Home Forums Algemeen Hifi verschillende soorten digitale kabels

laatst bijgewerkt door Bart 7 jaren, 7 maanden geleden
3 stemmen
2 reacties
  • Aanmaker
    Onderwerp
    gideonjansen
    Deelnemer
    Up
    0
    Down
    ::

Ik zit met een algemeen kabel vraagstuk. Mijn Arcam BDP300 speler heb ik optisch aangesloten met een Monster kabel, de Wadia 170i iPod transport dock met een iPod Classic 160 Gb heb ik via een COAX kabel van Audioquest aangesloten. Beiden op mijn NAD M51 DAC. Deze DAC heeft naast beide genoemde digitale aansluitingen ook nog HDMI en AES/EBU aansluitingen. USB laat ik voor nu even buiten beschouwing als digitale audio bron.

Wat ik mij afvraag, de theorie van COAX, optisch en AES/EBU heb ik al op internet gevonden. Nog even los van de kwaliteit van kabels en bijbehorende prijzen, welke van deze drie digitale aansluitingen is nu feitelijk of in theorie de ‘beste’?

Zit er uberhaupt verschil in luisterplezier tussen deze 3 aansluitingen?

Welke aansluiting geniet vanuit kwaliteits oogpunt de voorkeur?

Ik ben zeer benieuwd aangezien ik nog niet eerder met AES/EBU gewerkt heb.

Mvg Gideon

• Auteur
    Antwoorden
      Yung
      Deelnemer
      Up
      0
      Down

Dag Gideon,
      Interessante vraag.
      Om maar meteen met de conclusie te beginnen; hdmi vinden we het mooiste,maar niet alle merken ondersteunen dit. Coax kan een hogere bandbreedte aan de optisch; AES/EBU is een echt professionele standaard die voor hifi-doelen minder geschikt is. Hij wordt in studio’s gebruikt om een keten van digitale apparaten aan elkaar te verbinden, bijvoorbeeld een digitaal effect naar een digitale mixer. Mijn ervaring is dat de klank wat platter en saaier wordt en die ervaring wordt op internetfora gedeeld.
      En ook bij digitale kabels is er kwaliteitsverschil. Zoals bij de meeste kabels is de meeste winst te behalen met afscherming van de datastroom. Je merkt dan zelfs bij Ethernetkabels een verschil!
      Let bij coax en AES/EBU op de juiste weerstand; 110 Ohm voor AES/EBU en 75 Ohm voor coaxiaal (S/PDIF).

Bart
      Deelnemer
      Up
      0
      Down

Ik heb tussen mijn NAD M50 en M51 vergeleken tussen een Chord Company Anthem TA coax en de Audioquest Vodka HDMI. Kabels in dezelfde prijsklasse. Ik hoorde nauwelijks/geen verschil.

Moet er wel bijzeggen dat m’n andere kabels ook allemaal van Chord zijn dus misschien dat het niet helemaal een eerlijke vergelijking was ivm de synergie, als zoiets bestaat.

Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.