vrijdag, maart 29, 2024

Mijn ervaring met vlakke muziek deel 2

Weergave van 0 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168679
      Jan van RielJan van Riel
      Deelnemer

      Mijn ervaring met vlakke muziek deel 2

      Mijn ervaring met vlakke muziek deel 1 heb ik gepost op 23 augustus 2019 bij Alpha Audio. In deel 2 beschrijf ik mijn verdere zoekzoektocht naar een beter/mooier geluid. Hierna volgt de link die u naar deel 1 verwijst: https://alpha-audio.net/nl/forums/topic/mijn-ervaring-met-vlakke-muziek/

      Nadat ik deel 1 had geschreven, ben ik op zoek gegaan naar andere luidsprekers voor een mooier/beter geluid. In mijn hoofd zat de JK sound. Ik heb deze sound gehoord tijdens de XFi (Veldhoven) in 2018. Fris, mooi, open en helder. Na een mail ben ik naar ’t Harde gereden en heb daar geluisterd naar verschillende speakers maar de JK Acoustics Createch III sprak mij het meeste aan. Nog een keer terug geweest naar ’t Harde samen met mijn vrouw en daar mijn versterker (Cambridge Audio 851A) gekoppeld aan de eerdergenoemde speakers. Klonk erg goed! Na deze sessie heb ik deze speakers een ochtend thuis kunnen beluisteren. Tijdens deze luistersessie besefte ik dat de voorkant van mijn audioapparatuur nog niet “klaar” was voor deze prijsklasse speakers. Ik heb daarom de zoektocht voor een andere speaker tijdelijk stopgezet en ben verdergegaan met een opwaardering aan de voorkant van mijn audioapparatuur.

      Wat omvat deze (verdere) opwaardering na hetgeen beschreven is in deel 1?

      • De Audio Chromecast vervangen door de Bluesond Node 2i (audiostreamer). De stroomkabel van de Bluesound vervangen door een zelfgemaakte powercable (Belden kabel 19364 dubbel afgeschermd met high purity OFC koper).
      • De netwerkwerkkabels opgewaardeerd tussen de router, switch en audiostreamer. Deze zijn vervangen door een Audioquest Cat7 kabel (Forrest) met Telegärtner RJ45 stekkers (zelfbouw).
      • Een proefabonnement bij Qobuz (HI-res) genomen naast Spotify.
      • De Quality of Service in de switch prioriteit gegeven aan de audiostreamer.
      • Met de speakerplaatsing geëxperimenteerd
      • XRL kabel tussen DAC/CD speler en versterker vervangen door twee JK Acoustics type II interlinks (analoog). De audiostreamer is via de digital out gekoppeld aan de Dac met (eveneens) een JK Acoustics type II kabel. De Dac van de audiostreamer wordt niet gebruikt.

      Wat hebben bovenstaande opwaarderingen naast de aanpassingen uit deel 1 opgeleverd?

      De Blue Node 2i audiostreamer levert topkwaliteit, werkt prima, oogt goed en levert energieke muziek. De combinatie met de nieuwe interlinks, netwerkkabels en powercable geven een nog mooier voller geluid. De plaatsing van de artiest is spot on. Duidelijk definieerbaar, ruimtelijk en de sfeer/timbre van/rond de stemmen is opvallend mooi. Fraaie baspartijen zover als mogelijk met de huidige speakers. De (nieuwe) plaatsing van de speakers helpen daar zeker aan mee. Vanuit mijn (ideale) luisterpositie zijn de binnenkant zijden van de enigszins ingedraaide speakers nog net geheel zichtbaar.

      Met Qobuz streamen maakt het geheel nog wat voller, breder en smoother. De sfeer van de muziek is goed en het klinkt geweldig. Een minder goede opname is direct hoorbaar.

      Hoe verder nu in mijn audio(fiele) zoektocht?

      Ik heb voor mezelf de (hoorbare) overtuiging dat door alle aanpassingen nu het beste uit mijn apparatuur wordt gehaald door de gedane aanpassingen. Ik ben verrast door het mooie geluid en sfeer die geleverd wordt.

      Ik heb nu nog interesse om Switch Netgear GS 108EV3 te vervangen door een audiofiele switch en als er geen andere speakers komen dan plaats ik nog ontkoppelaars onder de huidige speakers.

      Nu de voorkant voor mij op orde is, ga ik (opnieuw) op zoek naar een speaker die een nog beter geluid geeft en matcht bij de huidige set en alle gedane aanpassingen.

      Uiteraard altijd bereid om uw vragen te beantwoorden.
      Hartelijke groeten.

Weergave van 0 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.