donderdag, maart 28, 2024

Meerdere volume knoppen

Weergave van 8 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168518
      RonRon
      Deelnemer

      Hoe zit het nou als je verschillende volumeknoppen hebt:
      Als ik stream vanaf PC is er een volumeregeling op de PC. De tweede volume regeling zit vervolgens op de DAC en dan heb je ook nog een derde volume regeling op de Afstandsbedienining en een vierde op de versterker.
      Wat een keuze.

      Hoe die nu op goede wijze te gebruiken of maakt het niets uit.

      Vandaag stond de volume van de DAC onverwacht op ruim 70% en van m’n tablet op maximaal. Ik draaide het volume op de versterker zachter maar het klonk akelig uit de speakers. Alsof de bedrading los zat, raar schurend geluid.
      De DAC volume lager gezet en op versterker hoger en op tablet de volumeschuif halverwege gezet en het klonk weer goed.

      Lang verhaal maar kennelijk is er een foute en ideale stand van de volumeknoppen.

      Hoe zit dit eigenlijk?

      Ron

    • #169315
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Volume van de versterker: je hebt daar in ieder geval een voorversterker.
      Volume van de DAC, je DAC is dus ook een voorversterker.
      Als je een voorversterker op een voorversterker aansluit dan kan het zijn dat het signaal uit de eerste (de DAC) zo krachtig is dat je de ingang van de tweede voorversterker overstuurd.
      Dat rare schurende geluid wijst op clipping=oversturen.
      “Problem” is dus eigenlijk dat je 2 voorversterkers gebruikt.

    • #169321
      RonRon
      Deelnemer

      Met een beetje uitproberen maakt het volgens mij niet uit welk volume dan omlaag moet, van de DAC of van de versterker, als er maar eentje omlaag wordt gedraaid.

    • #169333
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Ron,

      Het maakt wel degelijk uit! De pc is een digitale regeling (vaak… er zijn een paar uitzonderingen waarbij de regeling analoog gebeurt in de dac… Denk aan de Dragonfly).

      Digitale regelingen wil je in principe vermijden. Dat kost dynamiek en detail.

      Wat je dus wilt is de volumeregeling op de pc open laten staan.

      Dan de DAC: hierin kán een analoge regeling zitten. Ik zou dat even uitzoeken. Als deze digitaal is, wil je ofwel fixed uit (dus 2 volt) of de regeling op 100% laten staan. Dat zou dan 2 volt moeten zijn.

      Ik zou dus in bijna alle gevallen alleen de voortrap gebruiken voor regeling van het volume. Anders gooi je bij elke stap de ruisvloer een beetje omhoog én verlies je dynamiek en detail.

    • #169337
      RonRon
      Deelnemer

      Ik doe het wat omslachtig geloof ik.
      Tot voor kort speelde ik via MacMini en Hugo Chord TT DAC. Analoge voor-en eind versterker van Van Medevoort.
      Mijn echtgenote kon maar niet omgaan met de software en stoorde zich dat de tv altijd aan moest om muziek af te spelen.
      Als impulsieve aankoop (om van het gedoe af te zijn) een Node 2 Mediaplayer gekocht. De BluOS software met Tidal, Spotify, radio enz enz heeft het probleem van echtgenote opgelost. De DAC van de Node gebruik ik niet, dat is nog steeds de Chord Hugo TT. Dus vandaar de vraag van mn volumeknoppen.
      Voor zover ik weet heeft de Chord geen mogelijkheid om het volume op fixed te zetten. De Node 2 kan dat wel, maar dat is niet handig omdat ik via tablet / Bluetooth speel.

      Maar goed, al met al vraag ik me af of ik wel handig bezig ben. Volgens mij heb ik veel apparaten die hetzelfde doen:
      Met de Apple MacMini en de Node 2 heb ik twee Mediaplayers. En momenteel wordt de MacMini niet gebruikt.
      En met de Node 2 en de Chord heb ik twee DAC’s. De DAC van de Node 2 wordt weliswaar niet gebruikt (hoewel die erg goed klinkt, ik vraag me af of t zoveel minder is dan de Chord).
      En dan tenslotte een voor- en eindversterker, is dat echt zo van belang in het segment dat ik heb.

      Maar goed, dank voor het antwoord!

    • #169339
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Nog een aanvulling op de volumeregeling van de Chord:

      If that suggests digital volume, spot on. Alas, this isn’t the usual bit-decimating 24-bit on-chip affair which comes free and built into conventional converter silicon. That’s because Chord don’t do off-the-shelf chips. Instead, this volume control is part of their custom filter. Thus it’s written to a latest-gen Xilinx Spartan 6 field-programmable gate array. The latter’s ultra-low 0.7V power draw enabled Hugo’s original battery power concept in the first place. To learn at what resolution Chord’s attenuator operates—would it get lossy at high signal cut?—and how its presence might enforce DSD-to-PCM conversion, I asked head honcho John Franks for the juicy tech bits. “There’s no bit attrition whatsoever, hence zero loss. But I’m not really a digital designer. I just dabble in it from time to time. For the full Monty on this particular aspect, I’ll pass you on to Hugo’s designer Rob Watts.”

    • #169342
      RonRon
      Deelnemer

      Jaap, bedankt voor de reply. Ik zal de instellingen aanpassen.
      Je bent nooit klaar he met hifi…

      Ron

    • #169347
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Nee… zeker niet! :-).

    • #169352

      Ik ben de tel kwijt geraakt.
      Ik vermoed dat ik wel 6 volume knoppen heb.
      1 daarvan is fixed omdat ik een optische kabel van de macmini naar de NAD D7050 heb lopen. Vanaf de D7050 gaat het analoog naar een oude NAD C350 die op zijn beurt singaal stuurd naar mijn NAD 245BEE. Al heeft de laatste eens voor de afwisseling geen volume knop. De macmini heeft twee volume regelingen. De iTunes en de algemene volume.

      De volume pas ik het meeste aan met de schuif in iTunes.

      Bij mijn andere installatie is er maar 1 volume knop. Wel zo gemakkelijk.

    • #169338
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dat is inderdaad nogal een set-up! Maar wel mooie componenten.

      De Chord is wel beter dan de Node2 hoor. Dus die zou ik laten zitten. Ik denk – inschatting – dat die volumeregeling analoog gebeurt. Dus je kán de Hugo dan wel goed voor volumeregeling gebruiken. Je zou dan dus de Node2 op fixed kunnen zetten. Digitaal uit wil je dat toch wel, want anders knijp je meteen de bits af voordat ze uberhaupt de dac in gaan.

      De PC wil je eigenlijk nooit voor volume gebruiken. Ook niet in pakketten als JRiver en varianten. Ook die gaan dan samplen…

Weergave van 8 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.