dinsdag, april 23, 2024

Roon, Audirvana en niet-ondersteunde streamingdiensten

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168746

      Ik lees binnen de HiFi-wereld heel veel over Roon, wat minder over Audirvana en soms ook Bluesound en dergelijke.

      Ik heb onlangs een streamer verkocht, omdat ik hier niet mee kon bereiken wat ik graag wil:
      Neem als voorbeeld de streamingdienst Primephonic:
      Hoe kan ik een streamer optimaal gebruiken (hoge resoluties bijvoorbeeld) voor streamingdiensten die niet ondersteund worden door Roon, Audirvana, of zelfs Bluesound?

      Ik hang nu maar mijn iPad aan ofwel een Audioquest Dragonfly met een goede koptelefoon, ofwel aan een goede DAC via een USB-kabel om over mijn stereo-installatie (luidsprekers) te kunnen spelen.

      Is daar een betere oplossing voor te bedenken?
      Immers, er zijn veel meer streamingdiensten (bestaand en in opkomst) die niet ondersteund worden door Roon, Audirvana en dergelijke.

    • #170592

      Als je streamer Airplay2 of Chromecast ondersteund, dan kan je in de Primephonic app kiezen om via AirPlay of Chromecast te streamen. Beide protocollen ondersteunen het streamen van high res muziek.

      Dit is de beste methode om diensten die niet standaard ondersteund worden in de app van je streamer of andere software toch te kunnen streamen op hoge kwaliteit.

    • #170598

      Wat ik begrepen heb, en hier en daar ook bevestigd zie, is dat Hi-Res met AirPlay 2 niet ondersteund wordt bij hogere frequenties dan 44,1 kHz (of 48 kHz, afhankelijk van de bron), c.q. 16 bits of 24 bits.

      Dan zie ik het voordeel van een streamer boven het rechtstreeks aansluiten van de iPad op een DAC nog niet.

      Bij chromecast blijken een heleboel iOS-apps niet gestreamd te kunnen worden. Dus ook hier (te) beperkte ondersteuning van diensten.

      Waar het mij principieel om gaat, is dat ik een goed audio-apparaat kan, wil, gebruiken met willekeurig welke dienst dan ook in de maximale kwaliteit die de betreffende dienst aanbiedt.

    • #170600

      Niet alle streaming diensten, zoals Primephonic, bieden de mogelijkheid aan derden, zoals fabrikanten van streamers, om te integreren in andere apps. Er kan dan alleen via de app van de aanbieder worden gestreamed.

      De integratie mogelijkheden zijn dan beperkt tot protocollen als Bluetooth, AirPlay en Chromecast, of je moet een PC via USB, SPDIF(toslink) kunnen connecten en de streamingdienst moet dan ook een player of app voor de PC bieden.

      Met een iPad bedraad aansluiten kan wel, maar is vaak via een omweg en vraag om allerlei adapters.

      Helaas is de streaming wereld nog niet universeel plug & play.

      Het is overigens de vraag of je het verschil tussen 96/24 en 48/24 in de praktijk wel hoort. Dat is zeer afhankelijk van de gebruikte apparatuur, de kwaliteit van de mastering van de muziek die je hoort en van je eigen oren.

      Het Noorse label L2 biedt een test set aan van dezelfde opname op verschillende digitale formaten en resolutie. Dat is een mooie manier om zelf te bepalen tot welk niveau je de verschillen hoort tussen de verschillende resoluties.

      De praktijk leert mij dat het verschil tussen 44.1/48/96/192 bij 24 bit bijna onhoorbaar is, ik zou niet teveel waarde hechten aan de cijfertjes.

    • #170602

      Grappig, lijkt haast een vicieuze cirkel: om het verschil überhaupt te kunnen horen heb je goede apparatuur én bronmateriaaal nodig, maar zie die maar eens goede aan elkaar te knopen zonder dat je met die exercitie veel geld verspilt.

      Ik blijf nog wel even bij mijn iPad dan maar.

    • #170603

      De meest gebruikte streaming diensten, Spotify, Qobuz, Tidal, Deezer, worden vaak direct ondersteund. Je kan dan via de app van de leverancier van de streamer op de hoogst aangeboden kwaliteit spelen. Voor Tidal is het wel zo dat MQA door de streamer moet worden ondersteund, de high res audio van Qobuz speelt overal wel op af.

      Primephonic en Idagio (beide klassieke muziek services) zijn helaas de uitzondering. Op Qobuz is veel klassieke muziek te vinden, het mist alleen de zoek mogelijkheden speciaal voor klassiek die Primephonic wel heeft.

      Kortom: afhankelijk van welke streamer je gekocht hebt kan je wel degelijk direct op de streamer muziek op de hoogste kwaliteit spelen, zonder aanvullende hardware of software.

    • #170615

      Ik zie het toch andersom:
      Als je kiest voor een streamer, ben je gebonden aan de paar uitverkoren diensten. En dat wil ik juist niet.

      Primephonic biedt voor mij interessante extra’s die Qobuz bij hun klassieke muziek niet heeft.
      Qobuz biedt ook andere genres muziek, maar die vind ik elders ook, plus meer aanbod elders (legale downloads van muziek bijvoorbeeld). Bij gebrek aan een NAS (en de behoefte daaraan) speel ik die bestanden af via VOX.
      Apple gaat zoals al langer werd verwacht ook, niet alleen CD-kwaliteit, in Hi-Res muziek gaat aanbieden.

      Bluetooth, AirPlay en Chromecast halen niet de hoogste resolutie. Inderdaad zeggen cijfers niet alles, maar om zelf de vergelijking en het eventuele verschil te kunnen horen, moet er wel een manier zijn om ze af te spelen.

      En het zou dus fijn zijn als er een apparaat bestaat dat ook mijn voorkeursdiensten native kan streamen. Dan ben ik ook heel benieuwd te horen of het verschil uitmaakt of je een streamer aan je set koppelt, of dat een iPad voldoende is.

    • #170616

      Het probleem ligt hij Primephonic in deze.

Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×