vrijdag, april 19, 2024

Probleem met diep laag weergave.

Weergave van 21 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168800
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Sinds wij zijn verhuisd heb ik uitdagingen met de weergave. Ik had in het forum al een vraag gesteld over de weergave van Tidal via een PC. Dat lijkt een uitdaging te zijn in het netwerk. Maar ook qua akoestiek krijg ik het in de nieuwe woning niet op orde.

      Op de luisterplek is diep laag (zoals in Royals van Lorde, of Rodeo van Lil Nas X) nagenoeg niet aanwezig. Terwijl wanneer ik naast de luidsprekers het heel duidelijk kan horen, ook bij een lager volume.

      Het is een ruimte van 5,7 x 4 met aan de linkerzijde de pui met glas en aan de rechterzijde een opening naar de keuken. Ik speel in de lengterichting. De luidsprekers staan 2,5m uit elkaar en op 40cm van de achterwand. De luisterplek is 3m vanaf de luidsprekers. We hebben een tegelvloer. Op de achterwand hangt een akoestisch paneel en in de hoeken staan grote planten.

      Ik heb voor mijn gevoel alles al geprobeerd:
      – speakers heel ver van de muur of heel dicht bij de muur
      – de vloer afdekken met dekens
      – de bank naar voren of juist naar achteren
      – isolatiemateriaal achter de luidsprekers
      – isolatiemateriaal in de hoeken
      – isolatiemateriaal achter de tv
      – tv weggehaald
      – met een scherm de opening naar de keuken dichtgemaakt
      – gordijnen open, half open en helemaal open
      – kabels gecontroleerd +/-

      Het doet eigenlijk allemaal niet zoveel, het is echt marginaal.

      Je hoort dingen over staande golven, en dat je op 2/3 of 3/5 van de kamer moet zitten. Maar ik krijg het er niet mee opgelost. Omdraaien qua luisterrichting is in verband met een openslaande deur geen optie.

      Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Ik zou eigenlijk wel willen upgraden, maar als de basis niet klopt heeft dat niet zoveel zin.

      Mark

    • #171255

      Dit zijn lastige problemen. Hoe groot was de ruimte waar je vandaan komt en waar de speakers eerst stonden? Het kan ook zo zijn dat ze op de oude plek juist versterkt werden, waardoor het nu lijkt alsof je ze mist.

      Als er sprake is van staande golven, dan heb je plekken waar de bas juist heel sterk is, of waar de bas nauwelijks aanwezig is.

      Als je het helemaal niet hoort, dan lijkt het erop dat ze simpelweg niet passen in je ruimte.

      De beste uitgangspositie is een gelijkbenige driehoek tussen speakers en luisteraar: Dus gelijke afstand tussen speakers en van speaker naar oor.

      De speakers zetten op 1/3 of 1/5 is juist om staande golven te voorkomen.

      Het is ook afhankelijk van je type speaker wat de beste positie is. Een baspoort aan de achterzijde zal de bas doen versterken naarmate ze dichter op de muur staan (vaak ongewenst)

      Een eenvoudige test is om de speaker (of een subwoofer) in de hoek van de kamer te zetten, 45 graden ten opzichte van de hoek en dan zoeken of er plekken zijn in de kamer waar je de bas wel goed hoort. Door de hoek positie is de lengte die een geluidsgolf in je kamer kan hebben maximaal. Je hoort dan tot hoe diep het in de ruimte kan klinken.

    • #171256
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De vorige ruimte speelde ik in de breedte. Die was 7,5m breed en 4m diep.

      Wat bedoel je met dat ze niet zouden passen? Ik twijfel namelijk om monitor speakers aan te schaffen. Maar die lossen deze uitdaging niet op toch? Of is dat wel het geval bij een kleinere ruimte?

    • #171257

      Geluidsgolven hebben een fysieke lengte. Bijvoorbeeld (via Google): “A 100-Hz sound wave has a wavelength of 4 meters.”

      De frequentie bepaalt de lengte, niet de speaker die het produceert. Dus een monitor of een grote staande speaker maakt daar niet voor uit. Wat wel het verschil maakt is het verval van een speaker. Niet heel veel speakers spelen even luid op lage tonen als op hoge tonen. Vaak zie je bij de specificaties aanduidingen in de trant van ‘-3db bij 40hz’.

      Lage bastonen zijn vaak omnidirectional, ze stralen alle kanten uit. Dus ook al speelde je in de breedte in je oude huis, je kamer was wel 7 meter, tegen 5,7 meter nu, dus dat maakt uit. Je hebt dan ook nog te maken met absorpties, reflecties etc.

      In jouw situatie zou een oplossing kunnen zijn om een monitor speaker te combineren met een subwoofer, waarbij je de subwoofer zo positioneert dat het de maximale lengte van je kamer kan gebruiken, dus de hoek positie.

      Daar zitten weer allerlei andere nadelen aan, zoals de timing van signalen. De bas doet er dan langer over om je te bereiken dan het geluid van de monitor.

      Wat wel zo is, is dat de kwaliteit van de speaker bepaalt hoe je de bas beleeft, ook al is die niet heel diep. Wat dat betreft kan wisselen van speaker helpen. Het zal vooral een proces zijn van uitproberen in je eigen kamer hoe iets klinkt. Maar lager dan in je kamer past, helaas, dat kan niet.

    • #171258
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Daar ben ik ook bang voor… Dat het niet echt goed te krijgen is. Ik vind luisteren bij een winkel daarom ook zo lastig (lees: frustrerend). Het is nooit de situatie die je thuis hebt.

      Ik overweeg mijn Dali Opticon 6 in te ruilen voor Rubicon 2, MA Gold 100 of Dynaudio Forty. Maar ik kan niet voorspellen hoe dit thuis klinkt

    • #171259

      Altijd thuis beluisteren, nooit blind iets kopen zonder een mogelijkheid het te retourneerden.

    • #171260
      Marco Ten haveMarco
      Deelnemer

      Beste Mark

      Heb zelf zo je beetje de zelfde afmeting 4m bij 5.2m.
      Speakers staan 3m uit elkaar en 60cm van de muur.
      Zit op 3.5m te luisteren.
      Heb zelf niet zoveel verstand van akoestiek, maar het resultaat is goed.
      Heb je dat al geprobeerd.

    • #171261
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik kan proberen de speakers verder uit elkaar te plaatsen. Ik had dit niet gedaan omdat ze dan in de hoeken staan. En optisch is het niet zo mooi. Maar dan kan de bank ook naar achteren.

      Ik zal er eens mee gaan schuiven 🙂 .

    • #171262
      Marco TuinsmaMarco Tuinsma
      Deelnemer

      Hallo Mark.

      Om het zo kort mogelijk te houden,
      Wij zijn ook verhuisd van een houten vloer naar een betonnen vloer met vloerverwarming.
      Ik had Dali ikon 7 mkII, ik heb nu te leen van “het Eringa geluid” uit Leeuwarden Bowers&Wilkins 702 signature verder zijn de voor en eind versterker van Rotel’s 15 series ls bi-amp Oehlbach en verdere bekabeling van Audioquest(deze had ik in het oude huis ook al,behalve de B&W’s). En het geluid en de beleving is enorm ten opzichte van de Dali’s, het is echt ongelofelijk,
      Mijn conclusie is dan ook dat luidsprekers zeer zeker wel het “probleem” kunnen zijn.
      Mvg Marco

    • #171263
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Goed om eerst netwerkprobleem op te lossen. Als dat op orde is akoestiek oppakken. Je weet anders niet waar de verandering door wordt veroorzaakt. Blijft een leuke hobby om dat allemaal uit te zoeken. Inspirerend dat je de problemen deelt, het levert leerzame reacties op.

    • #171264
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Zie hier van alles over plaatsing en alle optie hier voor.
      Ook dat er eventueel in je vorige luisterplek meer resonantie was voor de bas.

      Maar welke stroom voorziening heb je? Wellicht reageert je versterker heel anders op de stroom die hij nu krijgt(please dont kill me!). Misschien is een filter iets om te proberen. Heb laatste paar verschillende filters en stekkerblokken kunnen proberen. En het is een dag en nacht verschil in mijn mijn versterker reageert.

    • #171270
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Het vorige huis had geen randaarde in de woonkamer. Nu hebben we wel geaarde wandcontactdozen. Ik zou verwachten dat dit een verbetering is. Ik heb Supra LoRad SPC voedingskabels.

      Maar ik zou dus nog kunnen kijken naar filtering.

      Dicht bij de luidsprekers is laag juist heel sterk aanwezig. Maar ik kan dus nog proberen ze verder uit elkaar te plaatsen, zodat de luisterpositie naar achter kan en meer op de 1/3 plek komt.

      En ik zal waarschijnlijk upgraden naar monitor luidsprekers uit een hogere reeks.

      Maar de lengte van de kamer is helaas niet te veranderen. Door met de zoektocht dus om het te verbeteren.

      Bedankt voor alle reacties 🙂 …

      Mark

    • #171273
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Luidsprekers nu 3m uit elkaar geplaats, met de rechter luidspreker 25cm uit de hoek. En de bank op ongeveer 3,5m.

      Spreekt de ‘standaard’ adviezen een beetje tegen. Normaal zou je uit de hoek blijven. Ik had er in ieder geval niet aan gedacht het te proberen.

      Maar laag weergave is al een stuk beter. Misschien is de projectie in de hoek beter (kort wandje van 60cm, voordat de opening naar de keuken begint). Ook de soundstage is groter.

      Maar een tijdje op deze manier luisteren..!

      Zouden monitor luidsprekers zo’n ruime luisterdriehoek wel gewoon vullen?

    • #171277
      Paul Van GossumPaul Van Gossum
      Deelnemer

      De hoogte van de luisterruimte heeft evenveel invloed als de breedte. De afstanden tot de muur achter de speakers en het plafond kan er voor zorgen dat die reflecties bepaalde frequenties op je luisterpositie nog extra dempen of verstreken.
      Al wat er hiervoor voorgesteld wordt, gaat het probleem met de room nodes, waardoor je op je luisterplek bepaalde basfrequenties niet hoort, niet oplossen. Zelfs het plaatsen van bass traps levert niets op als je een bepaalde frequentie te weinig hoort.
      Als je geen goed geluid krijgt, ongeacht hoe je de speakers plaatst of waar je luisterplek ook is, is de enigste oplossing room correction software. Ikzelf gebruik anthem room correction en ben daar tevreden over. Ook over Dirac en Roomperfect van Lyngdorf hoor ik veel goeds.
      De audiodealers stellen dit niet graag voor omdat het afregelen niet simpel is en dat dus veel te duur voor hen is. Bovendien moet je dit zelf kunnen finetunen om het geluid helemaal naar je smaak te krijgen, en de dealers hebben geen zin om daar steeds weer voor langs te komen. De invloed van room correction is groot, veel groter dan het gebruiken van een andere speaker of andere kabels (of andere stroomvoorziening enz…). Het blijft natuurlijk belangrijk dat je kamer niet kaal is (er mag niet teveel galm zijn, dat krijg je ook met room correction niet weg).

    • #171278
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb gisteren een AQ PowerQuest 2 aangesloten. Het is echt een wereld van verschil. Het geluid werd erg versmeerd en dat is hiermee opgelost. De bass weergave is hierdoor ook sterk verbeterd.

      Ik zou wel een upgrade willen maken naar een NADC399 met Bluos MDC. Want dan heb je Dirac. Ik zal de winkel er niet mee lastigvallen. Ik vind het zelf wel leuk om uit te pluizen hoe je dit moet ingegeven.

      Ik speel nu alleen vanaf een PC. En ik moet nog aan het idee wennen dat ik die dan niet kan aansluiten middels USB. De USB MDC kan niet in de C399. Daar moet ik dus nog eens goed over nadenken.

    • #171279
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ingegeven = Inregelen

    • #171290

      Als je met BluOS speelt, dan is BluOS je ‘regelsoftware’ geworden. Je PC kan je dan inzetten als netwerk share of er helemaal tussenuit halen omdat je al een NAS hebt.

      BluOS kan ook de PC zien als UPnP server als je de Pc wilt behouden.

      De Tidal stream trekt BluOS rechtstreeks vanuit de Cloud.

    • #171388
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb gisteren een NAD C658/C298 set gekocht. Ik had wellicht al wel wat randzaken opgelost. Maar laagweergave is nu echt heel strak en ik heb Dirac nog niet aan staan. Met correctie is wellicht nog mooier. Maar daar moet ik een keer goed voor gaan zitten…

      Oorzaak zat dus in de NAD C368.

    • #171389
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Mooie set, gefeliciteerd! Ik neem aan dat je nog steeds de Dali’s hebt, ben benieuwd hoe dat nu klinkt!

    • #171390
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb het idee dat dit toch wel behoorlijk goed is. De Opticon kunnen best veel weergeven is mijn idee. Instrumenten klinken echt heel goed en realistisch. Misschien dat het voor anderen wat analytisch is, maar ik vind dat mooi.

      Wel maf dat er heel veel mis kan gaan als de ruimte niet meewerkt. In ons vorige huis was de C368 best ok. Maar hier werkte het niet. Meer controle maakt veel goed lijkt het nu.

      Ik heb nog AQ Red River XLR gebruikt, ze hadden even niets anders in de winkel. En ik wilde wel kunnen luisteren. Mogelijk dat AQ Mackenzie nog een verschil gaat maken.

      Nu dan:
      DALI Opticon 6
      NAD C658/C298
      AQ Red River XLR
      Dali CONNECT SC RM230ST
      Supra LORAD SPC voedingskabels
      AUDIOQUEST POWERQUEST 2

    • #171392
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Vandaag eens met Dirac aan de gang gegaan. Een enorme dip rond de 35Hz. En een enorme piek rond de 60Hz.

      Ik heb de correctie tot 500Hz gebruikt, maar daar werd de dynamiek inderdaad heel vlak en steriel van. Ik zag nog een hoop afvlakken na de 140Hz. Maar dan heeft dat naar mijn smaak teveel invloed op stekken en instrumenten in dat frequentiegebied.

      Ik heb de correctie nu tot 140Hz staan. Dat is inderdaad wel een verbetering. Het laag is een stuk rustiger en versmeerd minder.

    • #171393
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      stekken = stemmen

    • #171267
      Marco TuinsmaMarco Tuinsma
      Deelnemer

      Ik vindt dat helemaal niet zo’n gek idee hoor tsharskamp.
      Ik heb zelf een aparte groep voor de audio,uiteraard inclusief zekering.
      Mvg Marco

    • #171268

      Mijn ervaring tot nu toe is dat je met de stroomvoorziening de bassen inderdaad vaak het meest beïnvloed. Vaak worden bassen met ‘goede’ of ‘schone’ aangeleverde stroom strakker (minder rommelig eigenlijk) en beter gedefinieerd. Je kan daardoor het geluid anders gaan ervaren en de bassen vaak beter horen of volgen.

      Het is wel zo dat de wetten van de natuurkunde niet veranderd kunnen worden: als een basgolf niet past in de ruimte, dan gaat deze er met betere stroomvoorziening nog steeds niet inpassen.

    • #171269
      Marco TuinsmaMarco Tuinsma
      Deelnemer

      Dat is idd waar, maar verschillende luidsprekers uitproberen,zoals ik nu doe kan wel verschil maken.
      Daarbij, als je alles uitgesloten hebt,weet je zeker dat het daar niet meer aan kan liggen.
      Mvg Marco

    • #171291
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De PC is dan niet meer nodig inderdaad. Daar krijg ik naar verhouding weinig voor terug ben ik bang.

Weergave van 21 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×