zaterdag, april 20, 2024

Versterkermatch Sonus Faber Sonetto

Weergave van 10 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168605
      ChristopheVChristopheV
      Deelnemer

      Beste,

      Op de New Music high-end show (25/11) ben ik gaan luisteren naar de nieuwe Sonetto van Sonus Faber. Ze hadden de kleinste vloerstaander Sonetto III in demo aangedreven door een MA252 versterker met hun vinyl-bron (welke moet ik even schuldig blijven MT5 of 10).

      Ik had nog nooit eerder Sonus Faber horen spelen en ik moet zeggen dat het me zeer goed beviel. Coherent en fijn hoog zonder die hardheid die bij anderen standaard is geworden. Het laag was wel wat spaarzaam maar het was dan ook de kleinste vloerstaander en zonder subwoofer. Mijn interesse gaat vooral uit naar de Sonetto VIII, de grootste van de drie vloerstaanders. (voor mij hebben ze al een flink prijskaartje nl. 6k€/paar)

      Mijn vraag welke versterker zou jij matchen bij een paar Sonetto VIII luidsprekers? Mij lijken ze relatief makkelijk aan te sturen dus niet al te veel watt nodig maar wel een stabiele versterker die impedanties lager dan 4ohm netjes aan kan.

      Hieronder een kleine shortlist:
      – Hegel H190/H360
      – Cambridge Audio 851N+851W
      – Rotel RC-1590+RB1582mkII

      Of heb je andere suggestie (kleiner dan 5k€) ?

      Mij lijkt er een evenwicht te moeten zijn tussen stabiliteit zonder het muzikale karakter van de Sonus Faber’s in te perken. Of zie je het anders ?

    • #169759
      RicoRocksRicoRocks
      Deelnemer

      PrimaLuna Dialogue Premium HP (buizen)
      Marantz pm11s3 2de hands (2000€)
      mcintosh 252 (al vind ik die erg duur in eu 5000euro en in USA 3500 euro)

      Misschien 2 hands sonus faber olympico II of III.Erg fraaie speakers met een fantastische afwerking

    • #169762
      ChristopheVChristopheV
      Deelnemer

      Bedankt voor de suggestie alvast.

      De PrimaLuna is een idd een mooie versterker. ook de MA252. Graag hou ik het liever bij solidstate ipv buizen. Hoofdzakelijk uit praktische overwegingen.

      Lang ben ik liefhebber geweest van Marantz. De Marantz PM-11S3 (of zelf PM-11S2) zou voor mij nog logisch zijn. Ik hou van de Marantz sound. De PM-11 is zowat de laatste, voor mij althans, goede versterker van Marantz. De weg die Marantz nu is ingegaan ben ik niet meer voor alsook hun manier om om te gaan met digitale inputs. Met dat laatste zijn ze veel te spaarzaam, conservatief en dwingen ze je op hun manier bijkomend te investeren in een optisch station (als je daar te n minste niet voor wil kiezen) zijnde een sacd (SA-11) of netwerkspeler met cd-lade (ND8006) te kopen aan nog eens dezelfde prijs. Staat volgens mij niet meer in relatie met de intrinsieke waarde. Mocht ik het voor het zeggen hebben bij Marantz zou ik het anders aanpakken.

      Dat laatste had ik in mijn eerste post vergeten te zetten: mijn bron is digitaal en niet analoog. Ik gebruik nagenoeg uitsluitend een HTPC als bron die naar een DAC gaat en dan de versterker. Vinyl is mooi en de analoge liefhebbers hebben volgens mij gelijk als ze de kwaliteit vergelijken met CD en al helemaal met mp3-toestanden. Alleen hi-res formats (DSD/SACD) zijn een waardig digitaal alternatief (mits steeds goed opname). Alleen jammer dat hi-res niet standaard is en dat tegelijk de loudnesswar niet aangepakt wordt – het zou de ondergang van de moderne muziek kunnen tegengaan en alle kansen kunnen geven aan intrinsiek goede muziek ipv mediagekke propaganda.

      Terug naar mijn vraag – na herformulering: welke solidstate (geïntegreerde/pre+pro) versterker voor Sonus Faber Sonetto VIII die ook een goede DAC aan boord heeft? Of lijkt een aparte DAC je steeds een betere keus, en waarom ?

    • #169763
      RicoRocksRicoRocks
      Deelnemer

      De cambridge audio edge A scoort zeer volgens Duitse bladen (stereo en audio) zie de website testberichte.de.

      Neutraal karakter en zeer mooi om te zien in het echt. Op de foto’s ziet hij er duidelijk minder uit. Heeft alles wat je vraagt, maar wel voor een prijs van 5000. Heb hem zelf niet gehoord. Hegel ken ik ook niet lees je wel goede dingen over, maar is klasse D als ik het goed heb.

      Een externe dac lijkt mij de beste weg. Ivm scheiding.

      Een totaal oplossing Lumin d2 of een pure dac zoals de onyx van metrum. Veel waar voor je geld. Icm met de marantz of een yamaha as3000 (heerlijk apparaat).

      Maar goed dat zou ik doen. 🙂 smaken verschillen

    • #169764
      ChristopheVChristopheV
      Deelnemer

      Ja, idd de CA Edge A (of NQ+W) is een interessant toestel. Ik heb het wel graag zo cleane look en niet te druk. Ik vraag me af of het een traditionele AB-versterker is (lijkt van wel) maar wordt daar ook zoiets gedaan als bij de Azur 851w met (XD) crossover-displacement? Misschien kan iemand dit hier verduidelijken? Goede suggestie!

      Hegel is geen klasse D dacht ik. Is AB met analoge computer per signaalstap die er storing uit haalt (mn de crossover). Iemand anders zal dat alvast beter kunnen uitleggen. Maar dat is het principe dat ik begrepen had. Maar net als de Edge A van CA is de H360 van Hegel even slikken aan prijskaartje van 5k€.

      Ik kan moeilijk inschatten welk karakter bij de Sonetto VIII zou passen. CA ken ik een beetje maar de Edge is helemaal nieuw. Hegel wordt altijd gepaird met Kef in demo’s alsof die flink geduwd moeten worden om er iets uit te krijgen. Klopt dat wel? Zegt dat nu niet meer over Kef dan over Hegel? Niet objectief maar waarop baseren?

      Lumin en Metrum zijn mooie toestellen. Ja, misschien als de versterker geen of mindere dac heeft. Natuurlijk voor de eenvoud en het gemak is het wel leuk als het ingebouwd is. Daarin is een pre/pro combo minsschien nog het best. Als de pre met de dac het laat afweten kun je de eindversterker verder gebruiken en moet je enkel een andere voorversterker met dac halen.

      Open vraag zou Rotel te ruw zijn? Bij de review op Alpha van de RB-1590 werd het geluid als wat ruw omschreven. Sommigen op andere fora geven aan dat Rotel minder verfijnd is dan voorheen (pakweg 5-7 jaar gelenden), klopt dit?

      Hoorde iemand al eerder de Edge reeks van Cambridge Audio?

      Heeft iemand hier een set met Sonus Faber en Hegel? Welke modellen? Hoe zou je het geluid omschrijven ivm een andere set die je hoorde (of had)?

    • #169770
      Ger NotenboomGer Notenboom
      Deelnemer

      Hoi,

      Kijk ook eens naar Audio GD ik draai alweer ruim 2,5 jaar met de Master 10 wat een geweldige versterker is.
      Sinds maart dit jaar een ladder DAC van dit merk aangeschaft voor mijn Sonos Ultimo, Sony Cd speler en Cambridge CXC loopwerk.
      Dit merk laat mijn Maggies zingen, mooi gebouwd en klinkt super.

    • #169775
      ChristopheVChristopheV
      Deelnemer

      Audio GD ken ik niet. Misschien ben ik oppervlakkig maar na wat opzoekingen heb ik er niet echt vertrouwen in. Misschien onterecht, ik laat het in het midden.

      Over een andere boeg: zou de Atoll electronique IN200Se of IN300Se of nog de DAC200+AM200 een goede match zijn. Als ik het goed begrepen heb werken Atoll versterkers de eerste 50 watt in klasse A ? Er zijn wel wat reviews over Atoll producten maar alles blijft technisch. Er wordt niet echt gesproken over de sound en hoe die in te schatten valt. Maakt het voor mij moeilijk om te weten of dit wel iets is voor mij.

      Hoe zou jij Atoll-sound omschrijven tov bv Marantz of Rotel of NAD?

    • #169776
      ChristopheVChristopheV
      Deelnemer

      Bijkomende vraag zou je Atoll omschrijven als muzikaal, fijn en aan de warme kant van het midden ?

    • #169779
      Ger NotenboomGer Notenboom
      Deelnemer

      Hoi ChristopHeV,

      Ik moet even kwijt dat je evenrueel wantrouwen in het specifieke Chinese merk Audio GD ongegrond is, kijk eens op Magnahifi.com.
      Atoll heb ik wel eens gehoord en klonk niet slecht, ook mooi is Synthese audo of ASR wel duur allemaal maar wel heel mooi.
      Wil je bij een meer bekend merk blijven dat is Denon ook mooi of NAD, Cambridge Audo maar of dit een goede match is met Sonus Faber geen idee.
      Zelf ben ik een liehebber van panel speakers, Magnepan waarmee ik al dertig jaar speel.
      Op Iear beurs heb ik de Diptyque dp77 gehoord met Cambridge Audio dat vond ik erg goed.

    • #169807
      alex loomanalex looman
      Deelnemer

      Je kunt ook een densen b320+ proberen met een densen b230 voor versterker. Daar kun je dan voor 5 piek een dac in laten stoppen. Zit je ook op 5000 e maar die b320+ heeft genoeg power voor je speakers. Een b310 zou het ook niet slecht doen. En den voor versterker kun je later ook nog upgraden. Zie de website van densen en dan de shop.

      Densen heeft een vergelijkbare klank als attoll. Alleen densen lijkt een iets zwaardere voeding te gebruiken.

      Maar gezien de speakers die je op het oog hebt. Zou ik toch door sparen voor een zware eindversterker. haal je meer uit je spiekers.

    • #170390
      E BarricE Barric
      Deelnemer

      NAD is een perfecte match voor de gemakkelijk aan te sturen Sonus Faber Sonetto V of VIII. Momenteel stuur ik de V aan met de M10 wat al perfect werkt. Binnen enkele weken zal dat nog véél beter worden na een upgrade naar de NAD M33. Ook McIntosh schijnt heel goed te matchen met Sonus Faber!

Weergave van 10 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×