verschil in flac rips

Home Forums Algemeen Hifi verschil in flac rips

Tags: , ,

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  discocandy 1 jaar, 9 maanden geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #52546

    fernand
    Bijdrager

    Dag, onlangs ontdekte ik een verschil in grootte tussen geripte files.
    De flac files aangemaakt met Nad M50 zijn opmerkelijk kleiner dan de rip die ik deed van hetzelfde album met dBpoweramp (ingesteld op lossless). Mijn indruk is dan ook dat deze laatste een betere sound heeft, misschien iets tussen mijn oren ? Ik heb het onderwerp ook gelanceerd op het forum van BlueSound :
    I made a determination when ripping
    same CD, same number,
    ripped with Nad M50 (probably the same as Node)
    gave a size of 19 Mb
    ripped my laptop rip program dBpowerAMP set at lossless uncompressed gave a size of 33.2 Mb
    Result: The rip with dBpowerAMP has a better sound.
    Why?
    Also, ripping on Nad lasts much longer

  • #52876

    Vincent Kars
    Bijdrager

    FLAC heeft een parameter die heel verwarrend “compression factor” genoemd wordt.
    Dat heeft niks te maken met lossy compression maar alles met de hoeveelheid resources die FLAC mag gebruiken om de beste compressie te vinden. Dat varieert van 0 to 8.
    Dan is er nog een optie in dBpoweramp om ongecomprimeerde FLAC te genereren.
    Eigenlijk WAV maar dan wel met alle tagging opties van FLAC.
    Dus die verschillen lijken mij logisch.

    Wat meer details op mijn website: http://www.thewelltemperedcomputer.com/KB/Flac.htm

  • #52877

    fernand
    Bijdrager

    Dank voor de uitleg, mag ik hieruit besluiten dat ik voor het beste geluid moet kiezen voor de keuze
    “lossless uncompressed” in dBpoweramp CD ripper ?

  • #52878

    Vincent Kars
    Bijdrager

    Het is mij niet gegeven om enig verschil te horen tussen WAV en FLAC.
    Ik zou toch eerst even een kleine blinddoektest doen. Onze perceptie kan ons behoorlijk voor de gek houden, wat we geloven, dat horen we :)

  • #52879

    fernand
    Bijdrager

    Ja, er is zeker invloed door het gedacht.
    Met hd-flacs is ook een verhaal op zich, ik heb al meermaals ervaren dat een 24-96 hd download niet altijd beter klinkt, ik merk dat vooral in het laag dat soms te wensen overlaat in vergeljk met een normale flac lossless rip van een cd

  • #52880

    Vincent Kars
    Bijdrager

    Het vergelijken van een Hires met een CD is wat tricky. Het zijn lang niet altijd dezelfde masters.
    CDs hebben vaak wat meer dynamische compressie dan hun Hires broertje.

    FLAC: je zou eens een media player met memory playback kunnen uitproberen.
    Het verschil in klank wordt iha toegeschreven aan verschil in “noise” die de bereidingswijze van de raw PCM met zich meebrengt. WAV veel meer I/O en weinig CPU en FLAC andersom.

    MusiCHI is een voorbeeld: http://www.thewelltemperedcomputer.com/SW/Players/CHI/SoundQuality.htm

  • #52881

    fernand
    Bijdrager

    Juist bezig met een vergelijk met Bob Dylans Desire cd
    Verschillende album titel gegeven om de beide te kunnen onderscheiden op mijn Nad M50.
    Een hd-flac versie en een cd-flac versie.
    Ik merk vooral dat de cd-flac wat warmer klinkt, waarschijnlijk omdat de hd-flac iets meer het hoog en middenhoog benadrukt.

    • #52885

      Jaap Veenstra
      Sleutelbeheerder

      High Res zou niet midden en hoog moeten benadrukken. Dat zou de klankbalans veranderen. Wel moet het meer detail en lucht geven. En iets beter transienten vastleggen.

      Ik heb echter ook wel verschillen waargenomen in klankkleur. Zou echter niet moeten…

  • #52886

    Vincent Kars
    Bijdrager

    De grote vraag is of de Hires en de CD dezelfde master gebruiken.
    Dat hoeft niet het geval te zijn.
    De CD / Redbook is een heel populair format.
    Dus moet het goed klinken thuis maar ook in de auto of op de radio, etc.
    Dat kan er toe leiden dat het meer dynamische compressie gebruikt wordt en een wat hogere uitsturing. De bekende loudness war.

    Hires is voor die paar mensen die bereidt zijn het dubbele neer te leggen voor een opname.
    Dat is een hele kleine markt, zo klein dat het management zich er niet tegenaan bemoeid.
    De master engineer mag dus nog mooi werk afleveren.

    Als je het echt wil weten dan moet je een hires downsample naar redbook en dan weer terug naar de oorspronkelijke samplerate en bitdepth.
    Dat laatste stapje klinkt wat omlogisch maar er zijn DACs die kleuren afhankelijk van de sample rate. Gebruik je digital volume control dan zit bij een 16 bit de dither op -96 dBFS en dat is hoorbaar.
    Dat vermijd je door alles op dezelfde bit depth en sample rate af te spelen.

  • #52927

    discocandy
    Bijdrager

    Ik was even afwezig maar zal hier nog even op reageren:

    Dag, onlangs ontdekte ik een verschil in grootte tussen geripte files.
    De flac files aangemaakt met Nad M50 zijn opmerkelijk kleiner dan de rip die ik deed van hetzelfde album met dBpoweramp (ingesteld op lossless). Mijn indruk is dan ook dat deze laatste een betere sound

    Het enige wat hier is gebeurd is een andere instelling van de lossles compressie van de flac files deze kun je van 0 tot 8 instellen.
    dit is zuiver de berekekening die kleiner wordt gemaakt. en is na uitpakken door de sofware identiek aan de wav/pcm waarvan hij is gemaakt.

    Het verschil in klankkleur kan NIET komen door de flac file maar moet ergens anders gezocht worden.
    dan komen we al snel uit bij de DAC aangezien vrijwel bewezen is dat de kabels in deze niet de klankkleur kunnen geven doordat deze de informatie digitaal (nullen,enen en kloksnelheid) versturen.

    Vincent heeft een juist verhaal hier over de Dac die soms anders reageert op de verschillende bestandsformaten.

    De perceptie van mensen is zo boeiend om te zien.
    Net zoiets gedaan met 432/440HZ. :)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.