web analytics

Bowers & Wilkins 802D3

Prijs: € 22000

Klank
Inzetbaarheid
Design
Prijs/kwaliteit

Nautilus techniek

Bowers Wilkins 800 serie 2015

De Nautilus techniek werkt simplistisch gezien als volgt:

Wanneer een speaker geluid produceert, wordt er zowel aan voor- als aan de achterkant van de conus geluid geproduceerd. Dit inwendig opgewekte geluid weerkaatst vervolgens in de klankkast en beïnvloedt hiermee het gedrag van de conus. Dit resulteert in hoorbare vervorming. Wanneer dit signaal nu door een zogenaamde ‘holle poolmagneet’ (lees: buis door het centrum van de magneet) wordt geleid, wordt deze energie effectief afgevoerd. Nadeel hierbij is wel dat de buis hiervoor erg lang moet zijn om het beoogde effect te realiseren.

Om dit te voorkomen heeft de fabrikant de taps toelopende vorm ontwikkeld. Deze vorm heeft bij deze toepassing het tegenovergestelde effect van een hoorn; niet versterken, maar juist dempen. Dit verkort de lengte van een dergelijke buis substantieel. Samen met het dempingsmateriaal worden intern weerkaatsende geluidsgolven optimaal gereduceerd en eventuele restanten vloeien onhoorbaar via de achterzijde af. Dergelijke technologie is bij de 802D3 toegepast op de midden en hoog unit.

Gerelateerde berichten

Review NuForce DDA120

Nautilus techniek InhoudEen klein, elegant kastje met slechts één knop op het front. Aan de achterzijde een tweetal speaker-terminals, analoog in, coax in, twee keer optisch in en usb-in. Welkom bij NuForce’s visie op moderne hifi: we testen de DDA120.

Review: Dion Audio ST100 Anniversary Edition.

Nautilus techniek InhoudLang zal hij leven, lang zal hij leven… Dion Audio heeft recentelijk haar tien jarig jubileum mogen vieren. Maar in plaats van het vieren in gesloten kring met gebak voorzien van tien kaarsjes, viert Dion Audio dit met al haar klanten. In de vorm van de gloednieuwe ST100 versterker. Met vier triode-kaarsjes. En […]

10 reacties

  1. De heer Wol stelt dat ” de scherpte van de tweeter altijd hoorbaar is omdat die openbreekt”. Deze stelling wordt gelogenstraft door het feit dat de eerste breakup frequentie bij 70 Khz ligt, terwijl die van de meeste concurrenten tussen de 20 en 30 Khz ligt. Thuis speel ik met de 802 D3’s en ik kan slechts de testconclusies volmondig onderstrepen. Ook draai ik als kenner met de 4B SST van Bryston FULL RANGE, en geniet van een extreem fraai beeld. De onvoorwaardelijke stabiliteit van deze eindtrap maakt hem bij uitstek een uitstekende partner van de 802,s, die een lage impedantiedip kennen in het laag, gepaard met een forse fasedraaiing. De laagafstemming heeft het karakter van een gesloten systeem ( zie de afvalkarakteristiek, die toont dat de 802 D3 al vanaf 100 Hrz geleidelijk afvalt, rekening houdend met de roomgain, itt vele andere basreflex ontwerpen, de juist een ongewenste boost geven in het midlaag. De laagafstemming van de 802 D3 verklaart het snelle karakter en de plaatsingvriendelijkheid in gemiddelde huiskamers. Niet duidelijk is wat daar commercieel aan is. De 802 D3 heeft voor deze prijs geen echte concurrenten. Als frequent bezoeker van klassieke concerten herken ik onmiddelijk de natuurgetrouwe weergave van mijn 802 D3’s die ik, eerlijk gezegd, bij geen van de concurrenten heb gehoord.

    1. Goh Bram dit is een goede reclame. Maar deze reclame is in tegenstelling tot de vele reclames waardoor je via de media overspoeld wordt betrouwbaar. Ik zweer bij ESL 2912 maar deze en wat Jaap schreef over de Grimm LS be1 brengt me aan het twijfelen. Jaap had het ook over de dynamiek en las 90 dB bij 1 watt en 17 Hertz. Je moet met deze droomspeaker wel oppassen want als je naar een vioolconcert luistert je het volume niet tehoog zet. Want het verschil tussen een viool die pianissimo speelt en vlak daarna het complete symfonie orkest fortissimo speelt. Als je het werk niet kent, dan schrik je. En dan het laag, je hebt een grote salon en de vrije uitstraling is 19mtr. dan zit je in de kerk, de laagste orgelnoot is duidelijk hoorbaar. En als je naar een film kijkt en er is in de film onweer, dan denken de buren vreemd er was geen bliksem!

  2. Ik heb een vraag mbt de inspeeltijd van de tweeter en middentoner. Om hoeveel speeluren gaat het dan?Ik heb zelf de 804d3 en ervaar nog steeds scherpte (een overmaat aan sibilance en scherpe randjes rond stemmen en bijv strijkers). Is dat iets wat met meer inspeeluren minder wordt? In hoeverre heeft een versterker daar invloed op? Het laag is prima.
    Overigens vind ik de 802d3 fantastische speakers maar helaas boven budget…..

    1. Ja de 802D3 is echt een hele mooie speaker. Optisch en klankmatig. Wij hebben een set 802D3’s ontvangen die al een paar maanden de hele dag door hebben gespeeld bij een dealer. Dus 200-300 uur lijkt me geen gekke inschatting. Een versterker, interlinks en stroomvoorziening(!) kunnen een enorme impact hebben op het uiteindelijke geluid. Gebruikt u nog OEM powercables, vervang deze dan eens met een setje goede (demo)kabels van een vakhandel. Veel luisterplezier met uw prachtige 804D3’s!

  3. Geachte B&W freak ,het product is gewoon marketing product net als alle andere speakers, en elke speaker heeft zijn voordeel en nadeel, de test is gewoon een reclame boodschap, de versterker die u gebruikt, die gebruiken kenners alleen voor het laag ,daar staat die al 35 jaar bekent voor en niet voor het hele gebied, dan het laag ,basreflex kan nooit een zuiver laag geven wel een diep laag maar dat is kleuring wat je hoort, dan de twee laag units ,die werken alleen goed als ze dezelfde parameters hebben en dat betwijfel ik.
    Hoor in het laag 2 units van 20 cm of een van 38 cm dat is een opmerkelijk verschil, en kritische noot voor het midden en het hoog laat ik even terzijde.

    Mvg wol

Geef een reactie