donderdag, maart 28, 2024

Tip nodig: optimale aansluiting Yamaha WXC-50 op versterker?

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168530
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb sinds kort een Yamaha WXC-50 MusicCast Wireless Streaming Preamplifier (een hele mond vol) in bezit. Een fijn apparaat. En gebruiksvriendelijk. Ik luister er vooral flacs (USB) en Spotify mee.

      De WXC-50 is momenteel aangesloten op een (optische) digitale ingang van mijn surround receiver. Een Marantz SR5400 OSE, die ik alleen voor stereo luisteren gebruik.

      Nu is mijn vraag: wat is de beste methode voor aansluiten van de WXC op mijn versterker?

      De WXC-50 heeft namelijk uitgangen voor
      – Optisch digitaal
      – Coax digitaal
      – Analoge uitgang (preamp?)
      – Analoge uitgang (Aux).

      En het apparaat heeft een player / preamp setting waarbij sommige bewerkingen worden over geslagen voordat het geluid het apparaat verlaat (en het volume in te stellen is op de WXC of juist niet).

      De belangrijkste reden voor mijn vraag is: De Marantz receiver is al best een oud model. Met dus een wat oudere DAC. De WXC-50 heeft een nieuwere DAC (ESS SABRE Premier Audio DAC ES9006A????). Analoog aansluiten zou dus ook een optie kunnen zijn. Of toch juist niet?

      En ook: zijn er WXC gebruikers die voordeel zien van de stand van de player/preamp switch?

    • #169380
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Toevoeging: De analoge AUX uitgang lijkt zijn eigen DAC te hebben van Burr Brown.

      De analoge pre-out uitgang gebruikt de ESS Sabre DAC.

      Bron:
      http://www.qobuz.com/gb-en/info/hi-res-guide/yamaha-wxc-50-a-modern-musiccast178741

    • #169390
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Bedankt voor de Tip. Ik ga het zeker proberen.

    • #169760
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb een Stello dac https://www.soundstage.com/revequip/stello_da220mkii_followup.htm
      en ik vraag me af welke dac het beste zou zijn? De Stello Da220mkii of de Yamaha WXC-50 (ingebouwde dac).
      Ik heb reeds geprobeerd muziek vanop een Synology Diskstation af te spelen (netwerk) vanop de Yamaha preamp maar helaas kon ik het volume toen niet regelen (de muziek speelde gewoonweg te luid af)!
      Ik heb dit nog maar één keer geprobeerd omdat het gewoonweg te luid was.
      Heeft er iemand ook een soortgelijk probleem gehad? Ik gebruikte de MusicCast app vanop de smartphone en de volumeknop van op de Yamaha preamp rechtstreeks en het lukt niet om het volume bij te regelen.

    • #169761
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Het is me gelukt om de Yamaha eindelijk aan de praat te krijgen. Dit keer heb ik een Sony bdp S6200 blu-ray speler aangesloten via toslink op de Yamaha en de preamp R en L uitgang aangesloten op monoblocks. Dit keer kon ik wel het volume regelen via de Yamaha.nu nog eens de Diskstation testen en hopelijk werkt het nu wel.

    • #170583

      Goedemorgen
      Zou het zin hebben om na dr Yamaha wxc-50 een losse dac te gebruiken? En zo ja welke
      Deze vraag kwam tot mij doordat in de streamer test van jongstleden en ook de optische/ coaxiale uitgang van de streamer werd aangesloten op een losse dac. En dit verschil was aanzienlijk

      Gr Maarten

    • #169388
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De enige manier om het goed te testen is te gaan luisteren. Ik denk dat de dac van de WXC mooier is dan die in de Marantz. Dus ik zou via de analoge uitgang (pre-amp) gaan, gezien de prima Sabre DAC.

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.