vrijdag, april 19, 2024

onverwachte data-buffering tijdens afspelen

Weergave van 0 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168478
      jeezetjeezet
      Deelnemer

      Tijdens muziekstreaming van FLAC bestanden van mijn NAS (Sonology DS214Play) naar m’n AV receiver (Onkyo TX-NR1007) ervaar ik met enige regelmaat drop-outs tijdens het afspelen. Buitengewoon irritant als je gefocust en geconcentreerd naar je muziek luistert en je intense luisterbeleving plots en zonder enige opgaaf van reden wordt onderbroken. Een beetje te vergelijken met een LP die je vroeger opzette, en waar ergens een tik of kras hoorbaar was tijdens een passage. Maar ja, dan had je nog als “voordeel” dat je precies wist wanneer dit gebeurde en kon je je er enigszins op voorbereiden, met voornoemde drop-outs kan dat niet, zodat je telkens weer zeer onaangenaam verrast wordt.

      Drop-outs dus. Iedere drop-out manifesteert zich in een plotse onderbreking van ongeveer 1 tot 4 seconden. Het tijdstip waarop dit gebeurt lijkt volledig willekeurig te zijn. Elke onderbreking zie je ook goed op de display van de receiver: De speellooptijd van de betreffende track op het display bevriest om vervolgens na de onderbreking weer door te lopen.

      Het lijkt er dus sterk op dat hier sprake is van onverwachte databuffering. De hamvraag is echter waar deze buffering vandaan komt, want…

      Mijn NAS is juist ontworpen voor het streamen van film en muziekbestanden. De router is van Netgear (Nighthawk R7000), en de switch die er tussenhangt is van TP-Link (SG 108E). De hele handel aan elkaar geknoopt met Hama Cat6 kabels, variërend van 0,75 tot 3 meter lang (NAS direct op de router, receiver via de switch naar de router).
      Volgens mij zou dit ruimschoots moeten volstaan voor een probleemloze streaming van FLAC’s variërend tussen de 45Mb (losse tracks) en 800Mb (aan elkaar gelaste tracks van bijv. live en in elkaar overlopende tracks)

      Blijft over: m’n AV receiver…
      M’n Onkyo ondersteunt vele bestandsformaten, waaronder FLAC, maar toch… als ik met een vinger ergens naar toe moet wijzen…
      Ik heb al eens overwogen om te testen met Mp3 bestanden, maar ja, compressie vind ik eigenlijk een gevalletje achteruitboeren, en alleen acceptabel als je opslagruimte beperkt is. Liefst wil je toch muziek in ongecomprimeerde vorm beluisteren.

      Heb je zelf ook dergelijke ervaring met deze hoogst irritante buffering, reacties en suggesties zijn meer dan welkom!

Weergave van 0 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×