dinsdag, maart 19, 2024

Speaker plaatsing en tweak-tips

Weergave van 12 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168534
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Naar aanleiding van de discussie onder het subwoofer-artikel, hier een draadje rondom speaker-plaatsing en -tweaks!

      Hier kun je alles kwijt – vragen en tips – rondom luidsprekerplaatsing en -tweaks. Denk aan pucks, kegeltjes, schuim, etc…

    • #169413
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Quote van Ferdy – “Bijna alles wordt verpakt in piepschuim. En ging het proberen toen ik nog geen ESL had. En stond perplex van het resultaat. Maar om eerlijk te zijn als de F208 te weinig ruimte achter vrij hebben, kun je ze gewoon laten staan. En is de kwaliteit van deze High End LSB nooit te horen. Te weinig ruimte achter de LSB zorgt ervoor dat door reflectie de basweergave versterkt wordt. En midden en vooral hoog gehoormatig veel minder is.”

    • #169415
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Jaap, Ferdy,

      Dat klopt dan aardig bij mij, maar zeker niet volmaakt. De luidsprekers staan daarentegen wel weer in een gelijkwaardige driehoek van ca. 3,25 meter, terwijl de kamerlengte ongeveer 7,5 meter is, met in het niet-luisterdeel, de achterkamer, een open verbinding van ca. 3 bij 3 meter. Dit naar enerzijds de gang en anderzijds de keuken.

      In Duitse tijdschriften lees ik nog wel eens over een min. aantal vierkante meters bij een speaker recensie. In dat opzicht lijkt mijn ruimtE te voldoen.

    • #169416
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Omdat piepschuim stoten opvangt wordt het contact met de vloer ook nihi,waar de spikes voor bedoeld zijn.Het stralingspatroon van laag neigt naar’n circel en hoe hoger de frequentie hoe meer de vorm van een spijker. Door de weerkaatsing van de geluidsgolven wordt deze versterkt door de muur of muren. Een muur 3dB twee muren (zij- en achterwand) 6dB = 4x versterking van laag en worden de hogere frequenties dus overstemt. De fabrikant doet zijn test in een ruimte waar geluid niet weerkaatst wordt. Het verschil in het stralingspatroon van alle frequenties is 0dB als deze goed geplaatst is.Bij een boekenkast speaker zorg dat midden / hoog op oorhoogte is. Houdt de kabelafstand versterker <> luidsprekers zo kort mogelijk en even kort/lang. Indien mogelijk plaats de eindverker (s) tussen de boxen. De lengte van de kabel tussen voorversterker en eindversterker is het minst gevoelig voor storing met XLR connectie. Hoe meer de vrije ruimte achter de speaker toeneemt des te groter het 3D effect minimaal 1mtr. rondom. De beste plaats 1/7 op het diagonaal van de kamer (niet vergeten 1mtr.)

    • #169420
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Duidelijk verhaal Ferdy, dank hiervoor.

      Ferdy/Jaap even wat anders:

      Ik overweeg in de toekomst een andere DAC/Player en denk daarbij o.a. aan Linn. In hun players zit ook room-correctie en mijn Revels worden ondersteund, bleek bij navraag. Zal dit extra soelaas bieden is de vraag? Het komt er dan op neer dat je de ‘uitstoot’ van je speakers aangepast om kamer en plaatsings gebreken te compenseren. The other way around, zogezegd.

    • #169422
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Het volgende is niet hatelijk bedoeld en waarschijnlijk haalt Jaap deze reactie weg.
      Maar http://www.paroc.nl/over-steenwol/geluid/kamerakoestiek-%E2%80%93-geluidsabsorptie
      Dit inzake de reflectie van geluid en wat golflengte betreft, hier ook nog een duidelijk voorbeeld inzake golflengte en reflectie
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Transmission_line_loudspeaker
      Wil je niet teleurstellen maar als je apparatuur nu naar behoren werkt. Dan is het placebo effect de oorzaak dat het beter klinkt.Als ik ga spelen op een Bosendorfer imperial ben ik niet in staat om het 5e pianoconcert te spelen.
      Als een luidspreker in zijn uitvoering wordt belemmerd door de foute opstelling, akoestiek of afmeting woonkamer. Kan het volgens de wetten van de natuurkunde nooit optimaal klinken.

    • #169423
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Zie dat ik nog een ding vergeet. Inderdaad de Linn zorgt ervoor dat Revel in zijn weergave wordt belemmerd. Omdat het midden / hoog bijna onhoorbaar wordt. Resumé, wat Jaap niet wil geloven. Maak de wand achter de Revel reflectieloos, dat levert een 3dB bas vermindering op.

    • #169448
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Ferdy, mijn Apple TV 3 beschikt over een optische uitgang, alsmede HDMI. In het geval van de Linn player, die alleen ethernet toegang heeft, moet ik Het geluid zien om leiden, zodat ik deze ook via mijn speakers kan horen bij het afspelen van een film of foto-voorstelling. Dit liever niet via de TV, maar als het niet anders kan, dan moet het maar. Ik vind dit een echt nadeel van de betreffende Linn player; te weinig additionele ingangen.

    • #169450
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder
    • #169454
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Graag gedaan;-)

    • #169457
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Je wilt ‘n stereo installatie aanschaffen?
      Dan is dit de volgorde.

      De oppervlakte van de woonkamer bepaald de laagste frequentie die haalbaar is 300/meter.
      Bijvoorbeeld lengte 7,5mtr. is dus
      300 : 7,5 = 40Hz
      Een luidspreker die lager kan is duurder en heeft alleen zin als de ruimte groter wordt gemaakt door de deur(en) open te zetten.
      Niet het merk of prijs bepaald de geluidskwaliteit maar uw oren.

    • #169614
      RudolfieRudolfie
      Deelnemer

      Hallo Jaap,
      Op zolder heb ik een home cinema ingericht .
      De ruimte is 10 x 7m van muur naar muur.
      Rondom rond heb ik gordijnen opgehangen van plafond tot vloer,waarbij de gordijnen 1 meter van alle muren zijn opgehangen.
      De visueleruimte is dus 8 X 5m ,dit is dus mijn reele film/muziekruimte.
      De Speakers (opgesteld aan de korste muur) staan 1,2m van de achterste gordijnen,de luisterplaats eveneens op 1,2 m.
      Speakers staan een 3,5m uit elkaar en tot aan de luisterplaats een 5,5m.
      Volgens berekeningen (1/5 en3/5 van de lengte van de kamer)voor opstellen speakers/sweetspot , wordt er afgegaan dat dit tussen de muren gemeten wordt,maar hoe zit d at ,zoals in mijn geval, wanneer er volledig rondom gordijnen opgehangen zijn?
      Om de afstanden te bepalen ,moet ik nog altijd rekening houden met de echte muren of met de gordijnmuren?
      De speakers staan een +/- een 75cm van de zij(gordijn)wand 1,75 m van de echte zijmuren.
      Wat betreft de eerste reflexies worden deze voldoende verstrooid door de gordijnen?
      Als vloerbekleding heb ik een laminaten vloer ,voor de eerste reflecties ,is een tapijt nog aan te raden voor de speakers?
      (Door de volledig omringde muur van gordijnen heb ik voldoende demping en nagalm is miniem)
      Wat betreft de toe-in : hoe kan je dit best praktisch doen als je alleen bent ?
      met vriendelijke groeten,
      Rudolfie

    • #169651
      wimpiewimpie
      Deelnemer

      Dag Jaap, een goede kennis van mij heeft B&W cm9 speakers en heeft sinds kort iso-acoustics gaia 3 onder zijn speakers.
      Ik vind het resultaat verbluffend!
      Gezien jij al eens een stuk over deze gaia’s hebt geschreven leek het mij het beste deze vraag bij jou neer te leggen.
      Zelf heb ik B&W cm 7 speakers, ik vraag me af of deze gaia 3 ook voor mijn cm7’s een goede keus zijn.(of zijn mijn cm7’s hier te min voor?)
      Ik zie bv. dat er goedkopere aternatieven zijn, zoals speaker voeten met ceraballs, heeft hier iemand ervaring mee?
      hier enkele links:
      https://hifi-unlimited.blogspot.com/2009/08/finite-expenses.html

      Volgende link lijkt mij overeen te komen met de gaia’s?
      https://nl.aliexpress.com/item/-/32881745124.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.5cd22e0esoaIBT

      Ik lees ook dat de ceraballs onder dac’s/streamers en bluray player geplaatst kunnen worden, ook onder versterkers e.d.
      Onder mijn versterker heb ik masterbase plaatjes; zijn die ceraballs mogelijk beter?

      mvg Wimpie …

    • #169414
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Het gaat niet zozeer om reflecties. De afstand tot de muur is uit te rekenen. Dat heeft alles te maken met welke staande golven er ontstaan in de ruimte. Die wil je niet versterken.

      Ik zou – indien mogelijk – altijd de ‘rule of thirds’ toepassen. Dus de lengte van de ruimte / 3. Op 1/3 de speakers en op 2/3 de luisterplek.

      Kan dat niet – en dat is vaak het geval – dan wil de ‘rule of 5ths’ ook nog wel werken.

    • #169417
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Om staande golven te voorkomen helpt het als de ruimte zo groot mogelijk wordt gemaakt, dus indien mogelijk de deuren niet sluiten.

    • #169418
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Okayn, naar de keuken toe is het een open verbinding. Alle beetjes helpen dus zogezegd.

    • #169419
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Welke formule is dat?
      Jaap je weet veel over geluidsweergave. Maar wat betreft reflecties maak je volgens mij een vergissing.Echo / nagalm/ reverb onstaat niet door een staande golf. Een staande golf ontstaat als de golflengte van de frequentie langer is dan de vrije uitstraling. Als je een subwoofer hebt die gaat tot 20 Hertz dan moet de vrije uitstraling 15 mtr.zijn. De oorzaak dat een High End speaker te weinig hoog / midden weergeeft heeft te maken met een staande golf indien de ruimte te klein is. Maar ook als deze te dicht bij de wanden staat, dan wordt het laag versterkt door reflecties.

    • #169424
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik haal niets weg hoor Ferdy! :-). Tenminste: zolang het geen hatelijk opmerkingen zijn naar een persoon of merk. Zolang je onderbouwt, vind ik het best.

    • #169449
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Ferdy, de genoemde Marantz is echt top-top, maar te begrotelijk voor mijn portemonnee. Inmiddels al mijn Cat kabels vervangen door Supra cat 8, waardoor de afscherming nu dik in orde is. Ik ga nu vooreerst met het piepschuim of iets vergelijkbaars aan de slag.

      Het placebo effect is er inderdaad. Ik vergelijk HiFi met goede wijn; voor een zeker bedrag heb je een optimale prijs-kwaliteit verhouding, maar voor een beetje beter geluid, of smaak, betaal je de hoofdprijs. Als je dat er voor over hebt, prima, maar er is meer in het leven. Van het upgrade virus moeten we ons verlossen, want dat kost alleen maar onnodig veel geld. Ik concentreer met nu op het optimaliseren van de bestaande keten en neem alle tijd voor een nieuwe aanschaf, zoals een player of DAC. Die keuze staat nog niet vast. Al heb ik een voorkeur voor een DAC, omdat ik dan mijn bestaande keten versterk en geen investeringen teniet doe.

    • #169425
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik denk dat je mijn uitleg niet helemaal begrijpt. Natuurlijk versterkt een muur. Maar het gebied waarin en of er ook niet dips ontstaan, is uit te rekenen. De afstand tot de muur is mede bepalend voor de band waarin je versterkt én vermindert.

    • #169426
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De manier waarop Linn room-correctie toepast is best interessant. Het meet niet zozeer, maar gaat uit van de grootte van de ruimte én de materialen. De demo’s die ik heb gehoord zijn best goed. In bepaalde gevallen zal dit beter klinken dan zonder.

      Weet echter – en dat zal Linn ook zeggen / toegeven – dat goede plaatsing en passieve correctie van de ruimte altijd beter werkt.

    • #169429
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Volgens mij blokkeert deze https://www.hifiklubben.nl/stereo/versterkers/lyngdorf-tdai-2170-digitale-versterker/ alle frequenties die wel door Revels kunnen worden weergegeven maar ongeschikt is voor de luisterruimte.

    • #169430
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Duidelijk Jaap; een optimale plaatsing staat voorop, maar in mijn situatie is slechts een plaatsing mogelijk, die is zeker niet optimaalm maar levert wel gelijkwaardige driehoek op. Als de Linn een hoorbaar beter resultaat oplevert, dan ga ik ervoor, maar zo niet, dan kies ik voor een betere DAC, want in deze keten heb ik al het nodige geïnvesteerd.

    • #169431
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De Linn zal naar mijn inschatting zeker een verbetering leveren.

    • #169433
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Deze https://www.hifiklubben.nl/stereo/versterkers/lyngdorf-tdai-2170-digitale-versterker/
      of
      http://alpha-audio.nl/2016/12/marantz-lanceert-advanced-hi-fi-combinatie/
      Is dan waarschijnlijk de beste keuze.
      Maar als ik het kon betalen raad ik de buizenversterker aan.Die heeft de mooiste weergave. De meeste vervorming, maar deze vervorming is heel fjn om te horen. Maar daar de woonkamer te klein is ;-(( Die van mij trouwens 5 x 7,65mtr. is ook veel te klein.

    • #169432
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Klopt. Lyngdorf werkt ook met ARC.

      Ik ben echter nog niet helemaal overtuigt door dit soort methoden. Je filert wat weg, boost een beetje en grijpt in op gebied van impuls en fase… Voor mij – als purist – geeft dat een wat minder prettig onderbuikgevoel.

      Ik ga liever aan de slag met degelijke plaatsing en ‘passieve’ correcties in de kamer. En dat hoeft helemaal niet lelijk te zijn. Er zijn talloze, mooie oplossingen die ongelooflijk goed werken.

    • #169434
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Ferdy, Jaap, het is een ingewikkelde materie. Wil me er nog eens grondig verdiepen door het betreffende boek van Floyd E. Toole te lezen. Deze meneer was trouwens ook zijdelings betrokken bij de ontwikkeling van de Revels.

    • #169435
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Ferdy, ik heb een Yamaha A-S2100 versterker en ben heel tevreden.

    • #169436
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Een boek is vaak leerzaam, maar geloof me het belangrijkste is: het formaat woonkamer
      opstelling speakers
      daarna is de kwaliteit de doorslaggevende factor van de installatie

    • #169438
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Jaap daar denken we precies het zelfde over. Er staat in deze kleine kamer 3 fauteuils, 3 zits bank en een eettafel. En kan dus niets meer verplaatsen. Maar het eerste wat zijn plaats kreeg waren de ESL’s 57 op opmaat gemaakte tafels. Resumerend de grote van de woonkamer bepaald de keuze van de speakers en installatie. En dus ook de haalbare klank kwaliteit.

    • #169437
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Nou dat is een prima versterker.
      Het verschil is klankmatig marginaal de
      http://alpha-audio.nl/2016/10/review-yamaha-a-s2100/ is qua prijs goedkoop maar wordt nooit beter dan 0,0004% Het is gewoon een TOP versterker. Maar echt indien nog niet aanwezig, de streamer WXC 50 ook Yamaha is bijna gratis. Met Spotify €9,99 per maand heb je miljoenen CD’s.
      En plaats de Revels op piepschuim. Heb heel veel CD’s LP’s maar Spotify staat de hele dag aan.

    • #169440
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Dank Ferdy, ben ook zeer tevreden met deze versterker, die ik inmiddels al weer een paar jaar beb. Ik heb al mijn CD’s en LP’s gedigitaliseerd en beschik nu via Audirvana Plus over ca. 20k nummers. Heb even Tidal gehad, maar mijn eigen bibliotheek volstaat nogthans. De WXC 50 ga ik zeker nog eens bekijken.

    • #169441
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Jaap en ik raden aan om de uitgang op variabel te zetten. Het is natuurlijk niet nodig om te duiden dat dit geldt indien deze wordt aangesloten op ‘n eindversterker. Want als de WXC 50 is aangesloten op een geïntegreerde versterker is de pre functie niet nodig. Maar het is een vaststaand feit dat eenmaal kennis gemaakt met de premium versie van Spotify je deze niet meer opzegt. Ze hebben niet alles dat is onmogelijk. Maar ik heb > 1 Terra Byte aan gecomprimeerde bestanden en tig CD’s, LP’s etc. Maar dat ik geen gebruik maak van Spotify kun je op een hand tellen. Je maakt hier soms kennis met uitvoeringen / werken / artiesten en genres die voor menig luisteraar onbekend is. De WXC 50 is volgens mij het startpunt van een state of the art, iets overdreven 🙂 installatie. Je kunt als student e.d. later altijd High End apparatuur hierop aansluiten. De specificaties zijn gewoon vele keren beter als zijn prijs doet vermoeden.

    • #169442
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Ferdy, met het piepschuim ga ik vooreerst aan de slag. Kwam bij het gebruik van Google op een site voor modelbouw en zeg daar een interessant product dat je goed kunt snijden.

      Qua player en DAC ben ik er nog niet uit. De door jou genoemde Yamaha is heel aantrekkelijk, zeker qua prijs. Maar er zijn alternatieven zoals de Linn, Auralic Altair, TenA DAC 8 DSD en een CHORD of Teac dac, om er maar een paar te noemen. Maar eigenlijk wacht ik ook nog even om te bezien of MQA doorzet. En mogelijk komt Yamaha nog met een nieuwe netwerkspeler, die qua uiterlijk bij mijn versterker past, want het huidige model uit 2011 is gediscontinueerd.

      Op dit moment heb ik een Arcam iRdAC met Sbooster en USB Regen. En dat klinkt ook nog steeds prima, maar kan beter, besef ik. Kortom, geduld is een schone zaak…

    • #169443
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Dank Jaap, voor deze inschatting. Ik denk het ook, maar eerst zien (horen) en dan geloven. Wel jammer dat er geen optische ingang opzit voor mijn Apple TV, of weet jij daar toevallig een slimme oplossing voor?

    • #169444
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Mijn Revels staan nu ongeveer 45cm. Van de achterwand met beslist geen overdreven basgeluid. Ik heb de boundery switch aan staan. Dit is conform de handleiding. In het Duitse blad Stereoplay gaf men aan slechts een speaker op boundery te zetten en de andere op normaal. Dit zou dan een no ‘goddelijker’ geluid geven. Ik ga daar ook nog mee experimenteren. Mijn kabels betreffen de Atlas Hyper 2, inclusief jumper cables van hezelfde merk.

    • #169445
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ook de http://alpha-audio.nl/2013/11/review-marantz-na-11s1/ is vele malen beter dan de WXC50. Maar wil niet als betweter overkomen. Het heeft geen enkele zin om de allerbeste apparatuur te kopen.Waarje nooit op moet bezuinigen dat zijn de kabels. Op de genoemde site wordt de CAT 7 Netwerkkabel genoemd. En dat is geen overbodige luxe. Want vervorming kan vaak voorkomen.De oorzaak komt volgens mij door 4G (mobiele netwerk) die ook storing geeft op coaxkabel. Weet niet of je ooit hebt gehoord wat je boxen kunnen. Maar als je straks bij het stoeien -want 36kg is geen luchtpost- met piepschuim bezig bent. Even 1Track luistert wat 1mtr. -wat helaas bij mij ook niet kan- afstand doet met het 3D effect. Zelfs je vrouw zal zeggen goh dat zo iets mogelijk is. Ik wil geen 5.1 maar stereo. En de High End installaties vragen niet om meer boxen. Niet alleen links en rechts maar ook diepte. Wat ik probeer duidelijk te maken het verschil in prijsklasse geeft een placebo effect. Het kan alleen High End klinken als aan alles in de keten wordt voldaan, zoals ik eerder opsomde. Oppervlakte, plaatsing luidsprekers etc. het verschil tussen Tidal / Spotify of WXC50/Met de duurste net server. DSD vraagt om een 5 sterren DAC. Maar hier geldt ook weer eerder genoemde voorwaarden.

    • #169446
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De boundery switch maakt van de vloerstaanders een boekenplank model. Kijk maar naar het stralingspatroon van laag en hoog. Dat is te vinden op het www. Op de Apple TV zit geen optisch maar wel HDMI en met behulp van een HDMI switch met (ook optisch) audio kun je alles HDMI aandluiten.

    • #169451
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Mijn oren bepalen de kwaliteit en niet de prijs. Er bestaan Hi-Fi boxen met 5 cijfers voor de komma. Als ik het kan betalen dan de https://www.poulissen.nl/quad/esl-2912 met http://www.avm-audio.com/products/ovation/ovation-cs-82.html Er bestaat duurder maar absoluut niet beter. Een buizenbak is 😉

    • #169452
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Mooie spullen Ferdy. Martin Logan spreekt mij ook wel aan, maar die hebben ook veel ruimte nodig en die heb ik niet.

    • #169453
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Dank voor deze tip Ferdy! Er is inderdaad altijd wel een verbindingsoplossing voor een gegeven, op het oog problematische situatie.

Weergave van 12 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.