dinsdag, april 23, 2024

Onverwachte buffering tijdens streaming

Weergave van 3 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168476
      jeezetjeezet
      Deelnemer

      Beste forum-lezer,

      Tijdens muziekstreaming van FLAC bestanden van mijn NAS (Sonology DS214Play) naar m’n AV receiver (Onkyo TX-NR1007) ervaar ik af en toe drop-outs. Ik kan je vertellen dat het buitengewoon irritant is als je met veel focus en concentratie naar je muziek luistert en je gelukzalige luisterbeleving plots en zonder enige opgaaf van reden wordt onderbroken. Een beetje te vergelijken met een waanzinnige LP die je vroeger opzette, en waar ineens een harde tik hoorbaar werd tijdens een mooie passage, terwijl dit voorheen nooit voorkwam (3x ergernis).

      Drop-outs dus. Iedere drop-out manifesteert zich in een plotse onderbreking van ongeveer 1 tot 4 seconden. Het tijdstip waarop dit gebeurt lijkt volledig willekeurig te zijn. Elke onderbreking zie je ook goed op de display van de receiver: De speellooptijd van de betreffende track bevriest om vervolgens na de onderbreking weer door te lopen. Je ziet dan ook dat de seconden voor een kort moment even wat sneller gaan, net of er iets ingehaald moet worden.

      Het lijkt er dus sterk op dat er hier sprake is van ongecontroleerde (?) databuffering. De hamvraag is echter waar deze buffering vandaan komt, want…

      Mijn NAS is juist ontworpen voor het streamen van film en muziekbestanden. De router is van Netgear (Nighthawk R7000), en de switch die er tussenhangt is van TP-Link (SG 108E). De hele handel aan elkaar geknoopt met Hama Cat6 kabels, variërend van 0,75 tot 3 meter lang (NAS direct op de router, receiver via de switch naar de router).
      Volgens mij zou dit ruimschoots moeten volstaan voor een probleemloze streaming van FLAC’s variërend tussen de 45Mb (losse tracks) en 800Mb (aan elkaar gelaste tracks van bijv. live en in elkaar overlopende tracks)

      Blijft over: m’n AV receiver…
      M’n Onkyo ondersteunt vele bestandsformaten, waaronder FLAC, maar toch… als ik met een vinger ergens naar toe moet wijzen…
      Ik heb al eens overwogen om te testen met Mp3 bestanden, maar ja, compressie vind ik eigenlijk een gevalletje achteruitboeren, en alleen acceptabel als je opslagruimte beperkt is. Liefst wil je toch muziek in ongecomprimeerde vorm beluisteren.

      Heb je zelf ook dergelijke ervaring met deze hoogst irritante buffering? Reacties en suggesties zijn meer dan welkom! Alvast reuze bedankt hiervoor!

    • #169674
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste J.Z. het is inmiddels 26 maanden geleden, dat je dit te berde bracht Vreemd dat niemand reageerde. De genoemde apparatuur is het je van het. Maar soms is een reset van de router de oplossing. Voor je een reset uitvoert, lijkt het mij verstandig als de router even losgekoppeld wordt (LAN kabels verwijderen van de router) ik heb geen idee of de router tijdens de reset data uitzend. En het is beter voorkomen dan genezen.Met vriendelijke groet, Ferdy

    • #169676
      jeezetjeezet
      Deelnemer

      Beste Ferdy,

      De topic heb ik inderdaad alweer een tijdje aangemaakt, maar toch super dat je hebt gereageerd.
      Een reset heb ik zeker al gedaan (router, receiver, tegelijkertijd en afzonderlijk), maar zonder gewenst resultaat.
      Daarna ben ik wat gaan proberen met mp3- bestanden om eens te kijken hoe dat zou uitpakken en zie… (vrijwel) geen drop-outs meer. Ik heb hieruit de conclusie getrokken dat de streamer in de receiver niet goed genoeg is om (grote) bestanden zoals wav en flac optimaal te kunnen verwerken.
      Met deze veronderstelling heb ik besloten om de zaak rigoureus aan te pakken door toepassing van een flinke upgrade hier en daar…
      De receiver heb ik verkocht en in plaats daarvan een aantal losse componenten in huis gehaald: een streamer van BlueSound (Node2), een dac/pre-amp van NAD (C510) en 2 monoblocks van Exposure (3010S2). Sindsdien behoren drop-outs tot het verleden. Daarnaast ook de bekabeling aangepakt om de algehele sound een boost te geven: Audioquest (ethernet), Nordost (voeding, interlinks en luidsprekers), WireWorld (netvoeding), Kemp, Ifi en Audioquest (netfiltering/noise reductie).
      Sindsdien is muziek beluisteren weer een groot feest!

      Hartelijke groet,
      jeezet

    • #169677
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Goedemorgen J.Z. tof dat het gelukt is. Maar met deze spullen, stap je van een Golf in een Volvo XC 90. Dit heft niet alleen het bufferen op, maar de weergave is ook vele malen beter, hoewel het zijn vaak cijfers achter de komma. Het enigste waar ik altijd op blijf hameren, de plaatsing van de luidsprekerboxen. Lage en hoge frequenties klinken niet alleen anders, maar ook het stralingspatroon is een wereld van verschil. Dit wordt soms ook vergeten door de verkopers in de HiFi store. Heb gemerkt dat je er echt verstand van hebt. Houdt rekening met, de hoge tonen stralen alleen maar verticaal, dus de Tweeter liefst op oorhoogte. Hoe lager de frequentie, hoe meer het stralingspatroon lijkt op een globe, door deze spreiding, wordt deze door de weerkaatsing van de wanden, versterkt wat ervoor zorgt dat het midden en vooral de hogere frequenties dB’s verliezen t.o.v. het laag. Geef de box, liefst minimaal 1 mtr. de vrije ruimte. Met vriendelijke groet, Ferdy.
      PS Heb ook Terra Bytes op de harde schijf, maar, ondanks de iets mindere weergave (Tidal is beter) zet ik nooit een LP of CD op, evenals de HD’s worden niet gebruikt. Luister nu naar de symfonieën van Mahler, maar Spotify heeft echt de grootste collectie, de radio functie in Spotify laat je some muziek horen die je niet kent. Echt streaming is / wordt de standaard. 😉

Weergave van 3 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×