zaterdag, april 20, 2024

Vraag externe DAC of Yamaha WXAD-10?

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #168573
      ChromejongenChromejongen
      Deelnemer

      Goedendag lezer,

      Ik heb advies nodig over de volgende situatie. Op dit moment heb ik een stereoset bestaande uit een NAD C316Beee V2 versterker en twee Teufel Ultima 40 MK2s. Ik stream audio naar de NAD via een analoog aangesloten Chromecast Audio. Dit doe ik op mijn Macbook via het programma Airfoil. Ik stream Spotify, maar ook lokale bestanden van een betere kwaliteit.

      Nu hoorde ik, o.a. op de forums van Alpha Audio, dat een externe DAC de audiokwaliteit van de Chromecast Audio flink kan verbeteren. Ik ben echter ook op zoek naar een Bluetooth ontvangen omdat ik af en toe bleutoothfunctionaliteit nodig heb.

      Laatst stuitte ik op de Yamaha WXAD-10 die al mijn behoeftes combineert. Hij zou mijn Chromecast kunnen vervangen, maar biedt ook de bluetooth functionaliteit die ik zoek en heeft bovendien een ingebouwde DAC van wat ik hoor degelijke kwaliteit. Hier komt wel bij dat de WXAD-10 alleen een analoge output heeft en je bent dus gedwongen te gebruiken wat Yamaha je voorschotelt.

      Ik twijfel dus of ik voor een externe DAC (bijv. Audioengine D1 of DacMagic) moet gaan icm met de Chromecast Audio en een bleutooth receiver of dat ik mijn geld in moet zetten op de Yamaha WXAD-10?

      Alvast bedankt voor de reacties!

    • #193646
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Beste @Chromejongen zoals ook hier vaak vermeld wordt, bepaald de zwakste schakel de weergave kwaliteit. De financiën bepaald mede wat mogelijk is. Er bestaan DAC’s (4 á 5 cijfers voor de komma) die samen met Roon en Tidal instaat zijn om digitaal te veranderen in audiofiele analoge weergave. Had eerst Spotify maar stapte over op Apple Music wat theoretisch (lossless) beter is, maar ondanks dat het jaarabonnement nog niet beëindigd is, toch maar YouTube genomen zelfde (320kbps AAC) als Spotify maar veel groter assortiment. Apple Music stopt random met afspelen en sommige lossless tracks/albums zijn van slechte kwaliteit. Bluetooth met Aptx is prima, maar vindt de weergave iPhone<> USB<>RME ADI-2 FS DAC met de lineaire voeding fantastisch. Hier (alpha-audio) zijn veel DAC’s getest en Jaap was tevreden met de RME nu ik ook. Het is niet goedkoop maar klinkt echt beter dan gemiddeld. Onthoudt dat de juiste opstelling/plaatsing luidsprekerboxen erg belangrijk is. De versterker minstens de maximale  (Watt) waarde kan leveren. Als de (bas) speaker meer vermogen vraagt dan de versterker kan leveren, dan geen sinus- maar een blokgolf uit de versterker waardoor de tweeter als eerste opgeblazen wordt. Trouwens vermogen bepaald niet alleen hoe deze presteert.

Weergave van 1 reactie thread
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×