vrijdag, april 26, 2024

Levensduur en onderhoud versterkers

Weergave van 3 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168551
      Gabor VanemanGabor Vaneman
      Deelnemer

      Beste muziekliefhebbers,
      Een hifi hobby kan – zoals jullie weten – heel kostbaar zijn. Ik ben dan ook heel benieuwd naar jullie mening over onderhoud en de levensduur van een versterker?
      Mijn Marantz pm7200 (staat op het lijstje om te vervangen) is al zeker 10 jaar oud en ik vraag me af of een servicebeurt nodig is?

      Kortom, vaak geven jullie de versterker(s) een servicebeurt.

    • #169568
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Zolang het werkt niets aan laten doen. Deze Marantz is echt top.Tuurlijk er bestaat beter, maar je moet dan wel echt super luidsprekers hebben die zo goed mogelijk staan opgesteld om het te kunnen horen. Als je,je wat verdiept inzake reparatie of vervanging dan kom je er achter dat er ontzaggelijk goede apparatuur nodig is om het goed af te regelen en niet te vergeten kennis en tijd. Maar als je zeker weet dat de reparateur verstand van zaken heeft, dan de elco’s en condensators vervangen. Maar waarschijnlijk gaat hij nog minstens 10 jaar zonder problemen mee.

    • #169774
      Pathos39Pathos39
      Deelnemer

      Ik speel al 15jaar met mijn arcam alpha 10 zonder problemen, nooit onderhoudsbeurt gegeven.
      Speelt momenteel in mijn 2e set met een chord mojo de sterren van de hemel.

    • #170101
      Ton55Ton55
      Deelnemer

      Marantz en onderhoud….. soms nodig en som (zoals bij mij) werkt die na 40 jaar nog uitstekend.

      Blijft over:
      “don’t try to fix if its working correct”.

      gr.
      Ton

    • #169569
      Gabor VanemanGabor Vaneman
      Deelnemer

      Beste Ferdy,

      Bedankt voor je reactie. Geen servicebeurt nodig dus tenzij er iets is.
      Overigens vind ik deze PM7200 beter in klasse AB klinken dan in klasse A (veels te wollig/warm).
      Sowieso wil ik eens gaan kijken om te gaan upgraden en dan beginnen bij mijn versterker.
      Veel keus sowieso en wil ik een versterker i.c.m. DAC of losse DAC en versterker (zoals nu).

      De Marantz is zeker niet slecht maar ik wil nog meer horen en heb soms het idee dat ik de versterker harder moet zetten om alles te horen, gek he.

    • #169570
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Echt Marantz is een merk wat geen krans nodig heeft. Als zij A-klasse claimen tot 25 W dan is het absoluut neutraal. Weet voor 99,9% zeker dat de luidsprekerboxen niet optimaal staan opgesteld, dat is de reden waardoor het hoog minder wordt weergegeven en daarom warm/wollig klinkt, oorzaak verschil in het stralingspatroon. Hoe lager de frequentie hoe meer het de vorm aanneemt van een cirkel en wordt hierdoor deze frequenties door de achter- en zijwand versterkt, hoe hoger de frequentie hoe meer de vorm van een spijker, die dus niet door reflecties wordt versterkt. Elke reflectie binnen 1mtr zorgt voor 3dB versterking. Ik maak geen reaclame voor Marantz, goede wijn… Heb zelf de Quad 606. Wat het hoog- en midden frequenties ook helpt indien de luidsprekerboxen op piepschuim / spikes of kurk staan.

Weergave van 3 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×