Home Bowers & Wilkins 802D3

Bowers & Wilkins 802D3

10

Voordelen

  • Natuurgetrouwe klank/timbre
  • Fenomenale stemweergave
  • Ambiance en betrokkenheid
  • Uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit

Nadelen

  • Design is smaak gebonden
  • Stelt hoge eisen aan de gebruikte componenten in de keten
  • Meer geschikt voor grotere ruimtes

Prijs: € 22000

Klank
Inzetbaarheid
Design
Prijs/kwaliteit

Luisteren

Bowers Wilkins 802D3 review (14)

De 802D3 toont een extreem neuraal karakter, maar nergens in de luistertest hebben we het gevoel dat de 802D3 ‘dun’ overkomt. Het klinkt in het begin wel een beetje onwennig, omdat we praktisch geen ‘kast’ horen in de weergave. De laagweergave is geheel vrij van kleuring, zet nergens aan en laat precies horen wat er ‘is’. De doorgaans minimale verschillen tussen normale en highres muziekbestanden zijn met de 802B3 moeiteloos hoorbaar. Desondanks kiezen we voor muziek met een woordbreedte van 16 bit en een bitrate van 44.1kHz. Normale cd-kwaliteit dus. Normale verliesloze FLAC of WAV producties. Geen remasters, audiofiele producties of fabrikantspecifieke test cd’s.

Om de eerste twijfels qua klank en match weg te nemen zetten we het album The Universe Made of Darkness van Tesla Boy op en dit nummer stelt ons direct gerust. De dynamiek en de kracht in de laagweergave van de 802D3 voelen tot in de diepste fundamenten van de woning. Alles dik in orde.

Naarmate we door onze albumcollectie heen gaan, wordt het ons duidelijk dat deze luidspreker uitblinkt in ambiance. Het nummer Django van het album Live From The Royal Albert Hall van Joe Bonemassa is hiervan een prachtig voorbeeld. De zaal en het publiek zijn ‘voelbaar’. Sluit de ogen en er is niet veel verbeelding nodig om de combinatie van sigaretten, zweet en verschraald bier te kunnen ‘ruiken’. We zijn tijdens de nachtelijke luistersessie, ondanks het bescheiden volume, helemaal bij het concert aanwezig. Zelfs bij studio opnames van gemiddelde kwaliteit is de 802D3 in staat om enige ambiance te creëren. Het nummer Shotgun Wedding van heerlijke gelijknamige album van The Gentlemen’s Blues Club uit 2005 toont hier de magie van de nieuwe 802’s. Het album is niet top opgenomen, maar als luisteraar voelen we ons desondanks geheel betrokken bij de muziek.

Compressie

Al snel maken we kennis met het eerlijke karakter van de nieuwe 802D3. Bij het album Blue van Iamamiwhoami ondervinden we de vernietigende werking van een te zware compressie in opnames. Naarmate het openingsnummer Fountain opbouwt, voelen we een artificiële ambiance ontstaan. Op het moment dat de zware synth-bass wordt inzet, grijpt de compressie resoluut in en op dat moment voelen we dat de ambiance uit de ruimte wordt ‘weggezogen’. Nog nooit hebben we een dergelijk effect zo extreem waargenomen als met de 802D3. Muziekindustrie, kappen met die compressie!

Koning in midrange

De D802D3 blinkt uit in het middengebied. Deze speaker laat (combinaties van) stemmen zeer gelaagd en los van elkaar horen. Een goed voorbeeld hiervan ervaren we bij het nummer Shades of Grey van het album Bitterzoet van Glennis Grace. Niet eerder hebben we een speaker in deze prijsklasse gehoord waarbij de scheiding zo duidelijk is waar te nemen. Deze speaker heeft zoveel definitie in het middengebied dat we eveneens voor de eerste maal horen dat de aanslagen van de snaredrum in de gelijknamige titelsong van het album Not of this earth van Joe Satriani een verschillende intensiteit hebben en dat de slag niet telkens op dezelfde positie van het vel terecht komt. Desondanks klinken de klappen strak, snel, ongekleurd en werkelijk kurkdroog.

Synergie Continuum & Diamond

De synergie van de Diamond tweeter met het middengebied is werkelijk subliem. Met chirurgisch precisie brengt de 802D3 zelfs de kleinste details natuurgetrouw richting de gehoorgang. Het album Jazz at the Pawn Shop van Arne Domnérus laat een enorme geluidsdiepte en microdetail horen. Kuchjes en omvallende bierflesjes ver in de achtergrond worden, als met een zaklamp, uitgelicht en klinken zeer realistisch. Het album The Colour of Spring van Talk Talk, een oudje dat we zo nu en dan weer eens uit de kast trekken, wordt zo natuurgetrouw weergegeven dat het ons bij tijden kippenvel bezorgd. Ook de koperblazers in het nummer Lazy Chicken van het album Jazzland of New Orléans laten al binnen een paar seconden de nekharen rechtop staan. Alsof er live een huiskamerorkest speelt.

Uiteraard mag het in Q-sound opgenomen album Amused to Death van Roger Waters niet ontbreken. Bij de meeste sets geeft dit album bij het nummer What God Wants part 1 een 180’ geluidsbeeld in de breedte en in de hoogte. De Bowers redden het tot een kleine 300’ in de breedte. Nog net geen surround-gevoel, maar het komt er heel dicht in de buurt.

Winkels met Bowers Wilkins

Sint-Antoniusstraat 15
2300 Turnhout, BE
Joseph Bensstraat 21
1180 Ukkel, BE
Pleinweg 136
3083 EP Rotterdam, Zuid-Holland, NL
Bredabaan 1031
B-2930 Brasschaat, BE
Pelikaanstraat 126
2018 Antwerpen, BE
Schoenmakersstraat 19
6041EX Roermond, NL
Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
St. Ceciliastraat 28
5038 HA Tilburg, NL
Geldropseweg 105
5611 SE Eindhoven, NL
Breestraat 146-148
2311CX Leiden, Zuid Holland, NL
Korte Jansstraat 11
3512GM Utrecht, NL
Theresiastraat 151 - 157
2593 AG Den Haag, Noord Holland, NL
St.-Katelijnevest 53
2000 Antwerpen, BE
Beethovenstraat 9-b
1077 HL Amsterdam, Noord Holland, NL

10 REACTIES

  1. De heer Wol stelt dat ” de scherpte van de tweeter altijd hoorbaar is omdat die openbreekt”. Deze stelling wordt gelogenstraft door het feit dat de eerste breakup frequentie bij 70 Khz ligt, terwijl die van de meeste concurrenten tussen de 20 en 30 Khz ligt. Thuis speel ik met de 802 D3’s en ik kan slechts de testconclusies volmondig onderstrepen. Ook draai ik als kenner met de 4B SST van Bryston FULL RANGE, en geniet van een extreem fraai beeld. De onvoorwaardelijke stabiliteit van deze eindtrap maakt hem bij uitstek een uitstekende partner van de 802,s, die een lage impedantiedip kennen in het laag, gepaard met een forse fasedraaiing. De laagafstemming heeft het karakter van een gesloten systeem ( zie de afvalkarakteristiek, die toont dat de 802 D3 al vanaf 100 Hrz geleidelijk afvalt, rekening houdend met de roomgain, itt vele andere basreflex ontwerpen, de juist een ongewenste boost geven in het midlaag. De laagafstemming van de 802 D3 verklaart het snelle karakter en de plaatsingvriendelijkheid in gemiddelde huiskamers. Niet duidelijk is wat daar commercieel aan is. De 802 D3 heeft voor deze prijs geen echte concurrenten. Als frequent bezoeker van klassieke concerten herken ik onmiddelijk de natuurgetrouwe weergave van mijn 802 D3’s die ik, eerlijk gezegd, bij geen van de concurrenten heb gehoord.

    • Goh Bram dit is een goede reclame. Maar deze reclame is in tegenstelling tot de vele reclames waardoor je via de media overspoeld wordt betrouwbaar. Ik zweer bij ESL 2912 maar deze en wat Jaap schreef over de Grimm LS be1 brengt me aan het twijfelen. Jaap had het ook over de dynamiek en las 90 dB bij 1 watt en 17 Hertz. Je moet met deze droomspeaker wel oppassen want als je naar een vioolconcert luistert je het volume niet tehoog zet. Want het verschil tussen een viool die pianissimo speelt en vlak daarna het complete symfonie orkest fortissimo speelt. Als je het werk niet kent, dan schrik je. En dan het laag, je hebt een grote salon en de vrije uitstraling is 19mtr. dan zit je in de kerk, de laagste orgelnoot is duidelijk hoorbaar. En als je naar een film kijkt en er is in de film onweer, dan denken de buren vreemd er was geen bliksem!

  2. Ik heb een vraag mbt de inspeeltijd van de tweeter en middentoner. Om hoeveel speeluren gaat het dan?Ik heb zelf de 804d3 en ervaar nog steeds scherpte (een overmaat aan sibilance en scherpe randjes rond stemmen en bijv strijkers). Is dat iets wat met meer inspeeluren minder wordt? In hoeverre heeft een versterker daar invloed op? Het laag is prima.
    Overigens vind ik de 802d3 fantastische speakers maar helaas boven budget…..

    • Ja de 802D3 is echt een hele mooie speaker. Optisch en klankmatig. Wij hebben een set 802D3’s ontvangen die al een paar maanden de hele dag door hebben gespeeld bij een dealer. Dus 200-300 uur lijkt me geen gekke inschatting. Een versterker, interlinks en stroomvoorziening(!) kunnen een enorme impact hebben op het uiteindelijke geluid. Gebruikt u nog OEM powercables, vervang deze dan eens met een setje goede (demo)kabels van een vakhandel. Veel luisterplezier met uw prachtige 804D3’s!

  3. Geachte B&W freak ,het product is gewoon marketing product net als alle andere speakers, en elke speaker heeft zijn voordeel en nadeel, de test is gewoon een reclame boodschap, de versterker die u gebruikt, die gebruiken kenners alleen voor het laag ,daar staat die al 35 jaar bekent voor en niet voor het hele gebied, dan het laag ,basreflex kan nooit een zuiver laag geven wel een diep laag maar dat is kleuring wat je hoort, dan de twee laag units ,die werken alleen goed als ze dezelfde parameters hebben en dat betwijfel ik.
    Hoor in het laag 2 units van 20 cm of een van 38 cm dat is een opmerkelijk verschil, en kritische noot voor het midden en het hoog laat ik even terzijde.

    Mvg wol

×