luidsprekers aanpassen aan kamerakoestiek

Home Forums Puur Multi Channel AV luidsprekers aanpassen aan kamerakoestiek

Tags: 

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  TonB 1 maand geleden.

• Auteur

Frans Callebaut
    Bijdrager

hallo, daar ik op akoestisch gebied een zeer moeilijke luisterruimte heb, gebruik ik al sedert meer dan 30 jaar een dbx 10/20 computerized equalizer/analyzer(met meetmicrofoon) overigens met een perfekt resultaat. wat moet ik nu doen wanneer de dbx de geest geeft ? op mijn yamaha cx-a5100 surroundvoorversterker zit wel ypao, maar dit regelt enkel de geluidssterkte van de luidsprekers en past ze niet aan aan de kamer akoestiek. er zit ook nog een parametric equalizer op de yamaha, maar die werkt zonder meetmicrofoon en het lijkt me bijna onmogelijk om op het gehoor een perfekt klankbeeld te bekomen. kan iemand mij helpen ?
    mvg,
    frans callebaut

mellody
    Bijdrager

Ja, juist op het gehoor een perfect klankbeeld is waar het om gaat.
    Het gaat om jou beleving! Als je een “perfect” klankbeeld “op papier” hebt ingesteld (de apparaten zeggen dat “dit” perfect is!???) zou het zo maar niet lekker in je gehoor kunnen liggen. Dus…experimenteren!

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

Wat Mellody zegt: wat perfect is, verschilt per persoon. Ik houd van neutraal. Anderen houden van warmig. En weer een ander wil bijna analytisch.

We hebben al via mail contact gehad over de oplossing. Ik zou voor een Anthem gaan als ‘alles-in-één’ oplossing. Er zijn ook losse doosjes die dat kunnen. En bijna allemaal zijn ze handmatig nog na te regelen.

Frans Callebaut
    Bijdrager

hallo,
    ik houd ook van neutraal. de anthem is niet direkt een oplossing voor mij daar dit een volledige surround voorversterker is en ik heb er al één namelijk de yamaha cx-a5100. die is wel uitgerust met YPAO. kan ik daar mijn kamerakoestiekproblemen mee oplossen of moet ik toch gaan voor losse doojes en zo ja, welke ?
    mvg, frans callebaut

TonB
    Bijdrager

Frans,

Een DSP of equalizer zal veel goeds kunnen doen in het frequentie domein. Maar acoustiek problemen zitten vaak veel meer in het tijds domein (te veel galm).

Waarom pak je het probleem niet bij de bron aan en kijk je naar een paar simpele aanpassingen in de acoustiek? Zelf heb ik ook (na een goede deskundige meting) een paar niet al te opvallende panelen in huis. Dat geeft gewoon al meer rust in de huiskamer (dus zonder muziek of beeld, maar bij conversatie) en een hele verbetering in de muziek weergave.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.