Nieuwe laagweergevers

Aerofoil

Het is interessant te vermelden dat in de kast opgewekte geluidsgolven door conussen van laagspeakers heen kunnen stralen. Hierdoor ontstaat een akoestische kortsluiting, dus vervorming. Hier heeft de fabrikant iets op bedacht: toepassing van Aerofoil. Aerofoil is een zeer licht dempingsmateriaal dat wordt toegepast in de vliegtuigindustrie om cockpits te isoleren. Door het lage gewicht en dempende eigenschappen voorkomt het dergelijke doorstraling en bleek het bijzonder interessant om te gebruiken in het conusmateriaal. In de grote klankkast zijn twee 20cm woofers opgenomen welke zijn voorzien van geheel nieuwe Aerofoil conussen.

De aluminium frames van de laag units bleken eveneens gevoelig voor resonanties en met lasertechnologie meetbare materiaalvervorming. Deze zijn ten opzichte van de vorige frames geheel opnieuw ontworpen. Bowers en Wilkins maakt bij deze nieuwe laagweergevers gebruik van een diepe poolmagneten en een eveneens diep liggende spreekspoel. Bij conventionele ‘vlakke’ magneten wil het gebeuren dat bij een maximale uitslag een deel van de spreekspoel zichtbaar wordt en dus buiten de ideale condities raakt. Met een extra diep vallende spreekspoel blijft deze zelfs in de uiterste posities nog binnen het ‘ideale’ magnetische veld.

Gerelateerde berichten

Audioquest Thunder

Review Audioquest Thunder power cable

Nieuwe laagweergevers InhoudOnlangs heeft Audioquest een compleet nieuwe lijn met lichtnetkabels – power cables – aangekondigd. Deze serie heeft niet alleen totaal andere namen, maar ook een totaal andere geometrie. Zien de oude modellen er nog vrij traditioneel uit; de nieuwe lijken wel voor hoogspanning gemaakt met hun gevlochten opbouw. Wij bekijken en beluisteren de […]

Marantz PM8003 en SA8003

Nieuwe laagweergevers InhoudMarantz is met zijn 57 jarig bestaan geen onbekende in de hifikringen. Het merk heeft onder leiding van de de oprichter, Saul B. Marantz, met name in de jaren ’70 gefloreerd. Ook de samenwerking met Philips in de jaren ’90 heeft het van origine Amerikaanse bedrijf geen windeieren gelegd. Laten we eens kijken […]

10 reacties

  1. De heer Wol stelt dat ” de scherpte van de tweeter altijd hoorbaar is omdat die openbreekt”. Deze stelling wordt gelogenstraft door het feit dat de eerste breakup frequentie bij 70 Khz ligt, terwijl die van de meeste concurrenten tussen de 20 en 30 Khz ligt. Thuis speel ik met de 802 D3’s en ik kan slechts de testconclusies volmondig onderstrepen. Ook draai ik als kenner met de 4B SST van Bryston FULL RANGE, en geniet van een extreem fraai beeld. De onvoorwaardelijke stabiliteit van deze eindtrap maakt hem bij uitstek een uitstekende partner van de 802,s, die een lage impedantiedip kennen in het laag, gepaard met een forse fasedraaiing. De laagafstemming heeft het karakter van een gesloten systeem ( zie de afvalkarakteristiek, die toont dat de 802 D3 al vanaf 100 Hrz geleidelijk afvalt, rekening houdend met de roomgain, itt vele andere basreflex ontwerpen, de juist een ongewenste boost geven in het midlaag. De laagafstemming van de 802 D3 verklaart het snelle karakter en de plaatsingvriendelijkheid in gemiddelde huiskamers. Niet duidelijk is wat daar commercieel aan is. De 802 D3 heeft voor deze prijs geen echte concurrenten. Als frequent bezoeker van klassieke concerten herken ik onmiddelijk de natuurgetrouwe weergave van mijn 802 D3’s die ik, eerlijk gezegd, bij geen van de concurrenten heb gehoord.

    1. Goh Bram dit is een goede reclame. Maar deze reclame is in tegenstelling tot de vele reclames waardoor je via de media overspoeld wordt betrouwbaar. Ik zweer bij ESL 2912 maar deze en wat Jaap schreef over de Grimm LS be1 brengt me aan het twijfelen. Jaap had het ook over de dynamiek en las 90 dB bij 1 watt en 17 Hertz. Je moet met deze droomspeaker wel oppassen want als je naar een vioolconcert luistert je het volume niet tehoog zet. Want het verschil tussen een viool die pianissimo speelt en vlak daarna het complete symfonie orkest fortissimo speelt. Als je het werk niet kent, dan schrik je. En dan het laag, je hebt een grote salon en de vrije uitstraling is 19mtr. dan zit je in de kerk, de laagste orgelnoot is duidelijk hoorbaar. En als je naar een film kijkt en er is in de film onweer, dan denken de buren vreemd er was geen bliksem!

  2. Ik heb een vraag mbt de inspeeltijd van de tweeter en middentoner. Om hoeveel speeluren gaat het dan?Ik heb zelf de 804d3 en ervaar nog steeds scherpte (een overmaat aan sibilance en scherpe randjes rond stemmen en bijv strijkers). Is dat iets wat met meer inspeeluren minder wordt? In hoeverre heeft een versterker daar invloed op? Het laag is prima.
    Overigens vind ik de 802d3 fantastische speakers maar helaas boven budget…..

    1. Ja de 802D3 is echt een hele mooie speaker. Optisch en klankmatig. Wij hebben een set 802D3’s ontvangen die al een paar maanden de hele dag door hebben gespeeld bij een dealer. Dus 200-300 uur lijkt me geen gekke inschatting. Een versterker, interlinks en stroomvoorziening(!) kunnen een enorme impact hebben op het uiteindelijke geluid. Gebruikt u nog OEM powercables, vervang deze dan eens met een setje goede (demo)kabels van een vakhandel. Veel luisterplezier met uw prachtige 804D3’s!

  3. Geachte B&W freak ,het product is gewoon marketing product net als alle andere speakers, en elke speaker heeft zijn voordeel en nadeel, de test is gewoon een reclame boodschap, de versterker die u gebruikt, die gebruiken kenners alleen voor het laag ,daar staat die al 35 jaar bekent voor en niet voor het hele gebied, dan het laag ,basreflex kan nooit een zuiver laag geven wel een diep laag maar dat is kleuring wat je hoort, dan de twee laag units ,die werken alleen goed als ze dezelfde parameters hebben en dat betwijfel ik.
    Hoor in het laag 2 units van 20 cm of een van 38 cm dat is een opmerkelijk verschil, en kritische noot voor het midden en het hoog laat ik even terzijde.

    Mvg wol

Geef een reactie