dinsdag, april 16, 2024

Weergave verschillen tussen verschillende merken zilveren spades – hoe kan dit?

Weergave van 19 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168771
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Beste mede forummers, hopelijk kan iemand van jullie het volgende verklaren.

      Ik speel al lang met Norstone BLS 500 zilveren bananen (42 Euro per set van 4) aan mijn Supra PLY 3.4S luidsprekerkabels. Zijn hoge kwaliteit bananen en klemmen met het safe-lock systeem zeer goed vast. Altijd (en nog steeds) erg tevreden mee geweest.

      Voor de grap wisselde ik deze ruim een week geleden eens voor een set zilveren WBT spades (van ca. 249 Euro per set van 4 !). Met de WBT’s kreeg de weergave nóg wat meer energie in de zin van punch, kracht, dynamiek, snelheid & (sub)laag en een iets scherpere focus. Dat alles helaas heel erg upfront (in your face), waarbij de diepteplaatsing van instrumenten en stemmen (voor / achter de speakers) wonderbaarlijk genoeg zo goed als verdween. En dat laatste is raar, toch? Alles speelt met de zilveren WBT’s dus a) met méér energie, b) héél upfront en c) nagenoeg zonder diepteplaatsing.

      Dat de Norstone bananen zijn en de WBT’s spades, kan m.i dit effect niet verklaren; ze klemmen beiden erg goed. En zijn beiden voorzien van een zilveren coating.

      Kan iemand het verschil (en vooral het gebrek aan diepte afbeelding bij de WBT’s) verklaren? Een andere kwaliteit zilver misschien? Dan lijkt me de Norstone het betere zilver te bevatten want voor een goede dieptewerking heb je met name erg veel detaillering in het mid en hoog nodig toch?

      Het is gek dat de veel duurdere WBT’s het op het vlak van “energie” beter doen maar enorme steken laten vallen in de diepteafbeelding. Ze hebben ruim een week ingespeeld, lijkt me toch ook niet echt te kort en ik kan me niet voorstellen dat de diepteafbeelding opeens helemaal terugkomt na weken of maanden inspelen.

      Iemand goede ervaringen met ZILVEREN spades die zowel neutraal zijn, een goede dynamiek hebben, maar vooral de 3D ruimte afbeelding niet verstoren?

      THX!
      Joost

    • #170777
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Dag Joost de oorzaak is volgens mij, dat de legering niet hetzelfde is.
      Veel luister plezier gewenst.

    • #170783
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Misschien een idee voor The Alpha Audio om eens een multitest connectoren te doen. Want het verschil dat ik merk tussen een Norstone en een 6 keer zo dure (!) WBT is echt aanzienlijk! En er zijn genoeg hobbyisten die luidsprekerkabels van de rol kopen denk ik.

    • #170836
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Dat denk ik ook, een andere weerstand. als zo`n klein stukje metaal zo veel kan doen in jouw systeem.

      Maar iets wisselen voor de grap van 500,- euro is best een leuke grap.

      Ben op zoek naar een leuke set bananen pluggen. Zal eens kijken naar die norstone.

    • #170837
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Goedkoop
      Volgens mij DE beste keus
      Het is inderdaad waar, hoe beter de apparatuur, des te groter de verschillen na elke wijziging.

    • #170839
      Andre HorstmanAndre Horstman
      Deelnemer

      hallo
      poets je bestaande aansluitingen eens op, kan veel geld schelen.

    • #170840
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Beste Andre,

      Bedankt voor je bijdrage. Dit schoonmaken doe ik regelmatig en natuurlijk waren beide typen connectoren (Norstone en de WBT) super schoon toen ik de vergelijkende test deed. Ik ben dus eerder geneigd mee te gaan met de theorie van Ferdy dat het met de legering te maken heeft. Mijn set is behoorlijk gevoelig voor wisselingen maar dat een speakerconnector zoveel verschil kan uitmaken is bizar. En daarom misschien een leuk topic voor Alpha Audio….Jaap? 😉

    • #170841
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Goedemiddag Joost, de verschillen kunnen tijdens het wisselen, mede ontstaan zijn ‘lijkt vergezocht’ verplaatsing van draden. Elke draad waar stroom door gaat ongeacht de hoeveelheid, veroorzaakt elektromagnetische straling. Houdt deze zo kort mogelijk, hoe beter de draad is beveiligd tegen (uitzenden/ontvangen) straling, hoe minder de storing van het signaal.

    • #170842
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Hoi Ferdy, dat is vrij onwaarschijnlijk want ik heb slechts de Norstone (schroef)connectoren aan de speakerzijde vervangen voor de WBT (schroef)connectoren. Geen kabels verplaatst, laat staan verwisseld?. Mijn kabels lopen door mijn Dynaudio Stand6.

    • #170850
      ToonToon
      Deelnemer

      Als je de BLS weer terug zet, heb je dan weer de ‘oude’ situatie?
      groet Toon

    • #170851
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Ja natuurlijk ?

    • #171037
      Anoniem
      Inactief

      Dag Joost,

      Wellicht een late reactie, maar beslist niet minder adviserend;
      Laat je niet gek maken met de illusie dat WBT’s spades anders klinken dan je bananen.
      Je probeert het en dan DENK je dat het anders c.q. beter klinkt , maar dat is niet zo.
      De HiFi wereld wordt belachelijk gemaakt door marketing en helaas trappen er vele (en ook het test-team van Alpha Audio) er nog in ook en denken dat het “anders” klinkt.
      De standaard interlinks (van een paar tienjes) of powercable zijn prima en voegen niets toe. Evenals netfilters etc. Vaak zijn het ook nog portemonee (leeg)trekkers produkten.
      Het 220 volt net bestaat uit kabels die vele kilometers d.m.v. Hoogspanningmasten, transformatorhuisjes, verdelers enz afleggen en dan zou jij die laatste meters in je huis met onzinnige kastjes, opeens “schone stroom” krijgen.
      Het enige wat soms een verschil kan uitmaken zijn verbindingen met pick-Up elementen (MM/MC) en dat is echt het enige.
      Ik heb eens het e.e.a. voorgelegd aan een afgestudeerde TH electronicus en die moest erg lachen wat die zag en aantrof in kabels, netfilters enz. Dat zegt genoeg lijkt me.
      Lees ook eens de artikelen op http://www.the-paradox.nl

      PS. Ik heb zelf in een HiFi zaak gewerkt en we MOESTEN wel het e.e.a. aan de man brengen, omdat daar veel in verdienen valt, maar nogmaals, het voegt niets toe aan een beter geluid.

    • #171039
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Flymo, iedereen heeft recht op zijn mening. Ook jij. Maar bij dit soort reacties vraag ik me echt af waarom je ze plaatst of waarom je überhaupt hier op dit forum zit. Probeer je nou de grote wereldverbeteraar te zijn en schop je overal waar je kan tegen (heilige) huisjes?

      Dat er soms ook veel veel lucht wordt verkocht, ben ik met je eens. Maar dat er in het geheel geen hoorbare verschillen zouden zitten tussen materialen en bekabeling, ben ik totaal niet met je eens!! En daarbij is mijn eigen gehoor leidend. Sommige verschillen zijn gewoon heel goed te horen! Dat jij daar niet in gelooft, prima. Maar aan een kruistocht tegen een fantastische hobby, heb ik een broertje dood.

    • #171040
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      http://www.the-paradox.nl/paradox/interlink/nl Inderdaad @flymo2 deze link verkondigd geen lariekoek.
      Maar het is ‘n natuurkundig vaststaand feit Elektromagnetische straling doet ook iets met audio.
      Ik gebruik geen dropveters maar dubbel afgeschermde audio kabel, en worden straks allemaal precies op de benodigde lengte ingekort.
      En zo neergelegd dat de kabels geen last hebben van de 220 – 230 Volt stroomdraad.

    • #171041
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      @flymo2 Wat @Joost_A beweert, mag haaks staan op wat de TH technicus zeker weet.
      Ik blijf in ieder geval netzo lang bezig met (het betaalbaar) verbeteren tot de weergave voor mij OK is.
      De RME ADI-2 DAC FS heeft de weergave enorm verbeterd, maar zonder de sBooster die alleen maar de stroom van AC in DC veranderd, was het verschil aanwezig maar verre van voldoende.

    • #171097
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Aanrakings vlak. een ronde pin in een rond gat heeft in het beste geval 1 dunne lijn als aanrakingsvlak (meestal zijn het maar 2 punten de banaan hangt in de aansluiting). een spade heeft een plat vlak dat velemale groter is en meestal is dat ook zo aan de bedraade kant van de spade.

    • #171099
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Da’s logisch, maar nooit bij stilgestaan goeie tip 😉

    • #171101
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Zelf ben ik zeer kritisch als het gaat over de zin en onzin als het gaat over bekabeling,kabels en materialen. Toch ben ik van mening dat een goed geconstrueerde kabel een meerwaarde heeft ten opzichte van de vaak standaard meegeleverde ‘ dropveters’. Een mes van hoogwaardig staal zal langer scherp blijven en langer mee gaan dan een ‘goedkoop’ Primera mesje. Ook begrijp ik dat een hoogwaardig goed geconstrueerd en opgebouwd hifi apparaat beter zal klinken dan een goedkoop Kruidvat apparaatje.
      Het lastige van hifi vind ik het maken van keuzen. Er is heel veel te koop. Ook goede apparatuur voor redelijke prijzen. Het probleem is vaak het kiezen van de juiste componenten. Wat klinkt goed samen? Jammer aan het maken van deze keuzes is dat deze vaak samen gaan met heel veel ‘trial and error’. De hifi wereld geeft wat dat betreft heel weinig duidelijkheid. Wie heeft er niet een doos vol ongebruikte kabels en adapters liggen? Of een ongebruikte cd-speler op een kast staan. Zonde; de zoektocht naar de juiste onderdelen en componenten kost veel geld. Is dat nodig? Bij een bepaald gerecht is het niet heel moeilijk om daar een passende wijn bij te vinden. Waarom kan dit niet als het over hifi gaat?
      Duidelijk is volgens mij wel dat investering in goede componenten het luisterplezier vergroot. Maar ook duidelijk is dat op de ladder der verbeteringen de ‘hoogste’ treden
      procentueel het duurste zijn; de laatste ‘stapjes’ zijn peperduur.

    • #171102
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      @martijn kruik dat klopt helemaal. Wanneer je de lagere frequenties wilt horen, is de goedkoopste oplossing liefst 2 actieve (KRK 12s) subwoofers, maar moet toegeven dat je ze niet kunt vergelijken met de https://www.bowerswilkins.com/nl-nl/home-audio/db1d
      Het verschil hoeft niet A/B vergeleken te worden, ook als er 1 jaar tussen zit, vergeet je niet de ongelooflijk zuivere weergave, je kunt (tikje overdreven) je kunt het aantal draden tellen van de strijkstok.
      Geen laag je hoort niets, maar moet er dB’s uitkomen dan gebeurt dit razendsnel kortom de reactie is supersnel.
      De plaatsing is uiterst correct, je kunt er in gedachten omheen lopen.
      De Focal Supra van Jaap zijn absoluut niet de duurste, maar heb het niet A/B vergeleken met mijn blaffers R3.
      Maar de Supra zijn de verschillen net zo groot (midden/hoog) als het verschil met de eerder genoemde KRK12s / B&W DB1D.
      Mits aan de overige eisen wordt voldaan, geen dropveter maar ook de DC voeding/AC schoon etc.etc.
      Het was teleurstellend wat de (DAC) Bluesound node 2i deed met complexe signalen.
      De RME ADI-2 DAC FS met sBooster heeft veel verbeterd, maar ga ze niet A/B vergelijken met die veelvouden kosten.
      Onzin/zin https://alpha-audio.net/nl/review/review-jcat-optimo-s-atx-next-level-computer-power/
      Kost ‘n vermogen, absoluut niet zinloos mits de rest van de installatie aan de eisen voldoet.
      De zwakste schakel bepaald de weergavekwaliteit.

    • #171107
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      @Jaap Veenstra, kan jij dit onderwerp verwijderen? Het is al lang niet méér on topic en de reacties worden ook steeds onzinniger en kinderachtiger. Thx!

    • #171042
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Flymo,

      Ik vraag me af wat je hier doet als je zowel de lezers / bezoekers als ons niet vertrouwt. We verplichten niemand onze reviews te lezen of onze video’s te bekijken. Ik zou mijn tijd besteden aan dingen waar ik energie uit haal en waar ik gelukkig van wordt. Maar goed: wie ben ik…?

      Wat ik echter vreemd vindt, is dat je blijft zeggen dat er allemaal geen verschil in zit. Inclusief power conditioning. We hebben echter al meettechnisch aangetoond dat het wél wat doet. Zelfs in het hoorbare spectrum. Hetzelfde geldt voor netwerkswitches…

    • #171043
      Anoniem
      Inactief

      Mooi al die (in de verdediging gaande) reacties.
      Met mijn rijke ervaring, kan ik ik zeggen dat 99% van de tweaks die als “verbetering” wordt ervaren, echt tussen de oren zit. Want tja, stel je voor dat men veel geld heb uitgegeven aan die leuk uitziende kabeltjes etc. en het heeft geen effect…
      Vergeet niet dat er in de HIFI een hele marketing wereld achter zit.
      Natuurlijk is het leuk om bezig te zijn met kabels etc. Maar als personen (soms) duizenden euro’s uitgeeft aan onzinnige gadgets, dan heb ik daar duidelijk een broertje dood aan. Maar iedereen mag ze mening geven en dat is dus ook mijn mening.
      En soms denk ik wel eens, zitten die personen alleen naar de kwaliteit van hun installatie te luisteren of echt naar de muziek ?
      Kijk ook eens op het forum van tweakers.net door elfen gesmede HiFi kabels bij maanlicht etc.
      Echt vermakelijk.

    • #171044
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik ga niet in de verdediging hoor… Ik geef alleen aan dat we nu ook zaken meettechnisch aantonen (lijkt me vrij relevante informatie). En daar ga je niet op in.

      Ook niet op mijn uitnodiging om langs te komen… Kotom: je wekt de indruk dat je liever achter de computer commentaar geeft op anderen.

    • #171046
      Anoniem
      Inactief

      Ik snap dat je alles “meetbaar” wil aantonen en wellicht wil vertellen, dat het ook hoorbaar is. Maar vaak vergeet men dat de muziek drager (CD, vinyl etc.) ook veel onderlinge verschillen heeft. Omdat de opnames ook verschillen per label maatschappij.
      Ander voorbeeld is, dat veel buizen versterkers meet-technische vaak belabberde waardes geeft, maar wel fantastisch klinken.
      Zo heb ik diverse projecten gebouwd van (wijlen) John van der Sluis (Hawk Audio), die de sterren van de hemel spelen en menige peperdure fabrieks versterkers in de schaduw lieten staan. En geloof me, die man was zeer nuchter.

    • #171047
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Zullen we maar stoppen met deze discussie? Want als ik zo even een paar commentaren van je voorbij zie komen, geef je wél toe dat er verschillen zijn te horen in de drager c.q. bron, de opname op die drager, de versterker….maar dus niet in de bekabeling? Elke versterker is in de basis opgebouwd uit componenten, printlijnen en interne bedrading. En wat is het basismateriaal van al deze zaken? Juist…(edel)metaal. Het verschil in toepassing van deze componenten maakt dat elke versterker anders klinkt, dat geef je zelf toe met je buizenversterker verhaal. Waar of niet?

      Dit doortrekkende, waarom zouden kabels met hun connectoren niet verschillend kunnen klinken al naar gelang het type en samenstelling van de (edel)metalen en andere materialen die erin zitten? Leg mij dat maar eens uit, want ik denk dat je je nu in je eigen voet geschoten hebt.

      Of nee, doe eigenlijk maar niet, want ik stop deze discussie. Lijkt me het meest zinvol voor alle partijen…no hard feelings overigens.

    • #171048
      Anoniem
      Inactief

      Ik vind de discussie juist leuk 😉
      Je zegt dat het “basismateriaal” (edel)metaal is. Klopt. maar dan ga je wel héél kort door de bocht en dan sla je wel 99,99 % over. Nooit gehoord van schakelings-ontwerp c.q. architectuur in versterkers, luidsprekers etc.? Daar zit een wereld van verschil in en dat gaat vele malen verder dan met kabel c.q. connectoren experimentjes.
      Het is niet de kabel die het verschil maakt, maar het ontwerp van de schakeling en de toegepaste componenten.
      Ander voorbeeld: Waarom past men b.v. rodium schakelaars, connectors etc. toe in militaire apparatuur ? (geld speelt tenslotte geen rol). Omdat rodium zeer slijtvast is en niet omdat het beter of slechter geleid dan koper, zilver of goud.
      Prima dat men zelf aan apparatuur tweaks doet, (dat maakt de hobby ook leuk, tot op zekere hoogte) maar doe het dan met het vervangen van componenten (condensators, weerstanden, fets, buizen etc., want daar KAN men voordeel uit halen. Mits je verstand hebt van die componenten en goed kan solderen. Anders gewoon vanaf blijven en genieten van de muziek.

    • #171103
      Anoniem
      Inactief

      Contact met een banaan of spade maakt geen verschil. Contact is contact en zéér zeker met deze zwakke voltages en micro amperes die hiermee gemoeid zijn.
      Met hoogspanningen is het een heel ander verhaal.
      Het is wederom een marketingsverhaal.

    • #171104
      Anoniem
      Inactief

      @martijn. Ik begrijp je vergelijk met HiFi en messen(materialen) (waar ik toevallig ook kennis van heb) totaal niet. Of je vergelijk met een muziek apparaatje van de Kruidvat en goede HiFi apparatuur evenmin.
      Het zijn totaal verschillende werelden en hebben niets met elkaar van doen.

    • #171105
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Soms begrijp ik soms ook niet wat ik zeg. Herkenbaar?

    • #171106
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      ze hebben mij altijd geleerd Watt= volt x ampere maar dat zal dan ook wel een marketingsverhaal zijn

    • #171108
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      We zetten er gewoon een punt achter. En ja: als het doorgaat sluit ik het topic.

Weergave van 19 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×