vrijdag, april 26, 2024

USB volumeregeling JCAT

Weergave van 6 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168601
      Wim Van WinsenWim Van Winsen
      Deelnemer

      Hallo Jaap,
      Mijn configuratie is een muziek pc met een JCAT Femto USB kaart, iFI micro USB3, Singxer F1 interface in een Audio GD Master 7 HE signularity en als programma JRIVER/windows7. Na de div. drivers te hebben geinstalleerd (JCAT + Singxer F1) lijkt alles goed te werken. Wat mij nu opvalt is dat ik op de pc het uitgangsvolume nog steeds kan regelen. Taakbalk/luidspreker icoon -> luidspreker regelaar met tekst mixer.
      Ik dacht dat bij afspelen via ASIO of WASAPI (ik gebruik ASIO) alles in Windows 7 m.b.t. geluid wordt omzeild, dus ook de volumeregeling. In JRIVER zet ik volumeregeling juist uit om de kwaliteit te optimaliseren en dan gebeurt dit in Windows toch nog. Misschien staat er in Windows 7 iets verkeerd maar ik kan op internet niets vinden. Wellicht kun jij uitsluitsel geven hoe deze USB driver/uitgang m.b.t. geluid/volumeregeling werkt.
      Groeten,
      WvW

    • #169732
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Inderdaad omzeil je met ASIO/ WASAPI exclusive de hele Windows audio stack.

      Ik vermoed dat hier sprake is van een UAC1 of UAC2 device.
      Onderdeel van UAC (USB Audio Class) is volume control.
      Het dan ook vermoedelijk de USB audio device zelf die via het control protocol over USB het signaal krijgt om het volume aan te passen.

      Voor de zekerheid kun je het met WASAPI/Exclusive mode proberen.
      Als een tweede audio stream niet hoorbaar is, dan heb je de exclusieve mode te pakken en omzeil je Win audio. Werkt de Win volume control dan nog steeds dan is het een grapje van USB audio.

    • #169733
      Wim Van WinsenWim Van Winsen
      Deelnemer

      Hallo Vincent,
      Bedankt voor de snelle reactie. Ik begrijp de tweede alinea niet, met name de tweede audiostream? Daarnaast de vraag of het feit dat het volume regelbaar is van invloed is op de kwaliteit van het geluid. Hoe wordt dit dan geregeld en waar? In de digitale stream is dit toch per definitie niet wenselijk?
      Groeten,
      WvW

    • #169734
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Vaak denken we dat we b.v. de mixer omzeilen maar is dat ook daadwerkelijk het gevaL?
      Vandaar een testje.

      Van WASAPI/Exclusive weet ik vrij zeker dat het de Win audio stack omzeilt.
      http://www.thewelltemperedcomputer.com/SW/Windows/Win7/Win7Audio.htm

      Dat kun je controleren door een 2e audio stream op te starten b.v.
      JRiver > WASAPI Exclusive > Muziek
      Speel een 2e stream af b.v Youtube naar dezelfde DAC.
      Blijft het geluid ongewijzigd > exclusieve lock, je hebt Win mixer omzeilt.
      Gaat het mengen > geen exclusieve lock, je gebruikt nog steeds DS en dus de mixer.

      Als aangegeven, indien dit het USB audio control protocol is dan wordt volume control gedaan door de USB receiver.

      De invloed van digital volume control wordt vaak zwaar overdreven.
      De meeste audio is 16 bit
      De meeste DACs zijn 24 bit.
      Als je 16 bits audio op een 24 bit DAC afspeelt kun je in theorie 48 dB verzwakken zonder resolutie verlies.

      Uiteraard kun je het altijd zelf testen.
      Zet digitale volume op 100% en analoog op lekker luid opdat je voldoende dynamische range hebt. Ga dan digitaal verzwakken en draai analoog tegelijkertijd omhoog opdat het geluidsniveau gelijk blijft. Kijk maar eens wanneer je zo iets als “resolutieverlies” gaat waarnemen. Zou me niets verbazen als je analoog aan de max zit of de zaak overstuurd voordat het effect van digitale volume control hoorbaar wordt.

    • #169735
      Wim Van WinsenWim Van Winsen
      Deelnemer

      Hallo Vincent,
      Wederom bedankt voor de reactie (en dat nog wel op zondag?)
      Intussen weer iets verder; wanneer ik in JRIVER de wasapi driver kies kan ik “exclusive” bij instellingen uit en aan ztten. Bij beide instellingen kan ik nog steeds het volume regelen? Echter bij exclusive uit hoor ik het windows geluid wanneer ik de volumeregellar verstel -> m.a.w. dan alleen hoor ik de tweede stream.
      Je zou dan verwachten dat de volumeregelaar niet meer werkt. Inmiddels ook een artikel gevonden dat exact de problematiek omschrijft ;

      http://forums.stevehoffman.tv/threads/are-a-lot-of-asio-drivers-fake-meaning-they-dont-bypass-the-windows-mixer.643282/

      Ik ga dit eens goed bestuderen en zal mij nog melden zodra ik iets zinnigs kan concluderen.

      Groeten,
      WvW

    • #169736
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Het lijkt er op dat het werkt naar behoren
      WASAPI / Exclusive = geen 2e stream, je omzeilt de mixer
      WASAPI / Shared = wel 2e stream, je gebruikt de mixer

      Dat laat vermoedelijk onverlet dat een UAC2 audio device gewoon blijft luisteren naar het control protocol.
      Een beetje een lap maar het geeft aan wat een UAC interface allemaal kan, zie 3.3.3.3.
      https://www.xmos.com/developer/download/private/USB-Audio-Software-Design-Guide(6.12.6rc0.a).pdf

    • #169737
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Bedankt voor je antwoorden Vincent!

Weergave van 6 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×