donderdag, maart 28, 2024

Plaatsing versterker, bovenop beter om warmte kwijt te kunnen?

  • Dit onderwerp bevat 34 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door RubenRuben.
Weergave van 17 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168796
      RubenRuben
      Deelnemer

      Ik heb altijd het idee gehad dat je een versterker het beste bovenop kan plaatsen in je set, als je een versterker, CD speler en streamer hebt. Ik zie echter ook wel eens dat mensen hun versterker juist onderop plaatsen, misschien ook omdat versterkers doorgaans het zwaarste zijn.
      Ik heb dan het idee dat een versterker zijn warmte dan niet (voldoende) kwijt kan, maar klopt dat?

    • #171173
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Beste muziekfreak, het is onverstandig om apparatuur op elkaar te stapelen. Zelfs de handleiding van mijn Marantz SACD speler vermeld dit. Ook ‘D’klasse versterkers kunnen warm worden. De ‘A’ versterker (stroom) verbruikt altijd het maximum vermogen, ook als de volume knop op 0 staat. Wordt niet warm maar HEET!

    • #171174

      Bij voorkeur zet je ze naast elkaar, of gescheiden van elkaar in een rack. Versterkers hebben (vaak) zware transformatoren en hun magneetveld gaat vaak naar boven en onderen, niet zijwaarts. Dat kan de apparatuur die er direct op of onder staat beïnvloeden.

    • #171175
      RubenRuben
      Deelnemer

      Dank voor de reacties! Zelf heb ik momenteel mijn versterker op mijn CD speler staan, maar die laatste gebruik ik niet veel. Maar goed, zal eens kijken of ik dat kan veranderen. Mijn streamer staat naast de versterker.

      Ik stelde mijn vraag echter vooral omdat ik het overweeg een tweedehands versterker aan te schaffen. Ik zie regelmatig in advertenties versterkers op de foto’s onderop in een set apparatuur of in een krappe kast. Die kan ik dan beter overslaan lijkt me.

    • #171176
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Ik zou niet weten waarom je niet naar een versterker zou kunnen kijken die gestapelt op de foto staat. fabrikanten houden hier rekening mee dus de meerderheid heeft nergens last van. de mensen die verkapte straalkachels kopen 🙂 laten het wel uit hun hoofd om te stapelen.
      de reden dat je niet wil stapelen bij grote versterkers is nog niet eens zozeer de warmte maar de trilling. hoe groter de spoelen zijn in een versterker des te meer last heb je daarvan en dan kan je een verschijnsel krijgen als “Microphonics” trillingen die worden opgepikt door andere electronica. (als je een beetje grote trafo ergens hebt liggen leg je oor er maar is op)
      Dus als je wat moois ziet, ga ervoor.

      ps als je hem hebt zou ik persoonlijk hem even open schroeven en de stofzuiger door halen (wel oppassen met statische doekjes ed.)

    • #171182
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      @Fons de Boeck
      Volgens mij is lood het beste, daar komt geen straling doorheen, wel in het (bijvoorbeeld) aluminium plaatsen, want lood is erg zacht.

    • #171186
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Het Ultieme is er wel maar is voor iedereen anders en ligt altijd net buiten handbereik 😉

    • #171187
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Fons ik ben in de eerste plaats een muziek liefhebber. En geen audiofiel want blijf niet op zoek naar beter. Zodra (als ik het kon betalen) ik geen fouten meer hoor in de weergave van de instrumenten en stemmen, zou ik direct stoppen met zoeken naar verbetering. Want wat moet er verbeteren als het overeenkomt met het origineel. Mijn installatie is bijna gelijk aan het origineel. Trouwens is het ook mogelijk dat de weergavekwaliteit nog tekortkomingen heeft, in verband met de NIET perfecte plaatsing. Er is ‘n grote oppervlakte nodig om ‘n goede plaatsing van de muzikanten te kunnen waarnemen. Je begrijpt niet dat je ogen niet zien, wat je oren waarneemt. Je kunt om de muzikanten heen lopen. Klinkt misschien heel vreemd, maar ongeveer 50 jaar geleden in de aula van het Novotel (Rotterdam) hoorde ik de ESL 57. Dat vergeet ik nooit meer, het orkest was aanwezig en je wist precies waar iedere muzikant stond of zat.

    • #171191
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Goedenavond Fons, ieder zijn eigen mening.
      Ik luister en dat zegt mij voldoende.
      Enig idee waarom er ‘n dirigent, met zijn/haar stok staat te zwaaien, bij het Concertgebouworkest.
      Er zijn daar geen monitors, de muzikanten kunnen niet alle partijen horen, vanwege de akoestiek.
      Ik heb heel veel instrumenten (er werd thuis gerepeteerd, klassiek/jazz/easy listening..) thuis gehoort, en weet echt hoe een instrument klinkt.
      Ik blijf bij mijn standpunt, zonder voldoende ruimte is het optimale 3D effect onmogelijk.
      Ga hier niet meer verder over discussiëren.

    • #171192
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Hoi Ferdy,
      dat je voor 3D effect een grote ruimte moet hebben klopt echt niet want wat je daarmee zegt is dat een koptelefoon geen ruimtelijk effect kan weergeven. wij horen in het beste geval stereo en onze hersenen maken daar een 3D plaatje van door allerlei galmpjes en vertragingen.
      Als je zegt de luidspreker moet bij de ruimte passen dan ben ik het voledig met je eens. ik heb toevallig en laten we het op zijn zachts zeggen een boven gemiddelde ruime huiskamer. maar je moest is weten hoeveel luidsprekers hier veranderen in middel matige herrie boxjes. ja als je ze hard zet dan gaat het wel, maar dan nog.
      Alles wat bij ons uit de boxen komt is maar een slap aftreksel van het orgineel maar het gaat erom of jij er happy mee bent en wat de rest ervan vind pfffffff

    • #171193
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Goedemorgen Cobus, het zijn inderdaad onze hersenen die het geluid waarnemen.maar het 3D effect door de (aller beste) koptelefoon of (hoeven niet de duurste te zijn) bijvoorbeeld de YAMAHA NS5000 de boekenplank ?!! luidspreker.
      Het verschil is ongeveer net zo groot, vergeleken met autorijden, een rit van NL naar Frankrijk gereden met een Fiat 500 of Bentley.

    • #171196
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Beste @Cobus en @Fons moet ‘grote oppervlakte’ nader toelichten, mijn woonkamer is +/- 40 vierkante mtr. dat is in principe ruim voldoende. Maar 3 fauteuils, 3 Zits bank etc.etc. zorgt voor ‘n verre van ‘n perfecte plaatsing. Een fauteuil staat tegen en de bank half voor de andere subwoofer. Er is een luidsprekerbox die echt SUPER klinkt en heel weinig ruimte vraagt. https://dutchdutch.com/8c/
      Inderdaad het klinkt paradoxaal, want in principe zou er geen verschil kunnen zijn, tussen het geluid waarnemen van de luidsprekers of koptelefoon. Maar onze hersenen zorgen ervoor dat de kleurtemperatuur (bijna) altijd wordt aangepast. Vroeger mat je eerst de kleurtemperatuur (heb ook nog ‘n belichtingsmeter ook geschikt voor flitslicht), daarna nam je de foto met het juiste kleurfilter voor het objectief. Wist je dat de kleurtemperatuur correct is wanneer jouw schaduw evenlang is als je lichaamslengte, korter te blauw en langer te rood. Zo ook met de 3D weergave die wordt veel duidelijker waargenomen met luidsprekers. Mits alles van behoorlijke kwaliteit.

    • #171197
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Beste Ferdy, daarom schreef ik ook “moet bij je ruimte passen” Als jij meer 3d ervaard op je luidsprekers als op de koptelefoon heeft dat alles met de schoonheids foutjes van de acoustic in jouw ruimte te maken. maar zet die zelfde luidsprekers bij mij neer en er blijft niks van over ik heb hier B&W boxen gehad uit de 800 serie, zijn toch hele mooie boxen maar daar bleef niks van over, tuurlijk in de sweet spot was het genieten maar in de rest van de kamer was het huilen zelfs de verkoper adviceerde me om ze niet te kopen 🙂 daar in tegen heb ik een paar micro piega’s op de badkamer staan als je daar eneya op zet heb je het idee dat ze in een kerk staat te zingen 🙂 wat een ruimte en 3D maar het heeft niks met de orginele opnames te maken maar alles dat mijn badkamer een galm bak is en onze hersenen schrijven het dan kwaliteiten toe die niet kloppen.
      Ik ben geneigd om de discussie met jouw aan te gaan over je fotografie bewering maar dan moeten we een ander forum kiezen of is onder het genot van een bak koffie de discussie voeren. want dat is nog een veel grotere bak met drijfzand. iedereen zegt wel “zien is geloven” maar draai dat maar rustig om als je iets niet kan vertrouwen zijn het je ogen wel.

    • #171198
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Goedemiddag Cobus, heel gezellig;-) deze reactie.
      Heb niet de wijsheid in pacht en beweer niet dat ik DE beste installatie hebt.
      Maar ondanks dat ik volgende maand 69 wordt nog steeds een behoorlijk gehoor, maar dat deze niet hetzelfde is als mijn tienerjaren, hoeft niemand mij uitleggen, ouderdom komt met gebreken.
      Een daglicht negatief heeft de juiste kleurbalans bij 5500 graden kelvin, dan is +/- schaduw evenlang als de hoogte van het object wat deze schaduw maakt.
      Als mijn huidige Mac mini niet meer geüpdate kan worden, dan komt hier ‘n nieuwe maar wel de goedkoopste.
      Vindt Apple bagger, maar de Apple muziek app verbeterd de weergave enorm, wel even de settings controleren dat alles, ook verbeteren op de maximale stand staat.
      Maar het bedienen van de app krijgt van mij een EEN, het wemelt van de fouten en tekortkomingen.
      Ik vindt Android het makkelijkste OS.
      Als je een Mac hebt of even kan lenen, raad ik je aan om deze 3 maanden gratis is te proberen.
      Het wordt een verslaving, mijn installatie klinkt nu pas high-end.
      Maar apparatuur moet inspelen, dacht eerst dat het onzin was, maar echt na ‘n paar weke spelen, kun je pas horen, waartoe de installatie in staat is.
      Terwijl ik dit te schrijven luister ik naar Maria-Joao Pires, probeer deze playlist is.
      Ik zit echt in het Amsterdamse Concertgebouw.
      Het kost niets, gewoon ff luisteren en dan zeggen dat ik ongelijk heb 😉

    • #171201
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Beste @musicfreak, waar is deze schroevendraaier te koop?

      ‘Heb er ook zo’n tooltje voor (soort schroevendraaier met schermpje).’

    • #171220
      RubenRuben
      Deelnemer

      Ik weet niet meer waar ik de mijna vandaan had. Niet van AliExpress kom ik net achter. Ik heb een kloon van de Van den Hul pole checker, https://www.vandenhul.com/product/the-polarity-checker/. Die kost 30 euro (o.a. op https://www.iear.nl/product/van-den-hul-pole-checker/), de mijne een tientje ofzo. Ik las in een oude post op een forum dan Conrad ook iets dergelijks verkocht maar ik kan ‘m nu zo snel niet terugvinden op de Conrad website.

    • #171221
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Bedankt voor de link 😉

    • #171222
      RubenRuben
      Deelnemer

      Yes, graag gedaan. Ben benieuwd of je ‘m nog ergens goedkoper kan vinden, of er nog steeds klonen verkocht worden dus. Een multimeter is overigens nauwkeuriger dan deze apparaatjes, omdat je dan een exact getal krijgt met cijfers achter de komma. De Van den hul meter en klonen werken met oplichtende cijfers van 12-36-55-110 volt. Regelmatig zijn de getallen hetzelfde als je de stekker omdraait maar licht bijv. de 55 minder fel op bij de ene stand dan bij de andere.

    • #171177
      Fons de BoeckFons de Boeck
      Deelnemer

      Magneetveld, heb ik makkelijk opgelost. Namelijk 2 grote magneten (die het magneetveld absorberen) aan de achterkant van mijn kast en via aarde afvoeren. Werkt bij mij prima.
      Fons

    • #171178
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      hoi Fons,
      die moet je mij is uitleggen, als je een magneet erop legt verplaats toch alleen maar het veld? met een spoel kan ik me er iets bij voorstellen maar een magneet snap ik niet.

    • #171179
      Fons de BoeckFons de Boeck
      Deelnemer

      Cobus, al mijn apparaten staan in een kast met de achterkant open. Er lopen ongeveer 40 interlinks naar de apparaten, hetzij voor audio of voor de spanning AC en DC. Ik ben a-technisch maar het magneetveld, buiten de interlinks, is mij bekend en daar was mijn idee waarom geen magneet achter die interlinks plaatsen die dan het magnetisch veld absorbeert en via aarde laten afvloeien en dan horen wat het oplevert. Dus de magneten hangen aan een koperen buis geheel los van de apparauur en de interlinks. Belachelijk idee van mij dacht ik maar waarom ook niet, gewoon proberen. De 1e 2 dagen geen verbetering maar daarna alleen maar muziek. Oke, daarna de magneten weggehaald en de muziek bleef hetzelfde. Na 2 dagen zonder de magneten begon ik van alles te missen. De magneten terug en na 2 dagen, voila Muziek Maestro. Ik kan het technisch niet onderbouwen maar ik vertrouw wel mijn oortjes en mijn muzikale emoties. m.vr.gr Fons

    • #171180
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Hmm ik snap nog steeds niet hoe dat zou moeten werken. maar als het voor jouw werkt helemaal TOP.

    • #171181
      Fons de BoeckFons de Boeck
      Deelnemer

      Klopt, ik snap het ook niet. Hier nog een Niet Snap voorbeeld. Jaren geleden , 25 jaar geleden, kocht ik een nieuwe Proceed Madrigal CD speler van destijds 7500 gulden en hier in Zeeland onder ons “audiofiele” was dat voorlopig de referentie. Alex, een techneut was er kapot van en zegt maar dan ga ik zelf een CD speler maken. Na 3 maanden, Fons kom luisteren de CD-speler is af en verslaat mijn Proceed Madrigal. Alex heeft de voeding veel aandacht gegeven. Alex, wil jij voor mij ook een maken maar dan in een koperen omgeving ( op aanraadde van Peter van Willenswaard ), geen probleem doe ik. Zijn CD-speler heeft een ijzeren kast en de totale kosten waren 750 gulden. Na 3 maanden wachten, Fons hij is klaar, kom luisteren en ik hoorde al iets in zijn stem!!!. Na 1 minuut luisteren gaat Alex zijn CD-speler ombouwen in een koperen omgeving. Het koper was destijds duurder dan alle electroca bij elkaar. De Proceed heb ik mijn dochter gegeven, Koper is het toverwoord. m.vr.gr Fons

    • #171183
      Fons de BoeckFons de Boeck
      Deelnemer

      Ferdy, klopt vandaar koper.

    • #171184
      Fons de BoeckFons de Boeck
      Deelnemer

      Ferdy, het koper is dan een compromis.

      De audiofiel zal altijd blijven zoeken naar compromissen om het NirWana te bereiken.
      In audio staat het zoeken, diggen , gelijk aan het niet gelijk hebben van. Herkenbaar!
      Met ‘n compromis is daar het feit dat de uitstelling van executie nabij is maar de ontkenning blijft hardnekkig aanwezig tegen beter weten in…

      Dit is algemeen bekend als struisvogelpolitiek, de emotie speelt geen onbelangrijke rol hierin.
      Over zoeken (diggen) gesproken..Naar het ultieme, HET IS ER NIET en daar ligt de psyhe en gedraagt zich als een contradictie, is in principe niet uitzonderlijk. Niets menselijk is mij vreemd.

    • #171185
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Haaa nu gaat mij een lichtje branden jij doet eigenlijk hetzelfde als ik met mijn interlinks. je wekt een zwak magnetisch veld op waardoor de zodat de magneetische straling die uit de interlinks en van buitenaf komen verstrooid raakt. ik was te gefocust op de magneten maar het toverwoord is koper dat zorgt voor een gelijk matig veld. ik heb in der tijd heel goed naar audioQuest gekeken en heb een beetje het zelfde gedaan en zet 72volt op de mantel en dat heeft een beetje hetzelfde effect. mijn interlinks zijn 5 meter lang en had al uitgevonden dat zilver voor mij het beste klonk alleen die water te gevoelig voor storing (had altijd een ruis) dus toen heb ik ze op een ongeveer zelfde manier afgeschermd. de interlinks bij audioquest moesten toen 10k per kabeltje kosten en dat was/is me echt teveel geld voor een kabeltje. als ik die had gekocht had ik gelijk onder de brug mogen slapen 🙂

    • #171188
      Fons de BoeckFons de Boeck
      Deelnemer

      Cobus, dat bedoel ik. Je slaat de spijker op zijn kop.

      Wat Ferdy betreft, daar kom ik dadelijk op terug. Rijmt niet helemaal

    • #171189
      Fons de BoeckFons de Boeck
      Deelnemer

      Oke, Ferdy. Heb net van heerlijke Zeeuwse mosselen genoten met vrouw en kinderen en 7 kleinkinderen en dat is NirVana (boeddhisme) maar in audio proclameer ik NirWana, met de W van PvW, maar daar laat ik een opening voor jou om mij te counteren.

      Jij schrijft: Want wat moet er verbeteren als het overeenkomt met het origineel. Mijn installatie is bijna gelijk aan het origineel.

      Nu ken ik jouw config: niet en hoef ik ook niet te kennen en durf hier te deponeren dat jouw config: nooit het origineel, lees live, zal benaderen en mijn config: ook niet.

      Hier weer een story van mijn verleden.
      Jij praat over plaatsing en om de muzikanten heenlopen, dat zijn quotes die te vaak worden gebruikt. (mea culpa).
      Alex, de techneut, en ik hebben jarenlang exact dezelfde config gehad. Dezelfde Amp, DAC, alle van (A&T) en de Weergevers maaar, jij schrijft:
      Er is ‘n grote oppervlakte nodig om ‘n goede plaatsing van de muzikanten te kunnen waarnemen. Neen, dus niet, in de huiskamer van Alex was het genieten in optima forma en bij mij was het, laten we het zachtjes zeggen, niet al te best. Akoestisch bij mij… ZERO. Maar mijn config en die van Alex met zijn gratis gekregen hemelse akoestik geven geen weergave van het origineel.

      Jij schrijft: Klinkt misschien heel vreemd, maar ongeveer 50 jaar geleden in de aula van het Novotel (Rotterdam) hoorde ik de ESL 57. Dat vergeet ik nooit meer, het orkest was aanwezig en je wist precies waar iedere muzikant stond of zat.
      Zoals ik al eerder memoreerde ,,,,de emotie speelt geen onbelangrijke rol hierin.

      Ferdy, lees dit niet als een negatieve kritiek,

      m.vr.gr Fons

    • #171190
      Fons de BoeckFons de Boeck
      Deelnemer

      Sorry, als men aanwezig is bij een live concert is er altijd een PA aanwezig.
      M.a.w. wat hoor ik en dan gaan vergelijken met je eigen config, mijn config.
      Kan niet en dan gaat elke vergelijking mank.

      Fons

    • #171194
      RubenRuben
      Deelnemer

      Hmm ok misschien moet ik die tweedehands versterkers die onderop staan met wat apparatuur er bovenop toch maar niet overslaan dan. Echter een versterker die maar net pas in een dressoir o.i.d. die skip ik toch liever, ik vrees dat die hun warmte echt niet kwijt kunnen.
      Zal m’n oren eens op zo’n trafo leggen. 🙂 Had niet bedacht dat trillingen ook een grote rol spelen.

    • #171195
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Ho ho, niet te snel trillingen spelen we een rol maar dat zijn nuances en het ligt er maar net aan hoe ver je in de hobby bent :-). het vervelende met audio is dat hoe meer geld je er tegen aan smijt des te meer gaan dit soort kleine dingen meetellen. misschien heb je deze al is gehoord maar even voor de zekerheid, het is beter om je apparatuur in fase te zetten. met andere woorden je moet je stekker er goed om in doen 🙂 dan klinkt het beter. je kan het meten wat het beste is maar hoe je dat moet doen dat weet ik niet ze hebben dat een keer voor mij gedaan.
      Dus als je hetzelf niet weet dan hier vast wel mensen die het wel weten.
      en hoor je geen verschil dan is het jammer, maar het kost niks dus je hebt niks te verliezen 🙂

    • #171200
      RubenRuben
      Deelnemer

      Ah juist, ok, goed om te weten dat je het effect van die trillingen in de nuances moet zoeken. Echter ik zal m’n apparatuur zoveel mogelijk naast elkaar plaatsen, of in mijn rack op glasplaten.
      Ik weet inderdaad dat je je apperatuur het beste in fase kan zetten, dat heeft een vriend me een poos terug verteld. Heb er ook zo’n tooltje voor (soort schroevendraaier met schermpje).

    • #171202
      richard12richard12
      Deelnemer

      Ha, ha, magneten die het magneetveld absorberen. Het moet toch niet gekker worden dat audiovirus. Ik heb vanwege de magneetvelden die juist naar onder en boven de ringkerntransformatoren stralen de apparaten achter elkaar gezet. Met een bamboe stok bedien ik nu het achterste apparaat. Wel een rubbertje om het einde van de bamboe stuk gedaan want glijdt dan niet weg en beschadigt de knopjes ook niet. Gelukkig is het dit weekend carnaval.

    • #171203
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Ja ja, en als je het echt goed wil doen moet je ook je eigen bamboe kweken 🙂
      maar wacht maar af, ik riep ook altijd “je bent een randdebiel als je zoveel geld voor een stroom kabeltje betaald ” nou als er nu gevraagd word om een rand debiel mag ik beide handen in de lucht steken 🙂 tja hobby

    • #171204
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Goedemorgen Ferdy, heb even naar de pianiste geluisterd op zowel tidel, apple als VM, op de apple tv en hier als lokaal als flac op roon. en ik denk dat ik hoor wat jij zegt alleen hoor ik niet zoveel verschil echter bij de Apple krijg ik van die onbewuste irritatie momentjes (ben heel gevoelig/snel geiriteerd rond de 1000Hrz met galmpjes)
      Maar ik moet je ook zeggen dat ik vaak de jaren 70 en 80 muziek in mp3 prefereer boven flac of wav.
      Voor het andere wil ik graag met je discuseren maar niet hier dus ik ga is kijken of de PB hier ook werkt en nodig je uit voor een bak koffie 🙂 (als je geen bericht krijgt laat het dan even weten doen we het anders)

Weergave van 17 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.