dinsdag, maart 19, 2024

Stroomvoorziening: Audes Balanced Power Transformator

Weergave van 45 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168806

      Ook de redacteuren proberen dingen in hun eigen set uit, los van de reviews.

      Ik woon in een huis uit 1972. Met de verbouwing is een deel van de bedrading in huis vernieuwd, maar niet alles. Er is wel een moderne ‘stoppenkast’ geplaatst om de installatie van zonnepanelen mogelijk te maken. Zonnepanelen, LED verlichting, allemaal apparaten die hoogfrequente ‘rommel’ het electriciteitsnet op sturen. Een deel van de stopcontacten heeft geen aarding, dus het probleem wordt daarmee niet minder.

      Ik was al enige tijd op zoek naar een oplossing om de HiFi installatie te scheiden van de rest van de stroomvoorziening, maar het aanleggen van aparte groep werd al snel een dure exercitie omdat dan een groot deel van de bedrading alsnog vervangen moet worden.

      Reguliere gefilterde stekkerdozen voor HiFi werken goed, maar hebben ook keerzijdes. En ze zijn nog steeds onderdeel van het electriciteitsnet in huis.

      Na veel lezen en zoeken kwam ik op het spoor van Audes. Audes is (nog steeds) een fabrikant van transformatoren, maar ook een audiofabrikant (buizenversterkers, luidsprekers). Ze maken ook ‘powerconditioners’. Na goed lezen kwam ik erachter dat ze toch iets anders werken dan de meeste powerconditioners met een transformator. Het is een gebalanceerde power transformator, die de uitgangen helemaal ontkoppeld van het netwerk in huis. Verder filtert de transformator vervuiling boven de 800Hz, maar blijft de transformator in staat om in hele korte tijd veel stroom te leveren als de versterker er om vraagt. Hij knijpt niet zoals een gefilterde stekkerdoos wel doet.

      Tot zover de marketingbrochure van Audes. Net als alle andere ‘HiFi’ specifieke stroomoplossingen kent ook deze een flink prijskaartje. Na lang wegen en wikken toch maar gevraagd of ik hem thuis mocht proberen. Via de importeur een adressenlijst gekregen en bij Rik Stoet in Den Haag mocht ik de Audes ST-900 ophalen voor een thuisdemo. (fijne service!).

      Dat was vanaf de eerste noot een ‘hoor ik dit goed?’ ervaring. Na een week luisteren – er treed dan gewenning op en de eerste indruk is dan weg, waardoor dingen die niet bevallen op gaan vallen – was de indruk: klinkt goed, ik mis niets eigenlijk. Sterker: het geluidsbeeld was heel stabiel en gedefinieerd, de bassen veel dieper, prominenter zonder opdringerig te worden en ontzettend strakgetrokken, meer detail in alles.

      Als test de situatie weer teruggebracht zoals het was en toen viel pas op wat de Audes echt doet: het geluidsbeeld zakte in elkaar, werd onrustig. Terwijl ik daarvoor niet het idee had dat het ‘slecht’ was. Meest overtuigende aankoopbeslissing in een lange tijd, ondanks de prijs.

      Vooral de absolute rust die de Audes brengt is wat opvalt. Het is relaxed luisteren. Als je het effect nog nooit zelf gehoord hebt is het moeilijk over te brengen, maar het is een beetje zoals op een hete dag: als je in de verte kijkt dan zie je dat de contouren van objecten in het landschap vaag worden door de trillingen in de lucht door opstijgende warmte. Dat is een gegeven. Door het toepassen van de Audes is de trilling in de lucht weg.

      Twee maanden later: het geluid verbetert nog steeds. Er zijn momenten dat ik hoofdschuddend op de bank zit omdat in sommige opnames effecten helemaal de kamer in komen. Het stereobeeld was al niet ondiep, maar het wordt steeds dieper. Of beter: het kromt soms heel ver de ruimte in naar je toe, boven je, langs je heen.

      Ik heb recent alle aanpassingen weggehaald om te valideren dat het niet ‘gewenst gehoor’ is: stekkers in een Brennenstuhl stekkerblok, ethernetkabel rechtsreeks in de router (zonder switch). Dat is alsof je een hele andere set in huis hebt staan (en niet een hele fijne).

      Hiervoor had ik een Audioquest Powerquest 2. Een fijne stekkerdoos, maar vergeleken met de Audes is de onrust niet weg en lijkt het alsof er een stolp om de muziek zit. De ritmische drive is eruit.

      Niets ten nadele van de PowerQuest overigens. Een PowerQuest in plaats van een Brennenstuhl maakt een enorm verschil. Van de PowerQuest naar de Audes is subtieler, maar de Audes heft precies de minpunten op die de PowerQuest introduceert (het gemis wat ik had). Je kan bijna 10 PowerQuests kopen voor de prijs van de Audes, dus dan is de vraag gerechtvaardigd of het klankmatige verschil het prijsverschil rechtvaardigt. Dat zal situatie afhankelijk zijn, maar bij mij wel, gegeven de situatie in huis.

      Audes is in Nederland vrij onbekend. Een aanrader om mee te nemen als je op zoekt bent naar een oplossing. De indruk die ik krijg is dat het precies doet wat de marketing brochure zegt: ontkoppelen. M.a.w., alle externe invloed die de prestaties van je HiFi negatief kan beïnvloeden vanuit het stroomnet is weg.

      Nog een p.s.:
      Er zijn andere leveranciers van balanced power transformers gericht op HiFi, in de UK en de USA, voor een veel vriendelijker prijskaartje, maar die hebben geen vertegenwoordiging in Nederland. Ze richten zich met name op geluidsstudio’s en/of zijn build-to-order. Ik weet niet of de Audes nog iets meer doet dan zij dat doen (het filter deel) of dat het precies hetzelfde is voor een veel hoger prijskaartje. De bouwkwaliteit is van het niveau ‘gebouwd voor de eeuwigheid’. Uiteindelijk is de kwaliteit van de transformator bepalend en laat Audes die nu ook bouwen voor andere merken.

      Als je zoekt op ‘balanced power transformators’ kom je uit op apparaten die in de bouw worden gebruikt. Die schijnen beroerd te klinken. In de USA zijn er reviews te vinden van mensen die een (dure) HiFi-specifieke hebben vergeleken met een utiliteitstransformator en de conclusie was altijd: niet doen.

    • #171326
      JosJos
      Deelnemer

      Lojkt volgens mij veel op wat plixir doet. Wat kost de audes

    • #171328
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Interessant, Ken Audes niet en vaak door. Denk hierdoor ook niet snel een stap naar een niet bekend merk zou maken voor zulke upgrades in de prijs klasse.

      In ieder geval nice dat je deze thuis kon proberen.

      Heb de ook een AQ powerquest gehad. Deze deed werkelijk niks in mijn systeem VS mijn Supra blokje met Akiko filtertje. Sterker nog ik heb na 1 maand de AQ powerquest er uitgedaan en mijn Supra blokje terug gezet.

      Heb nu de AQ Niagara 1000 in mijn systeem zitten. Was ff wennen maar heel fijn nu. Mijn hele systeem klinkt nu altijd goed.

      Een Tip voor je hoe je iets makkelijk kan aarde.. 🙂 beetje DYI en raar misschien. Maar gewoon een stekkerdoos plaatsten die aarde heeft en de aarde aansluiting daar van aan een verwarming buis aansluiten.

      Al je aarde in het huis zit door toch al op. Al zal dat niet zien. Maar als je in de stoppenkast kijkt zie je aarde aan dikke zilverkleurige 4 mm massive draad zit. Deze draden aarde je verwarming.

    • #171329
      JosJos
      Deelnemer

      Als je zo wil aarden moet je wel even checken of je wel metalen cv buizen hebt. Die van mij zijn kunststof. Ik heb zelf buiten een nieuwe aardepen geslagen die ik alleen voor mij hifi installatie gebruik. Gaatje door de muur aarde draad erdoor. Installatie en Pen met elkaar verbinden. Klaar. Wel even je grondwaterpeil checken. De pen moet daar permanent inzitten.

    • #171330

      Van de website van Plixir: ( https://www.plixirpower.com/pages/plixir-power-concept?bac ):

      “System Grounding

      This is often confused with the safety earth, which is different and is meant to protect you from electric shocks in case of equipment failure.

      System grounding, instead, provides the zero reference voltage level for all signal and power voltage in the hifi system.”

      Dit is precies wat de producten van Audes ook doen en je hoort het. De metafoor van de trillende lucht op een warme dag, dat is de beste manier om het uit te leggen.

      Audes is een hele oude naam. Ze zijn onbekend hier, maar bestaan langer dan wat wij ‘bekende’ namen noemen. Ik ken ze uit de energiewereld. Ze maken nog steeds transformatoren voor middenspanning en laagspanning systemen. En ze maken al heel lang audio. Koppel die twee kennisgebieden aan elkaar en je hebt de voorwaarden voor robuuste producten.

      Wat een stroomblok of een transformator of conditioner doet is heel erg afhankelijk van allerlei variabelen in je huis en in je hifi set. En uiteraard de uitkomst: waar voel je je klankmatig prettig bij.

    • #171445
      HansHans
      Deelnemer

      Ik kan de ervaring van Martijn volledig onderschrijven. Plixir en Keces hanteren ook het principe van gebalanceerde stroomvoorziening en ontkoppeling van het net. Ik heb de Keces IQRP 3600 en ben daar heel blij mee. Ik heb daar ook mijn actieve ATC’s op aangesloten en merk niets van afgeknepen dynamiek, integendeel. Bij de actieve filters die ik heb mogen proberen, was dat wel het geval.

       

    • #171487
      Bart (bvdr)Bart (bvdr)
      Deelnemer

      Dag Martijn,

      Bedankt voor je inspirerende ervaring met Audes ST900!

      Graag enkele vragen hierbij gericht op mijn huidige hifi installatie.

      Ik denk dat naast de stroomvoorziening ook de switch prioritair is om de hifi installatie klankmatig te optimaliseren.

      Wat is het type van je actuele netwerkswitch?

      Heb je de Audioquest Niagara 1200 overwogen of geprobeerd? Of verwacht je hier ook een “knijp” of “stolp” effect om jouw woorden te gebruiken?

      Is de beschikbare 900 Watt voldoende voor een stereo versterker die 2×100 Watt aan 8 Ohm kan leveren met bijhorende streamer, CD speler, draaitafel, TV … ?

      Heb jij al problemen van onvoldoende capaciteit gehad?

      Bedankt voor je advies.

      Vriendelijke groeten

      Bart

       

       

       

    • #171513
      HanHan
      Deelnemer

      Ook ik woon in een woning uit de jaren 70. Ik heb ongeveer 4 weken geleden de Audes ST-900 aangeschaft in combinatie met de ThivanLabs Gold Lion 805A buizenversterker.

      Ik kan het verhaal van Martijn en zijn beweegredenen helemaal beamen. Top klasse!!

    • #171514

      Buizenversterkers, Klasse D, Klasse A, Klasse A/B, het gaat allemaal.  Hele fijne oplossing, je kan je apparatuur veranderen en deze constant in de setup blijven houden, tot je het vermogen te boven gaat uiteraard.

    • #171551
      ArjanArjan
      Deelnemer

      Nou Martijn je word bedankt (LOL)

      Er staat nu een st900 proef te draaien

      Na 30 sec de keuze gemaakt, ik ga de st1500 bestellen

      Ik had al het vermoeden dat de Powerquest2 het geluid iets kneep maar ik schrik ervan wat de set nu kan weergeven

       

    • #171552

      Het verschil is inderdaad heel erg groot. Bedenk wel dat de klank nog zeker een half jaar zich verder ontwikkeld, het wordt steeds transparanter (m.a.w., je hoort steeds minder ‘apparatuur’ die staat te spelen). Veel plezier ermee. De financiële pijn is snel vergeten 😉

    • #171553
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Dag Martijn,

      Ik woon in een buitenwijk zonder grote industrie maar heb wel zonnepanelen, omvormer, airco unit etc. Een conditioner is dus misschien interessant.

      Mijn DAC kost nieuw +- 2000 EUR (Benchmark DAC3 B), zo een Audes ST900 nog iets meer. Dan is de vraag of de conditioner voorrang moet krijgen op een betere DAC, aangezien uit de DAC toch ook een betere kwaliteit van het geluid kan gehaald worden.

      Daarnaast vraag ik me af of alle apparaten erop aangesloten moeten worden. Ik heb toch al gauw een acht tot tien apparaten als je alles bijeen telt (Nucleus, switch, DAC, streamer, Mutec, voorversterker, actieve ATC luidsprekers, draaitafel, phono voorversterker). De Nucleus en de switch hebben wel al een upgrade mn Sbooster en Ifi Ipower.

      De Audes valt op dat vlak al uit de boot tenzij ik me blauw ga betalen.

      Leuke topic wel!

      Groeten Pieter

    • #171554
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Dag Hans,

      Ook ik heb actieve ATC’s (40A). Wat zijn je ervaringen op lange termijn met de Keces en heb je nog andere conditioners getest? Hoe belangrijk is het om veel reserve te hebben en naar de hogere conditioners te gaan? De Plixir lijkt me ook mooi.

      Groeten Pieter

    • #171555

      Hallo Pieter,

      Ik lees veel aannames en misverstanden in 1 post. Laat ik proberen deze weg te nemen. Los van Audes of een ander merk power conditioner, het helpt niet als je met deze misverstanden verkeerde aankoopbeslissingen neemt.

      1. Een beter DAC (je hebt al een DAC van 2000 Euro!) gaat nooit het rendement leveren van de meerprijs zonder een goede basis. Stroom is die basis. Ik durf zelfs te wedden dat wanneer je de benchmark DAC met goede power conditioner aan de ene kant gaat vergelijken met een nieuwe DAC zonder power conditioner aan de andere kant, de benchmark met conditioner wint op geluidskwaliteit.
      2. Het type power conditioner is wel van belang als je verschillende apparaten gaat aansluiten. Voor een balanced power conditioner geldt dat je niet 10 outlets op conditioner nodig hebt. Een simpele verlengdoos gebruiken kan ook, omdat een balanced power conditioner de ground terug brengt naar 0 voor alle aangesloten apparaten, dus ook voor apparaten die in een stekkerdoos zitten. Het merk Airlink uit de UK heeft 1 outlet en ze raden aan om daar dan een stekkerdoos aan te hangen. Als 1 stekkerdoos niet voldoende is, dan is hun aanbeveling om een stekkerdoos in een stekkerdoos te stoppen (‘daisy chainen’).
      3. Ja, alle apparaten moeten in de power conditioner. Je hebt absoluut de grootste winst als de power supplies van de switch, van de Mutec in de conditioner zitten. Zelf met een SBooster en een iFi Power plug is het verschil choquerend groot. Dat verbaast mij ook, ik dacht dat ik de iFi PowerX van de switch juist niet moet verbinden, maar door te vergelijken werd al snel duidelijk dat er nog een wereld te winnen is in geluidskwaliteit.

      Het enige wat lastig is zijn de ATC’s. Ik vermoed dat de Audes hier geen moeite mee heeft, maar hier past wel een woord van waarschuwing: niet alle power conditioners zijn gelijk (luister de livestream met de test van verschillende conditioners maar terug). Het zijn vooral versterkers die wel of niet goed reageren op een conditioner. Met goed reageren bedoel ik met name response: snelheid, ritme, punch. Zelfs als ze goed reageren, dan nog kan het geluid in karakteristiek dusdanig veranderen dat je er niet blij mee bent. Daarom bevelen we dringend aan om een power conditioner altijd eerst thuis op proef te luisteren.

      Niet alle balanced power conditioners zijn gelijk. Ook daar zitten grote verschillen in. Vergelijken is daarom aan te raden.

      Waar je je geld aan uit geeft is uiteraard je eigen keuze. Ik hoop alleen dat bovenstaande input je helpt om weloverwogen keuzes te maken.

    • #171556
      HansHans
      Deelnemer

      In aanvulling op wat Martijn schrijft:

      ik ken de Benchmark DAC3 goed en dat is zeker een mooie DAC. Die zou ik lekker laten  staan. Een gebalanceerde conditioner in je set levert meer op dan een betere DAC. Ik herken overigens ook het voorbehoud ten aanzien van (eind)versterkers. Ik heb een aantal actieve filters geprobeerd, waar de versterkers van mijn actieve ATC’s niet lekker op reageerden. Ik bemerkte een wat afgeknepen dynamiek en minder ruimtelijkheid. Daar heb ik met mijn Keces helemaal geen last van. Ik heb ook een Plixir mogen proberen, met een vergelijkbaar positief resultaat.

    • #171557
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Dag Hans,

      Dat wordt uitproberen dan! Bedankt voor je reactie!

       

      Groeten Pieter

    • #171558
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Dag Martijn,

      Inderdaad, voor je het weet gooi je ergens een berg geld tegenaan en weet je niet wat je koopt. Bedankt voor je toelichtingen, dat wordt testen.

      Dus als ik mijn Powerquest 2 in zo een gebalanceerde conditioner prik, zou het ook moeten lukken. Maar die filtert dan wel weer en geeft zijn eigen signatuur mee.

      Het is duidelijk, de DAC is OK, de voeding verdient nog wat aandacht. Mijn ATC’s leveren 250 watt per kanaal plus de andere apparaten, kom ik er dan met bv 900 watt van bv de ST900?

      Groeten Pieter

    • #171559

      Hallo Pieter,

      Ik zou de PowerQuest zeker niet meer gebruiken hiervoor. Een ‘gewone’ verlengdoos (Brennenstuhl, Supra) zonder overspanningsbeveiliging of filter is een betere keus. Je wilt niet iets hebben wat ‘vecht’ met de transformator (stroom is 2wegsverkeer immers: wisselstroom).

      Een Audes ST900 is voldoende, die kan 900Watt continue aan. Dat geldt niet voor een Plixir bijvoorbeeld, die heeft het piekvermogen gespecificeerd, niet het continue vermogen. Het continue vermogen staat bij de technische specificaties van de modellen van Plixir. Niet vergeten om bij het vermogen van je ATC’s ook het vermogen van je andere apparaten op te tellen.

      Het enige is dat de nieuwe Audes serie, behalve de ST900, een DC Blocker aan boord heeft. Die heb je alleen nodig als je last hebt van lekkage van gelijkstroom (bijvoorbeeld van een lader voor een elektrische auto of sommige omvormers). Dat hoor je snel genoeg, dan gaat de transformator van de Audes continue brommen. Dan heb je een St1500 nodig.

    • #171562
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Dag Martijn

      Het nominale vermogen van de plixir ligt inderdaad lager dan het piekvermogen. Dat scheelt wel wat. Maar ik vraag me af of de passieve filtering in de audes wel goed zal uitdraaien op de ATC’s. Ik ga ze beide testen.

      Groeten Pieter

    • #171563

      Goed idee om te vergelijken. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

    • #171574

      Dag Martijn,

      Ik loop al een lange tijd na te denken over het aanschaffen van een conditoner voor mijn eindversterkers. Ik gebruik voor mijn bronnen  zoals cd speler, streamer en dac en voorversterker enz de stellar P3 van Ps audio en dat bevalt mij zeer goed geeft meer rust en een mooier geluidsbeleving wat betreft diepte en breedte.Nu is mijn vraag of de Audes st 900 voldoende vermogen kan leveren voor mijn 2 AB eindversterkers van  elk 110w  welke midden/ hoog voeden en  2 klasse d eindversterkers welke het laag voeden elk 400w.De versterkers voor het midden/hoog zijn voorzien van de meters welke de wattage aangeven deze zie ik nooit hoger dan enkele mwatts aan geven hoeveel de klasse d versterkers vragen heb ik geen idee van. Ik speel op een normaal geluidsniveau. Zou de Audes st 900 dit kunnen leveren omdat de audes st 1500 1000 euro duurder is dan st 900.Wat zijn jou ervaringen hiermee?

       

       

       

       

       

    • #171576

      Hallo Laurens,

      Ik heb nooit een gezamenlijk maximaal vermogen aangesloten dat hoger is dan 900 watt. De versterkers zullen niet dat vermogen continue trekken en Audes kan daadwerkelijk 900 watt continue aan belasting aan. Voor de zekerheid zou ik deze vraag stellen aan de importeur in Nederland, City Audio Trade.

      Maar er is een overweging die misschien wel belangrijker is: de ‘truc’ van een balanced power transformator is dat het voor alle aangelokten apparatuur een nieuwe virtuele 0-waarde creëert. Wisselstroom kan je als een sinusgolf zien en het nulpunt van de sinus (waar hij van – naar + overgaat en vice versa) is in de praktijk niet altijd 100% correct in huis, door allerlei apparatuur. Daar komt verstoring vandaan.

      Op moment dat je een deel van je hifi keten op de ene en een deel van je hifi keten op de andere power conditioner hebt aangesloten, dan hebben ze niet allemaal diezelfde 0 referentie, waardoor er alsnog verstoringen (kunnen) ontstaan. Dat hoor je! Dat hoor je heel erg duidelijk zelfs.

      Daarom is het wellicht goed om eens te luisteren naar een ST1500 en dan te vergelijken wat er gebeurt als je een deel op de één en een deel op de ander aansluit, versus alles op de ST1500.

      Ik ben het met je eens, het zijn dure apparaten, ik heb er lang tegenaan gehikt. Maar ze zijn als een tank gebouwd en als je voldoende vermogen hebt, dan kan je er de rest van je leven mee toe.

      Ik luister veel verschillende apparaten thuis en ik ben tot nu toe nog geen apparaat tegen gekomen dat niet profiteert van de Audes in het resultaat wat ik hoor. Dat is niet perse het merk Audes, maar het type power conditioner dat met de gezamenlijke nieuwe 0-waarde grote impact heeft op de hele keten.

    • #171577

      Hallo Martijn,

      Bedankt voor je uitvoerige reactie.

      Dat wist ik niet wat je vertelde op verschillende conditioners in je hifi keten.

      Is dit  ook het geval als je alleen de bronnen heb aangesloten op een conditioner en de eindversterkers direct uit de muur?

       

       

       

       

       

       

       

       

    • #171578

      Ja, (komma), maar…

      Het is erg afhankelijk van het type power conditioner.

      In dit specifieke voorbeeld overweeg je een balanced power transformator en daar geldt voor dat je beter alle apparatuur op 1 conditioner aansluit.

      In alle andere gevallen is het net als met lineair power supplies, betere switch mode power supplies etc. dat iedere toevoeging een hoorbare verbetering of verslechtering kan zijn. Je oren vertellen je uiteindelijk wat werkt.

      In geval van het overwegen van een Audes geldt dat je echt thuis moet testen, en ook met 1 of twee conditioners in je keten. Ook al mag het stroomtechnisch niet optimaal zijn, je oren hebben een voorkeur 🙂

    • #171580
      HansHans
      Deelnemer

      Hallo Martijn,

      Je doet een interessante uitspraak: ‘ bij een gebalanceerde conditioner kan je beter alle apparaten op dezelfde conditioner aansluiten’. Kan je uitleggen waarom?
      Ik gebruik 2 gebalanceerde conditioners. De versterkers (voor/eind, phono)en de analoge apparatuur (draaitafel, tuner) op de ene conditioner en de digitale spullen (streamer, CD-player/dac, netwerkswitch) op de andere. Klinkt super!

    • #171581

      De 0-referentie. En voor het klankmatige aspect verwijs ik graag naar het deel van mijn antwoord dat gemakshalve nu even niet aangehaald wordt.

    • #171582
      HansHans
      Deelnemer

      Dank voor je antwoord Martijn,

      Ik ben geen techneut, dus het effect van een verschil in een 0-referentie op de klank van een audioset, aangesloten op twee aparte conditioners kan ik niet verklaren. Wat ik wel kan doen, is de proef op de som nemen. Ik zal mijn digitale apparaten en de versterkers op dezelfde conditioner aansluiten en ga met wat vrienden een luistersessie regelen. Ik laat weten wat de resultaten zijn. Leuk!

    • #171583

      Ik ben ook geen techneut 🙂 Ik heb me alleen suf gelezen op zoek naar het hoe en waarom van power conditioners.

      Ik wil nogmaals benadrukken dat dit geldt voor balanced power transformatoren.

      Ik ben benieuwd naar de resultaten van je luistertest Hans!

    • #171586
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Mijn mening over de BAC1000 zoals ik ze ook heb doorgegeven aan de importeur:

      Wat betreft de ervaringen, ik kan daar kort over zijn, het is een heel audiofiel product dat doet wat het moet doen, rust brengen, de ruisvloer verlagen, geen spectaculaire zaken maar absoluut hoorbaar. Hier kom ik dan meteen weer op de akoestiek, die momenteel niet toelaat om dit alles nog beter te horen.

      En de bouwkwaliteit ja, die Noratel is heel bijzonder en die kabels, ik dacht dat mijn Audioquest kabels goed gebouwd waren maar dit is nog iets anders.

      Bassen zijn iets meer doortekend, ATC staat bekend om zijn gebrek aan luistermoeheid maar ook dat wordt nog iets beter, dynamiek lijkt niet in te boeten enz.

      Daar tegenover staat dat mijn stroomsituatie thuis niet dramatisch lijkt te zijn als ik vergelijk met voor en vanaf nu ook na, misschien komt dat omdat er een aparte stroomkabel direct van de kast naar de set loopt, waar enkel de set op aangesloten is. Ik woon ook in een vrijstaand huis buiten het centrum. Who knows.

      Ik heb nog een heel klein beetje een ‘gevangen’ gevoel met de Plixir erin, ik denk dat wat meer lucht/vermogen mijn actieve ATC’s meer vrijheid geeft.

      Ten slotte heb ik functioneel bekeken een acht tot tien aansluitingen nodig als ik al mijn apparaten erop wil zetten. Ik had nu enkel de ATC’s en de voorversterker erop aangesloten omdat dit zo wordt aangeraden in de handleiding. Alles erop aansluiten zou zeker nog een verbetering brengen.
      <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>

    • #171591
      HansHans
      Deelnemer

      Dag Martijn,

      De luistersessie is inmiddels achter de rug, dus kan ik onze ervaringen delen.

      We hebben geluisterd naar twee setups. In de eerste zijn de actieve luidsprekers en de voorversterker aangesloten op de ene gebalanceerde conditioner en de streamer en de cd-speler/DAC op de andere. In de tweede setup zijn al deze apparaten op 1 conditioner  aangesloten. Er is geluisterd naar klassieke kamermuziek, vocale jazz met akoestische begeleiding en progressieve rock. De luisteraars wisten niet welke setup speelde. Alles via de streamer, vanaf een harddisk met geripte cd’s

      Samenvattend: Hoewel de verschillen niet groot zijn, zijn de luisteraars (en ik) het er unaniem over eens dat de tweede setup beter klinkt. Meer diepte in het geluidbeeld. instrumenten beter te onderscheiden en de vocalen meer natuurlijk. Terugschakelen naar de eerste setup, levert een wat platter en minder ruimtelijk geluidsbeeld op.

      Nogmaals, de verschillen zijn niet groot, maar ze zijn er wel en beslist hoorbaar. Dit resultaat had ik zeker niet verwacht.  Technisch kan ik het verschil ook niet verklaren, maar de stelling van Martijn blijft overeind.  Als je gebruik maakt van een gebalanceerde conditioner, levert het daarop aansluiten van al je apparaten het beste resultaat op. Dat geldt in ieder geval ook voor mijn set. Dank voor de tip Martijn!

      Groet,

      Hans

       

    • #171592

      Hallo Hans, wat leuk om te lezen dat je op deze manier getest hebt! En ook goed te horen dat de literatuur die ik gelezen heb blijkt te kloppen 🙂

    • #171593
      JosJos
      Deelnemer

      Geld dit ook voor klokken (mutec ref 10) en netwerk switches dat deze het beste op de zelfde gebalanceerde powersupply ( in dit geval plixir) aangesloten zitten ( bij de rest van de apparatuur) Er zijn ook net snoeren te koop waarbij 1 snoer aan drie apparaten gekoppeld kan worden. Is dat een optie om toch alles op 1 gebalanceerde powersupply te zetten of gaat er dan iets anders mis.

    • #171594
      HansHans
      Deelnemer

      @Jos,

      Ik gebruik ook een netwerkswitch (met lineaire voeding) en een USB/spdif converter in combinatie met de streamer. Alles op dezelfde gebalanceerde converter aangesloten. Je kunt een goed ongefilterd stekkerblok aansluiten op je conditioner om meer aansluitpunten te creëren. Je conditioner moet dan wel voldoende vermogen hebben.

    • #171595

      Er zijn ook net snoeren te koop waarbij 1 snoer aan drie apparaten gekoppeld kan worden. Is dat een optie om toch alles op 1 gebalanceerde powersupply te zetten of gaat er dan iets anders mis.

      Essential Audio Tools maakt zo’n snoer, de Current Spyder.

    • #171597
      AndyAndy
      Deelnemer

      Dag Martijn

      Interessant om te vernemen dat Essential Audio Tools zo’n snoer heeft want ik overweeg ook om een Audes aan te schaffen. Maar ik zit een beetje verveeld met het feit dat de ST-900 en ST-1500 maar 5 aansluitingen heeft.Ik bezit al vele jaren een Monster Power Center (HTS 2600) waarop alles is aangesloten (audio en tv-componenten). Samen een 8-tal stekkers.

      Een vraagje: Ik heb 2 S-Boosters (eentje voor mijn streamer en eentje voor mijn phono voorversterker). Deze zitten nu direct in het stopcontact ipv aangesloten op mijn Power Center. Volgens S-booster lijkt dit beter wegens kans op oscillatie (wat dit ook mag betekenen want ik ben geen techneut). Kunnen die S-Boosters dan ook aangesloten worden op die Audes of beter toch altijd direct in het stopcontact?

      Dank voor uw antwoord!

    • #171598

      Hallo Andy,

      Een Audes is een heel ander type power conditioner dan de Monster. Ik ben ook geen techneut (ik heb geen diploma in elektrotechniek), maar ik denk dat de SBoosters zonder probleem aangesloten kunnen worden. De Audes heeft geen actief filter.

      Ik heb zelf de LHY lineaire power supply zonder problemen aangesloten op de Audes. Uiteindelijk is de beste test luisteren: klinkt het beter?

      • #194787
        AndyAndy
        Deelnemer

        Dag Martijn

        We zijn een jaartje verder en zopas heb ik de ST-900DC aangekocht en gisteren aangesloten. En ja.. Er is een duidelijk verschil hoorbaar (helderheid en dynamiek). Het is alsof er een lichte nevel uit het geluidsbeeld is verdwenen. Je gaf aan dat dit geluidsbeeld nog beter wordt na weken zal dit zeker in mijn geval een goeie investering zijn.

        Er is me wel iets niet duidelijk: In de bijgeleverde – beknopte – Duitse handleiding lees ik ergens dat je platenspelers en phono-versterkers blijkbaar moet uit de buurt houden van de Audes? Dit staat zo omschreven in het Duits, die ik niet zo goed begrijp:

        “Trotz der signifikanten Nennleistung solcher Transformatoren minimiert der Aufbau des Power Conditioners schädliche elektromagnetische Strahlung. Stellen Sie den Power Conditioner jedoch nicht in der Nähe von Plattenspielern und Phono-Stufen auf.”

        Wat is dat juist en over welke afstand spreekt men dan? Mijn platenspeler staat nu juist boven de Audes (in een audio rack). Echter hoor of ondervind ik tot nu toe niks.

        Dank bij voorbaat voor uw antwoord in ieder geval!

        • #195516

          Het is een kwestie van verplaatsen om te horen of er een verschil is. Bij mij staat de Audes helemaal onderop het rack en de platenspeler helemaal bovenop. De voorversterker van de platenspeler staat 4 etages boven de Audes (ik heb totaal 6 etages met ongeveer 50 cm tussenruimte).

    • #171599
      HansHans
      Deelnemer

      <p class=”MsoNormal”><span style=”font-size: 11.0pt; font-family: ‘Calibri’,’sans-serif’; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: ‘Times New Roman’; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; color: #1f497d; mso-themecolor: dark2;”>Ik heb dit item over de powerconditioner van Ades met interesse gelezen. Zelf wil ik ook graag de stroomvoorzienig van mijn audio-installatie verbeteren, maar vind het aanleggen van aparte bekabeling iets te ver gaan. Ik zie het ook niet zitten om met filters te gaan experimenteren. Daarom zou ik het wel interessant vinden om eens een ST-900 uit te proberen. Het enige nadeel blijft wat mij betreft de prijs. Ondanks dat Matijn er al een opmerking over maakte, vraag ik me af of er deelnemers zijn die al eens een ‘gewone’ scheidingstransformator hebben uitgeprobeerd. En dan geen utiliteitstransformator, maar bijv. een medische scheidingstransformator. In de polyMIT 1000 wordt een 1000VA ringkerntrafo van Sedlbauer (D) gebruikt, die je overigens ook los kunt kopen (€ 250). Ze zijn natuurlijk niet zoals de ST-900 voor HiFi-toepassingen ontwikkeld, maar zullen naar verwachting enig positief effect op de kwaliteit van de stroomvoorzienig hebben. Ben benieuwd naar jullie reacties.</span></p>

    • #171619
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Ik heb sinds een paar dagen de Audes ST900 op proef in huis gehaald en er al mijn apparaten op aangesloten. Jezus! Wat een match met mijn actief systeem. Die blijft. Ik kon mijn oren niet geloven op de eerste dag. Ik had die ochtend al wat muziek geluisterd. Na hem te hebben aangesloten leek het alsof het volume een kwartslag naar boven was gegaan. Het was echter de toegenomen stilte op de achtergrond die hier voor zorgde.

      De dynamiek en zogenaamde transiënten zijn gevoelig toegenomen, vooral in de bastonen, wat de beleving dramatisch vergroot bij bv stevige rockmuziek waar er dynamische stukken zijn die grote stroompieken genereren die een gewoon stopcontact blijkbaar niet kan trekken. Audes geeft daar onderstaande uitleg aan.

      Nu vraag ik me af of deze eigenschappen met een nog grotere ringkerntransformator nog zou kunnen verbeteren of zou het bij de hogere modellen vooral over de extra aansluitingen en hogere stroomvraag gaan? Met het 900 VA model kom ik qua belastbaarheid immers ruim toe. De vraag kan natuurlijk doorgetrokken worden naar andere merken die eenzelfde oplossing aanbieden.

      De werking van de Audes ST-900

      Tijdens zeer dynamische delen van een audio moet een krachtige versterker aanzienlijke stroompieken onttrekken aan een voedingseenheid, die magnitudes van 50-100 A kunnen bereiken, terwijl de spanningsniveaus zonder dips worden gehandhaafd. Een gewoon huishoudelijk stopcontact, dat met lange elektrische kabels op een verdeelbord is aangesloten, is niet in staat dergelijke stroomniveaus te leveren vanwege de relatief hoge uitgangsimpedantie.

      De ST-900 heeft een zeer kleine uitgangsgelijkstroomweerstand en kan daarom gemakkelijk hoge stroompieken leveren zonder spanningsdips. Dit wordt bereikt door het gebruik van een transformator met een zeer grote kern en een hoog aantal windingen in de primaire wikkeling. Daardoor wordt de inductie geminimaliseerd. Op zijn beurt wordt de reactietijd van een vermogensversterker op een veranderend audiosignaal verkort, wat de weergave van transiënten ten goede komt, vooral in de lagere frequentiebanden. Een audioweergavesysteem heeft een groter dynamisch bereik.
      <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>

    • #171620

      Dag Pieter,

      Ik heb Audes gesproken in München afgelopen jaar, maar ik heb niet gevraagd of een grotere transformator ook een hogere piek kan leveren. Je kan via de importeur die vraag stellen, denk ik.

      Een ST-1500 en hoger gaat met name over meer vermogen (W) kunnen leveren en meer aansluitingen. Groot verschil is dat de 1500 en hoger nu ook een DC blocker hebben, wat de ST-900 niet heeft.

    • #171621
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Dag Martijn,

      OK doe ik! Zo’n DC blocker, die haalt mechanische brom uit een trafo. Je hoort dan niets meer als je je oor ertegenaan legt. Maar vertaalt zich dat ook naar minder ruis door de speakers?

      Je kan altijd hoger gaan maar ik denk dat ik al een forse stap heb gezet met de 900 en dat een 1500 bij wijze van spreken een paar percentjes toevoegt…

       

      Groetjes Pieter
      <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>

    • #171622

      De DC blocker verwijdert de brom van de transformator, die overigens fors kan zijn als je een inverter hebt voor zonnepanelen, een laadpunt voor een elektrische auto, een warmtepomp en dat soort apparaten die veel DC lekken (en dus niet afdoende afgeschermd zijn). Voor de ruisvloer maakt het niets uit.

    • #171623
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Dag Martijn,

      Ik hoor een lichte zoem uit mijn voorversterker als ik er dicht tegen sta en uit de Audes zelf. Verder niets bv de ATC eindversterkers zitten uiteraard in de speakers ingewerkt dus daar hoor je sowieso niet veel van. Maar volgens Audes heeft een DC blocker een positieve bijwerking op de ruisvloer, zie hieronder. Wat bedoelen ze daar dan mee?

      <span>DCB-1 is een DC-blokker, die AV-apparatuur beschermt tegen schadelijke invloeden van gelijkstroom (DC) in het lichtnet. DCB-1 verwijdert effectief de DC-component met een spanning tot 3,5 V. Het verwijdert aanzienlijk de transformatorbrom afkomstig van verschillende apparatuur. Tegelijkertijd heeft DCB-1 geen invloed op de dynamiek van weergegeven signalen, maar verlaagt het de ruisdrempel aanzienlijk.</span>

      Audes heeft me ook een antwoord gegeven over een grotere transfo:

      <span style=”font-size: 12.0pt; color: black;”>Vermits de ringkerntransfo nog groter is kan hij meer en grotere stroompieken verwerken en zou de dynamiek en attack nog verbeteren.
      </span>

      <span>Groeten Pieter
      </span>
      <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>

    • #171624

      Hallo Pieter,

      Als Audes beweert dat effect heeft op de ruisvloer, dan zal dat zo zijn neem ik aan. De ruisvloer van de transformator zelf is al zo laag dat ik me bijna niet kan voorstellen dat het nog een groot hoorbaar verschil gaat maken.

      Over de grote van de ringkerntrafo: wat ze niet zeggen is of de trafo van de 1500 groter is dan de 900 😉 Ik denk van wel, hij is een stuk zwaarder.

    • #190175
      WijnandWijnand
      Deelnemer

      Blijkbaar heb ik een sterk vervuild lichtnet. Deze week heb ik de Audes besteld. Ik ben heel benieuwd wat dit gaat brengen. Kan ik ook een afbeelding plaatsen van een spectrum meting?

      Groeten,

      Wijnand

       

      • #190448
        Jaap VeenstraJaap Veenstra
        Sleutelbeheerder

        Ja, je kan ook afbeeldingen invoegen. Ben benieuwd!

        • #190526
          WijnandWijnand
          Deelnemer

          Hoi Jaap,

          Ik heb het een aantal malen geprobeerd. Gewoon in gesleept en ook geplakt. Type PNG en JPG, maar niets wordt daadwerkelijk gepost na het plaatsen.

          Inmiddels heb ik de Audes 24 uur in de set. Wat mij vooral opvalt is dat er totaal geen kleuring ontstaat, zoals dat eigenlijk altijd direct opviel met andere netfilters. Mijn set speelt met een Klasse A versterker. Ik merk dan ook geen (of nagenoeg geen) toename van dynamiek. Wel ontstaat er nog meer rust in het geluidsbeeld. Het hoog is goed, maar er mag nog wel iets meer openheid ontstaan. Hopelijk is dit een kwestie van inspelen. Achteraf gezien had de Audes 900 misschien ook gemakkelijk gekunt, omdat de ampère meter slecht 1 ampère weergeeft. Optisch past het model misschien wel iets beter in de set.

          Martijn ook bedankt. Het was een goede tip!

          • #190529
            Jaap VeenstraJaap Veenstra
            Sleutelbeheerder

            Klopt. Sorry. Je kan alleen elders gehoste plaatje posten. Dus bijvoorbeeld vanaf Google Photo’s. Je kan dan een link maken en die invoeren in in het veld als je op het foto-icoontje klikt.

            Je kan wel foto’s – en andere media – direct posten in de Groepen.

            • #190530
              WijnandWijnand
              Deelnemer

              Thanks! Ik ga het dit weekend proberen.

            • #190547

              Het inspelen van de Audes duurt ong 6 maanden (geen grapje). Je gaat heen en weer geslingerd worden tussen ‘weer een stapje vooruit’ en ‘uh oh, gisteren klonk het nog goed’. Uiteindelijk stabiliseert het zich. 24 uur is echt tekort als ‘ie nog nieuw is. Als het goed is, dan groeit ook je stereobeeld.

            • #190550
              Jaap VeenstraJaap Veenstra
              Sleutelbeheerder

              Dat komt door de trafo’s die moeten settelen. 24 uur is VEEL te kort. Sommige eindversterkers duren ook wel 6 weken, weet ik uit eigen ervaring.

            • #190598
              WijnandWijnand
              Deelnemer

              Wow een half jaar.. ik las het inderdaad op het forum. Nou dat is dan mooi, want dat is waar we vaak de portemonnee voor trekken in de high-end audio wereld (die veranderingen in klank helemaal gratis het eerste half jaar :-).

              Maar toch als het de eerste 24 uur niet tegenvalt of zelfs positief is dan is dat vaak een goed voorteken.

              Ik ben benieuwd!

               

    • #193232
      WilfriedWilfried
      Deelnemer

      Dag iedereen (in het bijzonder @Martijn),

      Vroeg me af of een Audes bij mij wat zou doen? Heb wel eens een Yeti filter uitgeprobeerd, maar die deed niet veel bij mij (vanwege Klasse D eindversterker)?

      Zou dat aan het type filter liggen (grote ringkerntrafo)?
      Zou een ander type filter (bv Puritan PSM 156) of Lab12 Gordian meer uitrichten bij mijn set?

      Tuurlijk begrijp ik dat het een kwestie van uitproberen is, maar misschien dat er hier mensen met ideeen zijn??

    • #197726
      Rob SpapeRob Spape
      Deelnemer

      Beste Martijn, Dank voor dit mooie topic en de vele reacties daarop.   Ik heb wel een aparte groep voor mijn hifi in de stoppenkast, maar geen separate aarding of aardpen, wel zonnepanelen. Is het dan toch zinvol de Audes te testen of maakt de aparte groep dat overbodig?

      Bij voorbaat dank voor je reactie.

      Hartelijke groet, Rob

      • Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 1 uur geleden door Rob SpapeRob Spape.
    • #171327

      Dat klopt, maar ook weer minus een passieve filtering en voor een ander prijskaartje. De ST-900 is 2400 Euro (via Google makkelijk te vinden). 900 staat voor het maximale wattage dat je kan aansluiten. Er zijn ook modellen met een hogere aansluitwaarde.

    • #171331
      JosJos
      Deelnemer

      Ik heb een plixir bac 1500.;)
      Kan dus maximaal tot 1500 watt. Lijkt mij ook dezelfde prijs range als de Audes. En zo te lezen ook het zelfde positieve effect.
      Overigens zijn op Alpha audio een poosje geleden ook dergelijke apparaten getest. Yung en Jaap waren zeer onder de indruk

    • #171332
      richard12richard12
      Deelnemer

      Dit kan levensgevaarlijk zijn!!! Gebruik je CV niet als aardpunt, dat is niet voor niets ten strengste verboden in de NEN1010 (norm voor aanleg elektrische installaties). Als er namelijk een onderbreking in je metalen buizenstelsel zit/ontstaat of de potentiaalvereffening tussen metalen CV leiding en hoofdaardrail er niet is of verbreekt, ontstaan levensgevaarlijke situaties. Je hebt dan bijv. kans geëlektroceerd te worden in de douche/bad. Nooit doen dus.

    • #171333
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Prima punt! thx.

    • #171501

      Hallo Bart,

      Ik heb op de High End München uitgebreid met de ingenieurs van Audes kunnen praten. Hun transformatoren die gespecificeerd zijn op een bepaald wattage kunnen dat 24/7 (!) leveren. De kans dat je stroom tekort komt is daarmee praktisch nul.

      Zelf zijn ze van mening dat hun St-3000 (de 3000 watt versie) ultiem is en dat je daarmee de grootste audio installaties kan bedienen. Ik heb in München setups gezien waarvan ik denk dat het waar is, maar voor de gewone stervelingen is een 900 of 1500 watt conditioner meer dan genoeg. De KAD K-7 speakers die ik gereviewed heb zou ik liever op een 1500 watt conditioner zetten. De setup die je beschrijft kan probleemloos op een 900 verwacht ik.

      Qua switch heb ik de ‘poor man option’: een Cisco SG110D-05 (het simpelste van het simpelste) met een iFi PowerX stroomadapter. Ook deze wordt vanuit de Audes van stroom voorzien.

      Ik heb de Niagara 1200 niet geprobeerd. De reden is simpel (maar de zoektocht naar de oplossing was het niet): ik zocht een duidelijke ontkoppeling van mijn stroomcircuit in huis, vol met LED lampen en zonnepanelen op het dak. Verder is een deel van het stroomcircuit in huis niet geaard en zijn de kosten van dit vervangen en het aanleggen van een aparte stroomgroep dusdanig hoog dat een Audes een goedkope optie was in verhouding. Een Niagara levert die ontkoppeling niet, daar is een balanced power transformator design voor nodig. Plixr en kennelijk dus ook Keces maken die ook. Plixr is getest in de grote power conditioner vergelijkende test.

      Ik heb niet al die power conditioners naast elkaar gehoord, dus het is moeilijk om er normatieve uitspraken over te doen.

    • #190528
      Jaap VeenstraJaap Veenstra
      Sleutelbeheerder

      Klopt. Sorry. Je kan alleen elders gehoste plaatje posten. Dus bijvoorbeeld vanaf Google Photo’s. Je kan dan een link maken en die invoeren in in het veld als je op het foto-icoontje klikt.

      Je kan wel foto’s – en andere media – direct posten in de Groepen.

Weergave van 45 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.