dinsdag, maart 19, 2024

Nu kiezen voor een USB dac, of is een geluidskaart met RCA later net zo goed…

Weergave van 8 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168610
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik overweeg een Arcam SA20 of NAD C368. Maar die hebben alleen een Toslink om aan mijn htpc te koppelen. Zou ik daar spijt van krijgen, kan ik beter direct kiezen voor een versterker met USB? Een losse dac zou ik geen voorkeur voor hebben. Maar een geluidskaart met RCA is wel een optie (Asus Sonar Essence b.v.).

      Bedankt vast voor advies op dit vlak…

    • #169808
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Toslink heeft een slechte naam in de audiofiele wereld.
      Dat komt m.i. door de eerste generatie, dat was een forse jitter bak.
      De huidige 3 Volt generatie doet het aanmerkelijk beter.
      Daarnaast zijn moderne DACs behoorlijk goed in het elimineren van input jitter. Het grote voordeel van Toslink is uiteraard de volledige galvanische isolatie.
      Formeel is Toslink beperkt tot 24/96, in de praktijk kan moderne Toslink ook 176 en 192 kHz aan.
      Ik zie niet zo veel redenen waarom Toslink zou teleurstellen
      Zo te zien hebben beide versterkers ook SPDIF als interface, kun je wat experimenteren.

      Een losse soundcard lijkt mij geen gelukkige oplossing: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-asus-stx-ii-pci-sound-card.4915/

      Gevoelsmatig komen beide versterkers wat gedateerd op mij over qua aansluitmogelijkheden.
      USB-Dac, DLNA over Ethernet/WiFi zijn zo langzamerhand standaard aan het worden.

    • #169813
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Mijn vorige moederbord had SPDIF. Maar ik kon bij het vervangen geen moederbord meer vinden dat dit had. Dus heb nu alleen een Toslink. En ik heb inderdaad niet het idee dat het een erg zwakke schakel is (Audioquest Carbon Toslink kabel heeft overigens wel veel verbeterd).

      Maar gevoelsmatig heb ik in mijn hoofd dat USB beter zal zijn, omdat je dan de onboard geluidskaart omzeild. En high res bestanden kan spelen.

      En ja, je zou verwachten dat USB breder beschikbaar zou zijn. Maar ik vind dat tegenvallen. Ik zoek in een segment tot 1500,- Euro.

      Ik kom voor mijzelf tot onderstaand lijstje stereo versterkers. Ik wil de eerste twee binnenkort gaan beluisteren, de recenties zijn daar eenduidig goed van. En zeker de Arcam is volgens mij nog niet lang geleden uitgekomen.

      * NAD C386
      * Arcam SA20

      Onderstaande hebben wel USB, maar de recenties zijn niet positief of spreken elkaar tegen. De Denon vind ik nog wel een die ik wil beluisteren, maar het geluid zou niet los komen van de luidsprekers. En plaatsing en 3d beeld is juist wat ik zoek.

      * Rotel A14
      * Denon 1600ne
      * Cambridge cxa80
      * Marantz pm7005

      Luidsprekers zijn Dali Opticon 6.

      Galvanische scheiding door Toslink werd als positief gezien door de verkoper. Dus misschien maar gewoon hiervoor gaan als die versterkers het meest naar mijn smaak klinken.

      Als er nog andere tips zijn hoor ik ze graag ? …

    • #169828
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ok, een losse geluidskaart heeft dan geen voorkeur.

      Iemand dan nog een mening over aansluiten van de pc op een versterker. Volgens mij koppelt Alpha Audio zelf via USB. Is dit zoveel beter dan Toslink dat je het best hier een versterker bij zoekt. Of is de kwaliteit van de versterker het belangrijkst, en volstaat Toslink gewoon?

    • #169830
      alex loomanalex looman
      Deelnemer

      voor 1800 e heb je een primare i15. die heb wel usb voor die prijs dacht ik. zit een lekker geluidje in en alles werkt als een tiet. is winaar van zo een prijs 2018.

    • #169832
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dan blijft nog steeds de vraag of je USB überhaupt zou moeten willen als koppeling naar een HTPC 🙂 .

      Ik vind 1800 euro wel buiten budget. Bij een set Opticon 6 kijk ik meer de versterkers zoals ik die eerder noemde.

    • #169837
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb de NAD C368 besteld met een dd-usb2 mdc module. Deze staat meestal niet genoemd (alleen de dd-HDMI en dd-BluOS). Volgens NAD Support is het gewoon te gebruiken in de C368 en wordt het ondersteund. De module zit namelijk wel standaard in de M12. Er was alleen niet veel vraag naar in combinatie met de C368. Het is een 24-bit/192kHz DAC, maar de voornaamste reden is voor mij niet resolutie maar het passeren van de geluidskaart van de HTPC.

      De versterker en module moeten volgende week binnenkomen vanuit de distributeur, dus ben heel benieuwd. Ik heb de combinatie niet kunnen beluisteren.

      PS:
      Ik heb de Arcam SA20 ook beluisterd. De luisterruimte vond ik alleen niet prettig, het geluid was voor mij een brei. Ook was een Arcam CDS50 speler analoog aangesloten. Ik heb lang geluisterd, maar tot een echte objectieve keuze kwam ik niet. De Arcam SA20 klonk voor mij beter in het laag en midden, de NAD neutraler. Ik denk dat dit laatste in onze huiskamer beter gaat zijn. Zeker omdat de verkoper aangaf dat voor de NAD dus wel degelijk een USB DAC beschikbaar is, daar mijn keuze op laten vallen.

    • #169859
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De dd-usb2 blijkt toch niet zo makkelijk te bestellen. Nu de C368 eerst maar zonder modules besteld. De dd-BluOs module is een heel mooie oplossing, maar dan moeten video en muziek via twee verschillende omgevingen worden afgespeelt. Of ik dat wil ben ik nog niet zo uit.

    • #169872
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Moest uit een winkelvoorraad in Denemarken komen. Maar ik heb toch nog een dd-usb2 weten te bemachtigen.

      Dat klinkt al heel veel beter, en letterlijk aangesloten met een oude USB kabel van een scanner (wilde eerst weten of de kaart zou werken). De Toslink (met Adioquest Carbon kabel) komt niet in de buurt (zal wel aan de pc liggen denk ik).

      Voor mij een goede keuze geweest dus. Blij met het resultaat.

Weergave van 8 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.