donderdag, april 25, 2024

RIP Computer Audio

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168641
      FredMFredM
      Deelnemer

      Is Computer audio morsdood, of juist springlevend? De lijst met streamers/endpoints is de afgelopen jaren flink langer geworden (van SOtM, Sonore, Metrum, etc, etc, ..).

      Aan de andere kant wordt aangegeven dat een simpele NUC mét AudioLinux een SOtM sMS-200 Ultra de baas is, bepaald niet de minste streamer! Wat gebeurt als een PC (incl AL) nu ook wordt voorzien van bv een goede netwerk en audio interface (van bv JCAT of Pink Faun)..?

      Computer Audio krijgt de laatste tijd weinig aandacht, zie dit bericht om peilen waar we staan en om dit topic een ‘Bump’ te geven. Ook bij Alpha Audio lijkt men van een Audio PC te zijn overgestapt naar een kant-en-klare streamer (Metrum Ambre), het teken aan de wand dat ComputerAudio dood is? Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop!

    • #169958
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Tsja, geen van beide denk ik. Een standaard computer is nu eenmaal geen logische basis voor goed geluid. Alles kan, ook racen met een vrachtwagen, maar het is veel werk en kost vaak ook veel geld. Waarom niet gewoon de NUC optie uitwerken?

      Ciao, Huite

    • #169963
      FredMFredM
      Deelnemer

      Hi Huite, helemaal eens, maar een NUC kan toch ook als een PC worden gezien? (maar dan in het klein)

      Ik zou het interessant vinden als een AL/NUC met interface/bridge kaart (bv USB/I2S uitgang) wordt vergeleken met een of the shelve streamer. Door ook een AL/NUC voor de server te gebruiken (met een Clocked Netwerk kaart van bv JCAT), ontstaat een nette en overzichtelijke Roon ‘computer’ oplossing.

      Keerzijde blijft natuurlijk is dat deze aanpak veel meer kennis en tijd kost dan een kant en klaar product. Qua geluidskwaliteit weet ik niet wat tegenwoordig de beste route is.

    • #169964
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Een NUC is zeker een pc maar gelukkig wel een eenvoudige én met een externe voeding. Ook een waarvoor goede software bestaat die zaken uitschakelt die een negatieve invloed kunnen hebben op de geluidsweergave. Een mooi maar helaas niet goedkoop voorbeeld daarvan is Roon ROCK. AudioLinux zou ook goed zijn maar ken ik persoonlijk niet.
      Je kunt starten met een NUC met AL of Roon (en een mooie voeding) en deze aansluiten op een DAC van jouw keuze. SSD-tje er in of aan en met met wat nette kabels kabels kan het dan al erg goed klinken. Later uitbreidbaar met een bridge/endpoint en of een NAS als je veel digitale muziek hebt.
      Zo heb ik het gedaan en zou het indien van toepassing zo weer doen!

      Succes, Huite

    • #169965
      FredMFredM
      Deelnemer

      Thanks!

      Mannen van Alpha Audio, hebben jullie misschien ervaring met een NUC waar Audio Linux icm Roon op draait? (Het zou trouwens top zijn om een update te geven tav Computer Audio, zoals eerder met de JCAT netwerk kaart)

    • #169966
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Stack Audio presenteert nieuwe USB streamer

      Echt geweldig voldoet aan al onze wensen 🙂

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×