zaterdag, april 20, 2024

Tips gevraag: welke versterkers gaan luisteren?

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168535
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik ben op zoek naar een stereo versterker ter vervanging van mijn Marantz SR5400 OSE surround versterker, welke ik alleen gebruik om (stereo) muziek te luisteren. Dus wil ik op zoek naar een 2.0 of 2.1 versterker die een betere stereo beleving geeft (en met minder poespas die ik toch niet gebruik, en dus het apparaat simpeler in gebruik maakt voor iedereen in huis).

      Voor al mijn streaming gebruik ik momenteel een Yamaha WXC-50 (top!! Blijvertje). De nieuwe versterker hoeft dus niet perse een DAC intern te hebben (lijkt mij).

      Momenteel gebruik ik mijn versterker met twee Tannoy Sensys DC1 speakers. Maar deze zijn op termijn ook aan vervanging toe (misschien door Monitor Audio Bronze 5 speakers, maar tja… andere vraag misschien).

      Nu wil ik dus versterkers gaan luisteren. De marantz PM6006 staat al op mijn lijstje voor te luisteren versterkers. Zijn er nog andere versterkers die ik zeker moet gaan luisteren? En ervaringen met de PM6006?
      Mn budget heeft limieten. Ik hecht dus waarde aan prijs/kwaliteit. Duurder is vaak zeker beter, maar kwa budget zou ik graag onder de prijs van een Cambridge Audio CXA60 blijven (die mag mn lijstje nog niet op, of ik moet hier aansporing ontvangen :)) .

      Een andere vraag is: zou alleen een eindversterker ook een optie zijn? Tips welkom, zodat ik die ook op mijn luisterlijst kan zetten. (wat ik echter zie is dat eindversterkers geen enkele poespas bevatten (tja… ze versterken alleen :)), maar toch vaak veel prijziger zijn dan geïntegreerde versterkers (eh, waarom?!). Of zijn hier ook uitzonderingen op?

    • #169427
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Als de marantz-sound bevalt – en dat lijkt me wel gezien je geschiedenis met het merk – dan is de PM6006 zeker interessant. Denon heeft wat meer ‘ballen’ en is wat dynamischer.

      Cambridge is zeerzeker wat neutraler dan de Marantz en vind ik persoonlijk beter klinken. Maar het moet ook goed combineren met de Tannoy. En die ken ik niet goed.

      Kijk ook eens naar Een Advance Acoustic in deze prijsklasse. Erg fijne versterkers.

    • #169428
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      En over eindversterkers… de reden dat ze – vaak – wat duurder zijn, is dat ze veelal een wat grotere voeding hebben en wat betere componenten (gemiddeld genomen). Daarbij moeten ze nog gecombineerd worden met een voorversterker voor volumeregeling. Of een goede streamer / dac met een regeling.

    • #169447
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Bedankt voor de tips.

      Ik zie zojuist dat de Marantz pm6006 flink in prijs is gedaald tot wel 350 euro. Oei, dat is verleidelijk. Maar ik zal eerst toch echt gaan luisteren.

      Tot nu toe op mn lijstje
      – Marantz PM6006
      – Denon PMA50

      Net boven budget, maar misschien ook op luisterlijst:
      – Advance Acoustic X-I75 en AX1
      – Cambridge Audio CXA60
      – Rega Brio (2017 editie)

      Beste forumbezoekers, met welke versterkers moet ik mijn lijst zeker nog uitbreiden?

      *Speakers zijn momenteel Tannoy DC1 bookshelve, welke ook vervangen gaan worden op termijn (bijv door Dynaudio Emit M20, Monitor Audio Bronze 5, … (ofwel ook nog luisterlijstje voor maken))

    • #169476
      MichielMichiel
      Deelnemer

      Ik zou graag een vergelijkbare vraag willen stellen.
      Ik heb de CM10 S2 besteld nadat ik deze beluisterd heb. In het verleden ook B&W gehad, beviel goed. Was destijds mijn eerste ervaring met goed stereo geluid in mijn eigen kamer, na en goedkoop mini setje te hebben gehad als student.
      Heb nu nog een Markants AV7005 staan zonder eindversterker. Reden is dat ik hierop de actieve klipsch XF48 heb aangesloten middels RCA.
      Om de CM10 goed aan te sturen ben ik nog op zoek naar de juiste versterker. Ik denk aan de volgende mogelijkheden:

      Primare SPA 22, voordeel mogelijk later nog 5.1
      NAD C390dd
      Lyngdorf TDAI 2170 voordeel de roomcorrectie heb best veel harde materialen
      Hegel H80
      Set CA851 W+D voordeel, aanvullen met andere onderdelen uit set is niet te duur, wel meer interlinks nodig.

      Wat is jullie ervaring? Zie graag wat tips tegemoet.

      BVD

      Groet,
      Michiel

    • #169572
      luisterluister
      Deelnemer

      Ik denk dat je met de Cambridge Audio CXA60 al niet verder hoeft te kijken (luisteren!) Gehoormatig klinkt hij in mijn oren nog beter dan de CX80, duurder is niet altijd beter. Succes!

    • #169506
      bjhoogeveenbjhoogeveen
      Deelnemer

      NAD C338

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×