vrijdag, april 26, 2024

ruimtelijkheid

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #168539
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      Hallo Jaap. Vraagje. Ik heb 15 jaar geleden, toen de artsen me nog ongeveer een maand gaven, mn iets te gigantische installatie afgebroken, deels weggegeven, mn VRDS-10, mn speakers met zandgevulde panelen, mn versterker met links en rechts 1 Farad afvlakking, etc. Nu bereik ik met een bescheiden installatie hoogtes die ik voorheen niet gehoord heb, dankzij uiteraard nieuwe ontwikkelingen, NAIM, de kabels van Louis, de condensatoren en weerstanden van Mundorf en niet te vergeten als nieuwste dingetje een 220V X 220V trafo van 300 VA, in de stroomkring van de DAC en t loopwerk. Hardstikke mooi. Maar luidsprekertechnisch klopt t niet helemaal, wel de ruimtelijkheid, die is fantastisch met dit tweewegsysteempje van scanspeak, maar de frequentiekarakteristiek krijg ik niet goed, er zit een piekje rond de crossover. Wat nu te doen. Wat me duidelijk is dat is dat je voor verbijsterende 3D-effecten geen reusachtige speakers nodig hebt, die bassen zijn bijzaak als je hoort wat je allemaal uit de installatie kan halen. Welke monitorspeakers zou je me als alternatief aanbevelen.

    • #169492
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      Het probleem is verholpen, ik weet niet waarom, het enige wat ik gedaan heb is filterweerstanden vervangen door MundorfMresist weerstanden en mundorf EVO silvergold 0,01 uF ontkoppel C-tjes over de condensatoren. Strange. Het geluid heeft weer een samenhang, dat is voor een piano bijzonder belangrijk zo blijkt.

    • #169493
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Kijk… dat is goed te horen! Nu zijn spullen van Mundorf ook niet echt beroerd te noemen! :-).

      We gaan overigens binnenkort wat meer met energie doen…

Weergave van 1 reactie thread
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×