vrijdag, april 19, 2024

Mijn ervaring met vlakke muziek!

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168649
      Jan van RielJan van Riel
      Deelnemer

      Mijn ervaring met vlakke muziek!

      Via verschillende fora heb ik veel gelezen over (alle) kabels binnen een Hifi audionetwerk in de breedste zin van het woord. Veel reviews, evenzo vaak persoonlijke ervaringen van fora leden maar het meest discussies over de zin of onzin van kabels. Interessant allemaal maar hoe daar mee om te gaan als geïnteresseerde en in mijn geval als niet (ervarings)deskundige.

      Ik heb medio 2017 nieuwe audioapparatuur aangeschaft te weten een versterker (CA 851A), CDspeler/DAC (CA 851D) en speakers (vloerstaanders Focal Aria 926). Een hobby uit het verleden hiermee opnieuw invulling gegeven. Later is de UHD speler van CA hier ook nog aan toegevoegd.

      In het begin klinkt alles prima en mooi. Je geniet en tussen het luisteren door bezocht ik regelmatig audioshows. En thuis weer luisterend en vergelijkend met wat je hebt gehoord op een audioshow, besef je na een periode dat je toch iets mist. Nog meer lezen en luisteren en je teleurstelling groeit mee! Voor een mens met een audiohobby een bijzonder naar gevoel. Vlakke muziek!!! Hoe kan dat nou? Het klonk zo goed. Wel bleef ik de potentie van mijn apparatuur horen. Maar hoe haal je die potentie uit je mooie audioapparatuur? Wat mist er dan nog?

      Op enig moment kwam ik op een forum een video tegen over audio hygiëne. Interessante informatie! De kabelmassa achter de kast (en de kwaliteit van deze kabels) zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de vlakke muziek.

      Na ampel beraad (met vooral mezelf) heb ik besloten om de kabelmassa achter de kast en alles wat daarbij hoort aan te pakken. Wat heb ik gedaan?
      • Stroomkabels van alle audioapparatuur en TV vervangen door zelfgemaakte powercables (Belden kabel 19364 dubbel afgeschermd met high purity OFC koper) met Bals schuko en Audio Grade IEC en C7 connectoren.
      • De twee “bouwmarkt” stekkerdozen vervangen door één aluminium stekkerdoos met 8 aansluitingen en voorzien van een zelfgemaakte powercable (ook Belden kabel)
      • Zelf een aparte audiogroep aangelegd (ook Belden kabel 19364) met in de meterkast een Siemens Fuse Cylindric cartridge en aan de andere kant op de muur een stekkerdoos (met opbouw) van Furutech. Let wel: de aansluiting in de meterkast is verzorgd door een externe deskundige.
      • Alle (lowbudget) netwerkkabels vervangen door Draka S/FTP cat 7 kabels (dubbel afgeschermd)
      • Switch Netgear GS 108EV3 erbij gezet (Uitbreiding van netwerk/ muziek schijnt beter te klinken)
      • Power adapters van Ziggo router en Netgear switch vervangen door een IFI low noise power adapter.
      • Antennekabel TV vervangen door een dubbel afgeschermde antennekabel en aansluiting
      • Alle stekkers in fase gezet.
      • Kabel van muuraansluiting naar Ziggo router vervangen voor een dubbel afgeschermde kabel.
      • Audio Chromecast gekoppeld aan het netwerk via een Ugreen koppeling en met een optische kabel aangesloten op de dac. De power adapter van de Chromecast eveneens vervangen door een IFI low noise adapter.

      Afgelopen maart 2019 ben ik naar de audiobeurs geweest in Alkmaar en heb daar genoten van alle moois wat daar tentoongesteld was, gesproken met andere liefhebbers maar vooral veel geluisterd. Prachtig en bij thuiskomst direct naar mijn eigen audioapparatuur geluisterd.

      De andere morgen werd ik wakker en het eerste wat door mijn gedachte ging, was het feit dat ik tijdens beluisteren van mijn audioapparatuur (na het bezoek van de audiobeurs in Alkmaar) geen teleurstelling heb moeten verwerken!!!

      Direct uit bed en nog eens geluisterd naar mijn apparatuur met de sfeer/klank nog in mijn oor van de audioshow! Niks vlakke muziek! Dynamiek, helder, volledig los van de speakers, rust, detail, geen braam aan de stemmen, verstaanbaar, stilte, sfeer in de muziek, volop mooie bassen, plaatsing van de muzikanten. WOOOW!!! Ik ben op de goede weg!

      Ik heb voor mezelf nu de overtuiging dat de gedane (kabel)aanpassingen een geweldige upgrade hebben teweeggebracht en ook daadwerkelijk het gewenste effect genereren. Deze upgrade heeft ongeveer € 850 gekost. Veel geld maar de moeite waard, het was leuk, leerzaam maar bovenal een verantwoorde investering om te komen tot een bijzonder mooi geluid en dynamische muziek. Wat mij betreft een aanrader.

      Nu op zoek naar een andere streamer en mogelijk op termijn nog andere speakers in de prijsklasse van de Kanta of Sopra 1!

      Uiteraard altijd bereid om vragen te beantwoorden.

      Hartelijke groeten.

    • #169993
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Toen ik mijn ESL57 hoorde, in de aula van Novotel, begreep ik direct waarom deze fantoom speakers worden genoemd.
      Toen (denk 1970) bestonden genoemde kabels trouwens niet.

      Ik denk dat kabel kwalitei wel degelijk iets te maken heeft met de weergavekwaliteit.
      Digitaal/analoog/ac of dc
      Het is tenslotte stroom, wat niet alleen door de kabel gaat (elektrische velden)
      Hoe minder deze stroom onderbroken wordt, des te beter.

      Maar zodra mijn zwager tijd heeft, gaan we de elektrostaten de ruimte geven
      Want elke luidspreker, vooral diopole speakers omdat de dB’s / frequenties voor en achter gelijk zijn
      Ze staan niet ver genoeg van de muur aan de achterzijde, waardoor het 3D effect veel minder is.

      Focal-sopra-no-1 is (Jaap heeft hele goede oren) beslist ‘n reference luidspreker

      Maarik ga pas andere speakers kopen, als het 3D effect niet is verbeterd met 1 mtr vrije ruimte tussen box en achterwand.
      En met deze vergelijking (andere plaats speaker) pas ik dan ook direct DIRAC toe (NAD C658) zodat de akoestiek klopt.

      Als je de Sopra aanschaft, houdt rekening dat deze zijn weergavekwaliteit pas laat horen met ‘n ****** versterker.
      Jaap test met Bryson en dat is echt DE versterker
      De Arcam sa30 is tot 40 watt A klasse de P349 tot 50 watt
      Deze heeft 2x meer (THD 0,001%) als de Bryston tot 2x500watt

    • #170001
      MarcelMarcel
      Deelnemer

      Leuk om te lezen! Wat voor bekabeling had je hiervoor dan? Alles in onafgeschermde dropveterstijl?

      Heb je uitvoerig geëxperimenteerd met de plaatsing van de speakers? Daar zijn vaak meerdere resultaten mee te halen en is vaak een ondergeschoven kindje.

      @Ferdy: men past dsp toe omdat de akoestiek niet klopt. De akoestiek blijft ná het toepassen van dsp natuurlijk onveranderd 😉

    • #170002
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Marcel,
      Helemaal mee eens, de akoestiek van de kamer veranderd niet met ‘n aanpassing via’n DSP

      Maar had de fout gemaakt de ESL’s eerst neer te zetten daarna de meubels aangeschaft
      En vergat dat deze boxJES (De 57 zijn echt groot) goed te plaatsen
      Ergo het is meer’n verhuizing, moet dus fff wachten

      De dropveters 2x6mm^2 naar de luidsprekers
      de QUAD 606 is aangesloten op de actieve sub KRK 12S
      die door de Yamaha WXC-50 wordt aangestuurd

      Ben geen audiofiel, maar als ik het kon betalen dan was alle apparatuur in de klasse van Bryston / McIntosh die volgens mij muziek zonder vervorming weergeeft, die warm klinkt met voldoende dynamiek
      Gebruik (Action) HDMI 2.0 kabels
      alles gaat naar de HDMI switch aangesloten op ‘n
      HDMI – AUDIO converter en optischekabel ook van de Action
      naar de WXC-50

      Mijn 1ste installatie koste 199 gulden
      Klonk best aardig, mits het geen klassieke muziek was
      Tegenwoordig heb je met Sonos (nog beter) Bluesound ‘n weergave die ten tijde van de Beatles echt neusje van de zalm was.

      We worden nu echt verwend met de weergavekwaliteit
      Met vriendelijke groet van DE muziekliefhebber

    • #170003
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Mooi verhaal Jan! Is inderdaad waanzin wat je met het “tweaken” van je installatie kunt bereiken.
      En het is een verhaal zonde einde, want er zijn mooiere kabels dan genoemde Belden. Ook een mooie switch, een stroompoetser of zelfs audiograde zekeringen kunnen een verbetering van je geluidskwaliteit geven. Veel tweak en luister plezier!

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×