vrijdag, april 26, 2024

Spotify via Chromecast Audio of Steljes of toch Tidal via …?

Weergave van 9 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168664
      Kor SiertsemaKor Siertsema
      Deelnemer

      Beste lezers, Harro en Jaap,

      Ik lees alle reviews en artikelen op Alpha-Audio altijd met ongelooflijk veel plezier. Het enthousiasme, kennis en relativeringsvermogen spat er altijd vanaf. Ik heb al diverse keren apparatuur aangekocht na reviews te hebben gelezen en ben steeds zeer tevreden.
      Mag ik jullie een vraag stellen en/of probleem voorleggen?
      Ik speel met de Marantz PM 6004 en CD 6004 i.c.m. de Hepta Exposure luidsprekers. Zeer tot tevredenheid. Sinds een jaar stream ik ook muziek via Spotify Premium. Ik heb als streamer de Chromecast Audio, op de Marantz PM 6004 aangesloten met Wireworld Luna 7 interlinks. Ik merk echter duidelijk ‘verlies’ in muziekkwaliteit als ik stream in vergelijking met de cd. Een proefabonnement op Tidal (en streamen via de Chromecast Audio) geeft direct een betere kwaliteit. Ik merk dan dat afspelen van een cd en streamen qua muziek ongeveer vergelijkbaar is. Met de hi-res als positieve extra!

      Mijn vraag: Spotify heeft nog géén hifi of hi-res streamkwaliteit en ik lees ook nog niets over plannen in die richting. Stel: ik koop de Steljes Audio MS 2, waar op Alpha-Audio erg positief over is geschreven en die, zo vertelde een medewerker van importeur Viertron me, alleen Spotify streamt. Haal ik dan wél de kwaliteit van Tidal of raadt iemand mij een abonnement op Tidal (of Qobuz) aan?
      Deze vraag staat niet helemáál los van de kosten. Immers, een Steljes vergt een (relatief kleine) investering van bijna € 100 en Tidal Hifi kost iedere maand € 10 meer…
      Of wellicht hebben jullie nog een ander advies? Ik sta daar graag voor open.

      Met vriendelijke groet,

      Korkermit

    • #170086
      JanJan
      Deelnemer

      Ik heb de Chromecast Audio gehad en heb deze vervangen voor de Steljes Audio MS2 streamer. Voor beide gebruik ik de Ifi Audio iPower als voeding. Beide zijn analoog aangesloten. Als muziek stream ik Spotify.
      Chromecast Audio geeft een mindere geluidskwaliteit op Spotify dan andere streamers. Dit komt omdat je op 256 KB/s streamt i.p.v. 320 KB/s, staat geschreven op Spotify site.
      Ik luister veel akoestische live muziek, tussen 2 nummers krijg je bij Chromecast Audio altijd een pauze van een paar seconden. Dit is erg storend. De instellingen staan wel goed.

      De Steljes Audio MS2 geeft meer muziek dan de Chromecast Audio. Het laag is iets aangezet, maar niet storend.

      Heb ergens gelezen dat de masters van Spotify altijd van de hoogste kwaliteit is, daardoor valt de datacompressie minder op.

    • #170087
      Kor SiertsemaKor Siertsema
      Deelnemer

      Beste Jan,

      Dank voor je reactie. Streamen op 256 i.p.v. 320 kbits op Spotify: dat wist ik niet…

    • #170088
      JanJan
      Deelnemer

      Alleen bij Chromecast Audio, niet bij Steljes Audio MS2.

    • #170090
      Kor SiertsemaKor Siertsema
      Deelnemer

      Graag kom ik nog even terug op het voorgaande. Ik heb veel over het onderwerp ‘streamen’ gelezen op veel verschillende sites. En wat zijn er veel verschillende meningen…
      Wat ik op veel sites terug kan vinden zijn overeenkomsten over de kwaliteit van streamen. Spotify streamt muziek met maximaal 320 kbit/sec en noemt dat zelf ‘zeer hoog’. Ik las ook op meerdere sites dat de Chromecast Audio de muziek van Spotify met maximaal 256 kbit/sec streamt.
      Streamen met 320 kbit/sec wordt veelal als mp3 kwaliteit aangeduid.
      Tidal streamt in hun Premium abonnement óók met 320 kbit/sec. Daarentegen streamt Tidal Hifi met 1411 kbit/sec. Dit laatste wordt aangeduid als cd-kwaliteit. Ik meen dat dit ook als 16-bit/44.1 kHz wordt aangeduid. Daarnaast wordt ook gestreamd in studio-kwaliteit: 24-bit/96 kHz.
      Als nu terugkijk op wat ik typte, dan is het voor mij niet verwonderlijk dat ik terdege verschil merk in wat ik beduidend ‘ meer’ hoor en ervaar met Tidal ten opzichte van Spotify. Beide uiteraard in optimale instellingen en via dezelfde installatie en dezelfde Chromecast.
      Vandaar mijn vraag. Is Tidal Hifi nóg mooier als ik het ga beluisteren op een andere streamer dan mijn huidige Chromecast. Of haalt de Steljes Audio MS2 zo ongelooflijk veel ‘méér’ uit Spotify dat ik een Steljes moet gaan aanschaffen?
      Ik hoop op jullie reacties.

    • #170091
      Kor SiertsemaKor Siertsema
      Deelnemer

      En mocht ik in bovenstaand bericht iets fouts gemeld hebben, dan hoor ik dat uiteraard ook heel graag. Ik ben een muziekluistaar en liefhebber en niet technisch onderlegd in bits en dergelijke.

    • #170092
      JanJan
      Deelnemer

      Je kan eventueel bij mij luisteren naar een Steljes Audio MS2 streamer. Ben woonachtig in Oss.

    • #170093
      Kor SiertsemaKor Siertsema
      Deelnemer

      Zou ik graag doen, maar daarvoor is de afstand té groot; ik woon in Beilen.

    • #170183
      Rob van MeelRob van Meel
      Deelnemer

      Beste lezers,

      Aangezien er op dit onderwerp een lezers zullen zijn die een Steljes MS2 hebben wil ik her gaar mijn probleem voorleggen. Onlangs heb ik een MS2 aangeschaft ter vervanging van mijn Chromecast Audio. Aanvankelijk werkte alles prima. Het geluid was echt verbeterd. Onlangs kreeg ik de kans om een versterker aan te schaffen. Een upgrade waarop ik lang had gewacht. Echter heeft deze versterker geen optische ingang maar tulp aansluitingen. Dus een kastje gekocht wat het digitale signaal omzet naar analoog signaal. Om een lang verhaal kort te maken, alles aangesloten maar op 1 of andere manier wil nu de MS2 zich niet meer koppelen met de Undoc app. Wifi signaal is prima maar ik krijg telkens de melding dat er geen apparaat is gekoppeld. Is er iemand die me kan helpen hiermee?

    • #170999
      ChrisChris
      Deelnemer

      Mijn Steljes MS2 had kuren en heb ik gereset. Het groene lampje brandt constant en verder doet de streamer niets. Undok geeft geen reactie. Wat te doen?

Weergave van 9 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×