vrijdag, maart 29, 2024

Roon core op computer via streamer naar DAC of toch een NUC

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168729
      Alpha to OmegaAlpha to Omega
      Deelnemer

      Beste forum leden,

      Ik ben al maanden internet aan het bestuderen met name het engelse roon forum maar kom er niet echt uit. Ik wil met roon gaan beginnen maar vindt de nucleus te duur. Heb ook begrepen dat roon core / roon rock prima op een NUC draait. En dat roon core op NAS heel vaak problemen geeft.

      Nu heb ik het volgende bedacht om geen NUC en NAS te hoeven kopen:
      Mijn desktop computer heeft upgrade nodig, wil er eentje bouwen die alle wensen combineert:
      – Te gebruiken als NAS (2 x 8TB hdd schijven (voor alle muziek, films en foto’s, 1 in gebruik en de ander als backup). Dit scheelt een NAS kopen. Via plex server speel ik dan de films en foto’s af.
      – Te gebruiken voor roon core: Extra 128GB SSD schijf op het moederbord
      – Te gebruiken voor roon core: Extra 2TB SSD voor de muziek files (gekopieerd van de 8TB hdd)

      Mijn bluesound node 2i kan dan als roon endpoint de muziek naar mijn metrum amethyst dac sturen. Zowel roon als plex bedien ik dan vanaf mijn tablet.

      Mijn concrete vragen zijn:
      1) Heeft iemand ervaring hier mee (computer of NUC)? Ik redeneer dat ik op deze manier altijd nog kan upgraden maar tot die tijd wel kan genieten van muziek/beeld content op de TV beneden via tablet besturing en alle bestanden daar heb waar ik ze download / archiveer / bewerk.

      2) Ik heb vorig jaar de node 2i kunnen vergelijken met de cambridge cxn streamer en deze laatste klinkt dan ook echt veel mooier (voor mijn oren). Voor ik die koop vraag ik mij af of ik toch niet beter de metrum (baby) ambre kan kopen? Wat is het voordeel van dit t.o.v. een streamer met eigen software/app (node 2i enz).

      Opmerking
      1) Het NUC verhaal schrikt mij een beetje af vanwege het USB naar DAC verhaal vandaar dat ik via een streamer wil werken (dan kan ik via coax naar de metrum amethyst).
      2) In de NUC optie zou ik overigens niet met roon rock draaien omdat plex er dan ook op zou moeten draaien, ik zou dan windows er op zetten.

      Kortom de desktop computer lijkt mij een goede keuze maar het ontbreekt mij aan ervaring en budget om alle opties uit te proberen en te vergelijken wat je wel kan doen met boxen in een winkel (alhoewel met corona wordt dat op dit moment ook lastig……).

      Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van een nuttige tip om een gebruiksvriendelijke en goed klinkende oplossing te krijgen. Voor alle duidelijkheid ik draai niet met een top systeem: quad vena versterker en audio physic classic 10 boxen en supra kabels/verdeel doos op aparte groep. Overige kabels: audioquest en aparte switch/voeding voor streamer internet.

      Bedankt alvast.

    • #170522
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Jouw aanpak lijkt mij een prima start te kunnen zijn net het gebruik van Roon. Eventueel zou je je PC “audiofieler” kunnen maken. Hier op Alpha Audio is daar het nodige over gepubliceerd.
      De ideaal situatie is om je muziekweergave maximaal te scheiden van beeldweergave en algemeen computergebruik. Maar aan die scheiding hangt een prijskaartje!

      Ciao, Huite

    • #170523
      Mark BoumansMark Boumans
      Deelnemer

      Ik ben rond de kerst overgegaan van: Roon op Windows laptop (P7450 processor) -> cat7 -> Node2 -> coax -> Metrum Amethyst naar: Roon NUC (i7) met Rock -> cat 7 -> Sonnet Hermes (Streamer) -> i2s verbinding -> Sonnet Morpheus (DAC / voorversterker).
      Ik heb de Node2 nog steeds stand-by staan als streamer voor bluetooth & spotify: ik kan streaming dus 1:1 vergeljken tussen de Hermes en Node2.

      MBT computer: mijn laptop is oud: hij moest er (te hard) voor werken. Maar Roon op Windows draaien ging verder prima. Met mijn i7 NUC upgrade ben ik misschien wat te ver doorgeschoten (ook tov Roon’s minimale aanbeveling van een i3 NUC): jouw idee om (eerst) met een nieuwe laptop te starten lijkt me prima! En, een 2e handse i3 / i5 NUC is niet duur op Marktplaats om evt later te overwegen. Misschien kunnen anderen op dit forum daar iets meer over zeggen.

      MBT de keuze van computer -> USB -> DAC tov computer -> streamer -> DAC zie ik verschillende perspectieven op het Roon forum maar de meesten geven daar aan dat ivm clocking ed. een streamer wel degelijk een beter resultaat oplevert. Ik heb het zelf niet vergeleken; voor mij een streamer dus. Na je computer upgrade kun jij dat echter wel even vergelijken, dus wat dat betreft kun je een keuze maken met je oren. Ik denk dat je dan blij bent met je Node2 als tussenstation.

      Als ik vergelijk tussen mijn twee streamers (Hermes <=> Node2) dan valt me op dat het verschil voor MQA-files niet zo groot is, maar groter bij FLAC & ALAC: daarbij is mijn Node2 wel duidelijk de mindere met oa. een wollig en aangezet laag, en het timbre in de muziek is minder.
      Luister zelf eens of dat je dat verschil in wollig en overtrokken laag ook met Tidal MQA <=> FLAC files hoort op je Node2? Misschien is mijn Node2 niet 100% meer… Zijn voeding is al een keer vervangen.
      Het lijkt me geen straf om eerstens je Node2 als streamer te blijven gebruiken. Wel zou ik bij streamer-upgrade de Ambre-Mini overslaan en bij investering naar een betere streamer kijken (= niveau Ambre / Hermes).

      Als laatste: de vervanging van mijn DAC/VV was mijn grootste stap voorwaards, en dat mag ook wel gegeven het prijsverschil! De Amethyst blijft een mooie DAC (voor het geld).

      Veel succes!

    • #170529
      Alpha to OmegaAlpha to Omega
      Deelnemer

      Bedankt Huite en Mark voor de feedback. Ik ga dus nog even door sparen voor een degelijke desktop op boven verdieping waar roon onder windows gaat draaien. Het Nas verhaal sla ik over en mocht ik ooit over gaan op een nucleus of nuc dan verandert er niet veel.

      Een streamer er tussen klinkt logisch, waarschijnlijk wordt de node vervangen door cambridge cxn want die klonk echt veel beter. De ambre niet gehoord, misschien 2e hands proberen op marktplaats. Andere optie de net uitgekomen concurrent van de cambridge streamers, de arcam st60. Die kan ik wel vergelijken in een winkel in tegenstelling tot de ambre en daar verwacht ik veel van.

      In ieder geval genoeg om uit te proberen en ik zal voor ik de computer ga bouwen nog wat verder kijken op dit forum over dit onderwerp.

    • #170530
      hannesiehannesie
      Deelnemer

      Ik heb hier net een mini ITX boardje met ROON geinstalleerd, met wat denken en uitzoeken nu aan de praat met Roon 1.8

      https://www.minipc.de/catalog/il/2942

    • #170532
      hannesiehannesie
      Deelnemer

      Nog wat als aanvulling op het voorgaande, dit is dan gedaan met de ROON ROCK opzet, dus geen NUC, maar wel de zelfde functies, plus wat meer opties voor RAID. Geen bewegende delen in het totaal.

    • #170537
      Alpha to OmegaAlpha to Omega
      Deelnemer

      Intressant Hannesie, ik houd het echter bij een desktop voorlopig omdat ik dan een apart apparaat voor opslag (NAS) bespaar en een apart apparaat voor ROON bespaar (Nuc of iets vergelijkbaars).

      Ik ben echter wel aan het twijfelen geraakt gezien de vele aanbevelingen voor een fatsoenlijke htpc. Aan de andere kant aangezien ik geen USB gebruik voor de streamer (PC staat op een andere verdieping) maar gewoon het netwerk hoop ik het met slechts een fatsoenlijke netwerk kaart te redden. Want overal lineaire voedingen, (pcie) filters en andere bijzondere maatregelen dat gaat mijn budget ook te boven. Als je die weg gaat bewandelen dan kan je beter inderdaad een apart apparaat bouwen / kopen of zelfs de Nucleus van Roon zelf en met Roon Rock werken. En niet een computer die ook voor heel veel andere doeleinden gebruikt wordt.

      Die Jcat femto lan nic lijkt mij wel wat hoewel erg prijzig. Maar je kan dan de lan van de router (via de hoofd switch) gescheiden houden van de lan naar de streamer. Eventueel nog een audiofiele switch tussen de Jcat kaart en de streamer…….
      Maar dan zit je ook al gauw aan de duizend euro (met lineaire voeding voor die jcat). Dus tja het blijft een lastig dilemma.

      En ik vraag mij dan ook echt af of die Jcat voldoende voordelen biedt als je niet de rest van de computer ook aanpakt…… want dan kan je het beter laten zitten en gewoon dat geld apart zetten voor een nucleus en nog even door sparen. Dan neem je mijn opzet van een desktop met al zijn tekortkomingen voor lief tot je wel een nucleus kan betalen.

      Ik hoop dat iemand dit al eens geprobeert heeft (wel of niet een Jcat femto nic op een niet gepimpte desktop……

    • #170538
      Alpha to OmegaAlpha to Omega
      Deelnemer

      Via het Roon forum ben ik in ieder geval er over uit dat ik geen 3 M.2 aansluitingen nodig heb op mijn moederbord. Dus 1 M.2 SSD voor windows en roon core (500GB) en de andere m.2 ssd voor de muziek verzameling (2TB). De hoofd opslag van (2 keer 8TB) is dan via sata (nas functie).

Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.