dinsdag, maart 19, 2024

Stroom… filteren, regenereren… zin of onzin?

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168537
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Vanuit het artikel rondom Isotek, hier het forum-draadje. Wat doen we met energie? Filteren, aparte groep, regenereren? Heeft het wel zin?

      Laat ons en de lezers maar weten hoe u hier tegenaan kijkt!

    • #169459
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De invloed van vervuilde stroom op audio is de laatste tijd groter geworden als gevolg van LED-verlichting. LED-lampen werken op 220V en hebben schakelende voedingen die een grote invloed hebben op de stabiliteit van uw stroomnet thuis.

    • #169485
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      Wanneer je de wat luxere stereozaakjes belt met de vraag: Waarom lp’s, dan krijg je flauwekul te horen over de charme van de imperfecties van de plaat, enz. Alsof we terugverlangen naar een kras op je plaat. Dr zijn zelfs decadente fabrikanten die een zgn. tik/kruis/stof/ruis knop op hun kuch audiofiele apparatuur hebben gemonteerd voor het “l.p.-effect. Geen van die sukkels vertelt je dat een l.p., hoewel tegenwoordig digitaal van oorsprong, niet gevoelig is voor netstoring, zoals dat zo dramatisch het geval is bij DAC’s of streamers, digitale bronnen worden vervuild.

    • #169495
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      Een belangrijk aspect aan energie is het volgende: Er bestond een korte discussie ergens over de vraag of alles netjes in fase aangesloten moest worden, zonder dat daar nou iets zinvols uitkwam nar mijn idee. Nu heb ik recent een trafo 220V X 220V in mn stroomkring gezet, tot mn grote genoegen overigens, en het ding gisteren eindelijk voorzien van een fatsoenlijke solidcore kabel. Alleen de lol was er gelijk af, raar want die kabels verbeteren iha het geluid. Dus zou het mogelijk zijn dat ik de fase andersom had aangesloten, ik heb er geen rekening mee gehouden want zo;n trafo met al die wikkelingen kom op weetjewel, dus wierp ik me op t faseprobleem. Nu bleek dat wanneer ik ervoor zorgde dat de fase de trafo inkomt bij de start van de wikkeling het geluid weer audiofiel klonk en niet langer als een dure transistorradio. Omdat ik geen huisdieren heb staat die trafo vooralsnog ergens kaal in een hoek dus ik kan overal bij en precies zien hoe die wikkelingen lopen. Dit is in zoverre relevant omdat dit ook t antwoord is op vragen rondom het aansluiten van versterkers op je net. Je moet dus zien te achterhalen hoe die wikkeling in je versterkertrafo loopt en bij voorkeur heb je een audiofiele fabrikant die dit begrijpt en goed doet. Maar dat is maar afwachten natuurlijk. In ieder geval heeft de opbouw vh magnetisch veld in de trafo invloed op de vraag: Hoe losjes klinkt je installatie. Mvg.

    • #169505
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      En voorts. Soms zit ik nogal teleurgesteld naar mn installatie te luisteren. Het gebeurt ook dat dit zodanige vormen aanneemt dat ik de muziek uitzet en t hele zaakje liever even vergeet. Op die momenten loopt steevast mn DAC-V1 vast, dwz je kan geen kanalen meer kiezen met t ding en je moet m opnieuw opstarten. Opnieuw opstarten en verbijsterd zijn over de schoonheid van t geluid, de 3-dimensionaliteit, u begrijpt wat ik bedoel. Mijn theorie totnutoe is dat mn DAC vastloopt wanneer de netspanning te laag wordt, iets wat samenvalt met die tegenvallende muziekprestatie. Wanneer t GEB het spanningsniveau heeft aangepast klinkt t weer goed. Of dr is iets met mn DAC. Of t is weer wat anders, globalisering of zo, je weeet t niet

    • #169919

      Beste lezers,
      Ik heb een vraag en hoop dat ik hem op de juiste plaats op dit forum stel.
      Ik ben in het bezit van een Oppo UDP 203. Het meegeleverde powercord heb ik vervangen voor een powercord van In-Akustik. Naast het gebruik voor het kijken van films gebruik ik deze vooral ook voor het luisteren naar meerkanaals SACD’s. (Hiervoor gebruik ik de analoge uitgang 6 stuks Audioquest Mackenzie die verbonden zijn met mijn receiver Yamaha RX-A3020). Mijn normale CD en 2-kanaals SACD’s speel ik af via mijn Denon DCD AE1520.
      Mijn vraag luidt of het desondanks toch nog zin heeft om de voeding in de genoemde Oppo te vervangen voor een voeding van JVB-Digital (Oppo-store) de PSUPD voor Oppo UDP 203 voor bijna 500,- Euro. 500 Euro alleen voor de voeding is veel geld in verhouding met de totale aanschafprijs. Ik vraag mij af of het kwaliteitsverschil opweegt tegen de prijs. De meningen op de diverse forums zijn hierover verdeeld. Hier staat tegenover dat ik de Oppo nog (zeer) lang hoop te gebruiken.
      Wat is jullie mening en alvast bedankt voor jullie reacties.
      Groet,
      Michel.

    • #169463
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      ah, het werkt, nu wel, hoe vreemd.
      ok
      Dat is een feit Yung Li,
      en dr is nog een ander probleem
      netspanning

    • #169538
      WilcoWilco
      Deelnemer

      zie al eens eerder door mij vermeld…

      reduceren van RFI & EMI met ferriet-klem

      Die hoogfrequente rommel dat zich verplaatst via de netkabels is iets dat storend kan zijn voor diverse onderdelen in je delicate apparatuur maar het is niet persé hoorbaar als of je plotseling een compleet nieuwe set hebt staan.
      😉
      Maar dus… géén schakelellende voedingen van die moderne gadgets op hetzelfde stekkerblok insteken als die voor je audio-aparatuur!
      Zou inmiddels een basisprincipe moeten zijn toch?

    • #169513
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      Nog even doorfantaseren: Een Boeing 747 of elke Boeing for that matter moet om de zoveel tijd de stekker overal uit trekken omdat de computersystemen anders vastlopen, als ze dat niet op vaste tijden doen flikkeren die toestellen gewoon uit de lucht. Nou. Dat dus. Dat bedoel ik. Dat heb ik dus met mn DAC. Maar then again. Misschien is t gewoon globalisering, want dat blijft.

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.