stereo cd's beluisteren in surround

• Aanmaker
    Onderwerp
  • #54817 Citeer
    FransFrans Callebaut
    Deelnemer
    Up
    0
    Down
    ::

hallo,
    ik zou graag mijn stereo en mono cd’s beluisteren in surround, maar mijn yamaha cx-a5100 surroundvoorversterker heeft zoveel geluidsprogramma’s en surroundmogelijkheden dat ik niet meer weet welke stand de meest natuurgetrouwe klank weergeeft.
    kan iemand mij helpen ?
    mvg,
    frans callebaut

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Antwoorden
    • #54941 Citeer
      Jaap VeenstraJaap Veenstra
      Sleutelbeheerder
      Up
      0
      Down

Poe… dat is een niche-vraag zeg! Ik zou zeggen: ga luisteren en bepaal zelf wat je het mooiste vindt. Daar kan niemand echt een antwoord op geven namelijk.

Upsampling naar meer kanalen is eigenlijk nooit natuurlijk. Er zijn altijd algoritmes aan de gang. Het ene algoritme is wellicht beter dan het andere, maar het verschilt ook per muzieksoort, kamer en speakers. Kortom: proberen en zelf kijken wat je mooi vindt.

• #72462 Citeer
      alexalex
      Deelnemer
      Up
      0
      Down

misschien heel laat. maar ik luister al 20 jaar alles in surround. gezien je versterker is dolby plix music de meest neutrale. kijk wel hoe ja alles heb ingesteld. bij 5 gelijke luidsprekers en een sub zou ik small doen en de crossfrequentie aanpassen. bij geen sub of grote frontspeakers zou ik nog steeds plex music doen en dan de center uitschakelen indien het geluid niet zo bevalt. bij iedere cd in stereo zal de mode er iets anders van maken. Bij de meeste muziek heb je wel mooi de stem in het midden uit de center speaker. vind je dit oke. Dan houde zo. center wel op small zetten en dan de front op large. of ook small als je samenwerking met de subwoofer niet zo lekker vind. Zet je bijvoorbeeld radio 538 op. heb je gewoon een bioscoop ervaring met effecten. misschien wennen. Maar ik houd ervan en het is ruimtelijker dan een stereo weergave.
      Met alle pop music. heerlijk. maar groot orkest of jazz. is soms stereo beter. maar dat ligt aan de opname wat de surround mode er mee doet.
      het in regelen met een microfoon heb ik geen ervaring mee.
      Ik zelf heb grote zuil speakers ook achter. Maar die zijn niet te vergelijken met de front speakers en er zit ook een andere eindversterker op. Dus die heb ik op small gezet en crossover op 200hz. soms geeft de surround mode toch nog een lage toon door naar achter. die conflicteert dan met je sub of front speaker in het laag. geeft een minder schoon resultaat. maar dat hangt ook van de positie van de luidspreker en de luister positie af. echter kan het ook als prettig ervaren worden nog meer bassen ook van achter. tiss wel een voller geluid namelijk.

met films zou ik alles open gooien.

• #72463 Citeer
      alexalex
      Deelnemer
      Up
      0
      Down

.

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.