dinsdag, maart 19, 2024

Zin of onzin van speciale test cd (Tellurium Q) om kabels e.d. in te spelen

Weergave van 13 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168841
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Beste hifi liefhebber,

      Ik heb onlangs de Tellurium Q Black II luidsprekerkabel aangeschaft. Een uitermate goede tweak in mijn systeem. Ik werd vervolgens door iemand gewezen op de speciale test cd van Tellurium Q. Deze kun je gebruiken om nieuwe kabels en apparatuur versneld te doen inspelen. Ook is er een track waarmee je je systeem in 10 minuten weer nieuw leven kunt inblazen. Of, zoals ze zelf op hun site zeggen: “Een snelle yogasessie voor je systeem om het wakker te maken en een beetje leven in je muziek te blazen.”

      Ik stond hier eerlijk gezegd een beetje sceptisch tegenover, maar heb met gezonde tegenzin deze track afgespeeld. Hmm, of het suggestie is of echt, ik kon me hierna niet aan de indruk onttrekken dat het ‘iets’ deed met mijn set. De reviews van deze test cd op hun site zijn in ieder geval lovend.

      Ik ben benieuwd of meerdere forumleden hier ervaring mee hebben en of dergelijke test tracks echt iets doen mbt inspelen en verbeteren van de algemene afspeelkwaliteit. Zou interessant zijn hier verder aandacht aan te besteden door bijvoorbeeld blind te luisteren en metingen te verrichten.

      Ben benieuwd!

    • #171579
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Niemand?

    • #171584
      Lotte —Lotte —
      Deelnemer

      Dag beste Guus

       

      of je hier nu met psychoakoestiek te maken hebt of niet, dat kan ik niet beoordelen. Het gaat er om, dat jij verbetering hebt geconstateerd. Daar gaat  het in onze mooie hobby om. Geniet van het verbeterde klankmatige resultaat, en mochten achteraf toch concluderen dat het toch wel iets fake achtigs heeft.Treur er niet om, je hebt er in ieder geval mooie momenten aan over gehouden, en die neemt niemand je meer af.

    • #171585
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Hoi Lotte, bedankt voor je reactie!

      Tuurlijk leuk dat ik iets hoor en het zou m.i. ook interessant zijn voor andere hifi enthousiastelingen, of dit ook meer kan worden geobjectiveerd (meten / blind luisteren).

    • #171587
      Ce BeekCe Beek
      Deelnemer

      Denk je dat de cd ook werkt met een ander merk kabels? Of zijn enkel de Tellurium kabels hierop speciaal afgestemd?

    • #171588

      Ik denk dat de meeste forum deelnemers verstandig genoeg zijn om op deze vraag geen antwoord te geven. Mocht dit gaan ontsporen dan aarzel ik niet om in te grijpen.

    • #171589
      elian kruikelian kruik
      Deelnemer

      Een beetje grappig vond ik de vraag toch wel..Sorry

    • #171590
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Ik heb nog serieus getwijfeld om te reageren, te meer omdat mijn vrouw zich hetzelfde afvroeg…;-)

    • #171601
      LasLas
      Deelnemer

      Hi Guus – Naar aanleiding van deze post ben ik ook eens rond gaan kijken omdat ik een apparaat moet inspelen waarvan in de handleiding staat dat het 500 uur nodig heeft. Ik stuitte op de IsoTek High Resolution Full System Enhancer 2nd Ed. Ik laat je weten wat mijn bevindingen zijn.

    • #171602
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Hoi Las, bedankt voor je reactie. Is die Iso Tek file enhancer gratis? Die op de site van Tellurium (Flac) kost rond de € 20,-. Ben benieuwd!

      Groeten, Guus

    • #171603
      LasLas
      Deelnemer

      <p class=”MsoNormal”><span lang=”NL” style=”mso-ansi-language: NL;”>Hi Guus – nee die cd kostte 30 euro bij.. Lexicom (of iets dergelijks). Groetjes!</span></p>

    • #171607
      LasLas
      Deelnemer

      Hoi hoi – ik zou nog even laten weten wat mijn bevindingen waren van de IsoTek burn-in CD. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet heb volgehouden. In totaal heeft de ‘Music Server Hi-Res Burn-In Demag’-track 20 uur gedraaid, maar ik wilde (uiteraard) ook met ons nieuwe speeltje spelen en heb dan ook heel veel muziek gedraaid. Ik begon ook behoorlijk schizofreen te raken van al die gekke toontjes die urenlang werden afgespeeld.

      Dus tja..

      Werkt de CD? – Ik denk het wel omdat de track geluiden bevat die het hele bereik afgaan.

      Kan ik dit onderbouwen met een behoorlijk uitgevoerde test? – Nope 🙂

      Kan ik de CD aanraden? – Mmm.. Ik weet het niet. Het is een behoorlijke opgave om de dergelijke track zo lang te moeten aanhoren. Ik vind het leuker om direct aan de slag te gaan met het apparaat en dat je merkt dat het geluid steeds beter gaat klinken.

    • #171608
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Hoi Las, bedankt voor je update. Ik snap dat je na 20uur redelijk luistermoe bent…;-)

      De Tellurium test CD heeft ook een kortere track die ca. 10 minuten duurt. Bedoeld als ‘Een snelle yogasessie voor je systeem om het wakker te maken en een beetje leven in je muziek te blazen’. Dit is nog wel vol te houden en ik heb sterk de indruk dat het systeem na afspelen van deze track anders / beter klinkt. Is dit suggestie of meetbaar? Geen idee….

      Wellicht kunnen de mannen van team Alpha hier iets zinnigs over zeggen? Ik zie een grote en nuttige toepassing voor hen, aangezien zij veel nieuwe apparatuur ontvangen en veel te maken zullen hebben met het inspelen van apparatuur en kabels.

    • #171611
      Ed30Ed30
      Deelnemer

      Hallo allen,

      Ik heb een cd van Densen, juist i.d.d. de Deense audiofabrikant die ook ‘iets’ doet met je geluid en ik meen dat de theorie is dat bepaalde magnetische? deeltjes allemaal naar één kant moeten wijzen. De cd is erg oud en in mijn beleving werkt het. Geluidsmatig is het hoogfrequent wat op een bepaalde manier ‘verloopt’ en waar harmonischen bij komen. Ik vind geluid lastig in tekst uit te drukken en alle oren en akoestiek zijn ook niet hetzelfde maar boeiend is het wel.

      Groet van Ed

Weergave van 13 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.