web analytics

Bowers & Wilkins 802D3

Prijs: € 22000

Klank
Inzetbaarheid
Design
Prijs/kwaliteit

Kastconstructie

Naast toepassing van zelf ontwikkelde technologie heeft de fabrikant tevens geïnvesteerd in moderne laser-meet technologie. Hiermee kunnen de verschillende onderdelen met laserprecisie worden gemeten en geanalyseerd. Wat bleek, de kast van de ‘oude’ 800 serie bleek niet vrij van resonanties. De buitenconstructie wordt gevormd door twintig dunne lagen berkenhout, die afzonderlijk worden verlijmd en in een mal tot een stijve kastconstructie worden geperst. Hierdoor ontstaat een gebogen vorm, een zogenaamde ‘omgekeerde kastconstructie’ zonder rechte hoeken, die eventuele interne kastreflecties elimineert.

Bowers Wilkins 802D3 review (8)

Matrix panelen

De klankkast van de 802D3 is intern opgebouwd uit zogenaamde Matrix panelen; houten schotten die in elkaar grijpen en gezamenlijk een constructie van meerdere compartimenten vormen. Hierdoor wordt de behuizing dermate stijf, dat de kast minder gevoelig wordt voor kast resonanties en het geluid hierdoor minder wordt gekleurd. Voor deze panelen heeft Bowers & Wilkins gebruik gemaakt van multiplex (voorheen MDF). De panelen zijn op enkele plaatsen verstevigd met aluminium contactvlakken waar de magneet van de laagspeakers tegenaan worden geklemd zodat de inwendige kastconstructie niet enkel als versteviging werkt, maar tevens dienst doet als ‘mechanische aarde’. Alle resonanties in het speakerframe worden hiermee naar de kast afgevloeid.

Onder in de klankkast past Bowers & Wilkins een Flowport reflexpoort toe voorzien van kleine putjes in het oppervlak. Deze putjes hebben hetzelfde aerodynamische effect als dat van een golfbal waardoor ongewenste turbulenties worden geminimaliseerd en lucht soepel kan uitstromen. Ook de voet, waar voorheen het scheidingsfilter was gemonteerd bleek een soort ‘luidspreker’ voor resonanties. Deze energie vloeide zowel in de kast als in de componenten van het filter, wat wederom hoorbare vervorming opleverde. Om deze reden is de voet compleet nieuw ontworpen en is het scheidingsfilter bij de nieuwe 800-serie nu tegen de achterwand geplaatst.

Gerelateerde berichten

Review McIntosh MTI100 met Sonus Faber Sonetto III

Kastconstructie InhoudWe zijn aanwezig bij Poulissen in Roermond om een drietal systemen te beluisteren. De eerste hebben we al online gezet. Nu tijd voor de tweede. Een lekker vreemd systeem dat bestaat uit een all-in-one van McIntosh: de MTI100. Deze kost zo’n 8500 euro. Samen met de Sonus Faber Sonetto III en kabels komt u […]

Teufel T 300 luidsprekerset

Kastconstructie InhoudTeufel kennen we inmiddels wel bij Alpha Audio. De Duitse hifi-fabrikant is vorig jaar begonnen met het veroveren van de Benelux. Niet via de reguliere kanalen, maar via internet. Wij hebben deze keer een ‘budget’ 2.0 luidsprekersetje om te beluisteren. Voor ?300 stuurt de Duitse duivel u een stevige tweeweg luidspreker toe. Geen geld, […]

10 reacties

  1. De heer Wol stelt dat ” de scherpte van de tweeter altijd hoorbaar is omdat die openbreekt”. Deze stelling wordt gelogenstraft door het feit dat de eerste breakup frequentie bij 70 Khz ligt, terwijl die van de meeste concurrenten tussen de 20 en 30 Khz ligt. Thuis speel ik met de 802 D3’s en ik kan slechts de testconclusies volmondig onderstrepen. Ook draai ik als kenner met de 4B SST van Bryston FULL RANGE, en geniet van een extreem fraai beeld. De onvoorwaardelijke stabiliteit van deze eindtrap maakt hem bij uitstek een uitstekende partner van de 802,s, die een lage impedantiedip kennen in het laag, gepaard met een forse fasedraaiing. De laagafstemming heeft het karakter van een gesloten systeem ( zie de afvalkarakteristiek, die toont dat de 802 D3 al vanaf 100 Hrz geleidelijk afvalt, rekening houdend met de roomgain, itt vele andere basreflex ontwerpen, de juist een ongewenste boost geven in het midlaag. De laagafstemming van de 802 D3 verklaart het snelle karakter en de plaatsingvriendelijkheid in gemiddelde huiskamers. Niet duidelijk is wat daar commercieel aan is. De 802 D3 heeft voor deze prijs geen echte concurrenten. Als frequent bezoeker van klassieke concerten herken ik onmiddelijk de natuurgetrouwe weergave van mijn 802 D3’s die ik, eerlijk gezegd, bij geen van de concurrenten heb gehoord.

    1. Goh Bram dit is een goede reclame. Maar deze reclame is in tegenstelling tot de vele reclames waardoor je via de media overspoeld wordt betrouwbaar. Ik zweer bij ESL 2912 maar deze en wat Jaap schreef over de Grimm LS be1 brengt me aan het twijfelen. Jaap had het ook over de dynamiek en las 90 dB bij 1 watt en 17 Hertz. Je moet met deze droomspeaker wel oppassen want als je naar een vioolconcert luistert je het volume niet tehoog zet. Want het verschil tussen een viool die pianissimo speelt en vlak daarna het complete symfonie orkest fortissimo speelt. Als je het werk niet kent, dan schrik je. En dan het laag, je hebt een grote salon en de vrije uitstraling is 19mtr. dan zit je in de kerk, de laagste orgelnoot is duidelijk hoorbaar. En als je naar een film kijkt en er is in de film onweer, dan denken de buren vreemd er was geen bliksem!

  2. Ik heb een vraag mbt de inspeeltijd van de tweeter en middentoner. Om hoeveel speeluren gaat het dan?Ik heb zelf de 804d3 en ervaar nog steeds scherpte (een overmaat aan sibilance en scherpe randjes rond stemmen en bijv strijkers). Is dat iets wat met meer inspeeluren minder wordt? In hoeverre heeft een versterker daar invloed op? Het laag is prima.
    Overigens vind ik de 802d3 fantastische speakers maar helaas boven budget…..

    1. Ja de 802D3 is echt een hele mooie speaker. Optisch en klankmatig. Wij hebben een set 802D3’s ontvangen die al een paar maanden de hele dag door hebben gespeeld bij een dealer. Dus 200-300 uur lijkt me geen gekke inschatting. Een versterker, interlinks en stroomvoorziening(!) kunnen een enorme impact hebben op het uiteindelijke geluid. Gebruikt u nog OEM powercables, vervang deze dan eens met een setje goede (demo)kabels van een vakhandel. Veel luisterplezier met uw prachtige 804D3’s!

  3. Geachte B&W freak ,het product is gewoon marketing product net als alle andere speakers, en elke speaker heeft zijn voordeel en nadeel, de test is gewoon een reclame boodschap, de versterker die u gebruikt, die gebruiken kenners alleen voor het laag ,daar staat die al 35 jaar bekent voor en niet voor het hele gebied, dan het laag ,basreflex kan nooit een zuiver laag geven wel een diep laag maar dat is kleuring wat je hoort, dan de twee laag units ,die werken alleen goed als ze dezelfde parameters hebben en dat betwijfel ik.
    Hoor in het laag 2 units van 20 cm of een van 38 cm dat is een opmerkelijk verschil, en kritische noot voor het midden en het hoog laat ik even terzijde.

    Mvg wol

Geef een reactie