Je beste tweak!

Home Forums Algemeen Hifi Tweaks Je beste tweak!

Tags: , ,

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Jaap Veenstra 3 maanden geleden.

• Auteur

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

We proberen natuurlijk weleens wat op Alpha. Denk aan de bruggetjes achterop de speakers vervangen voor mooiere versies. Of andere voetjes onder een versterker of streamer. Of wat te denken van betere of andere spikes onder speakers. Allemaal tweaks die wel wat doen…

Wij zijn heel erg benieuwd naar de beste tweak die u hebt gedaan. Even een glas wijn buiten beschouwing gelaten :-).

Rokx
    Bijdrager

In het topic over de kabels werd gesproken over kurk.deze week was ik toevallig in de xenos. Kurken onderzetters gekocht. Deze heb ik geknipt in stukjes van 3×3 cm. Ik heb 2 op elkaar gelegd en deze onder de voetjes van mijn cd-speler geplaats.

Nu hangt het relatieve succes van een tweak natuurlijk af van de kwaliteit van de verschillende onderdelen in de gehele audio-keten. Recent heb ik mijn Gamma-verlengsnoer vervangen door een Monster-stekkerblok (via marktplaats). Dat gaf een groot verschil, meer rust en ruimte en het geluid. En de bas lijkt ook wat toegenomen. Nu vindt ik dat wel lastig te beluisteren . Ik heb B&W CM1’s op stands. Ze klinken fijn, maar ik mis wel de “ballen”, vooral bij stevigere muziek.

Anyway,terug naar de kurk en de keten. Mijn audio apparatuur staat in een goedkope ikea.jullie meubel met een Tv er bovenop. Een meubel die veel trillingen doorgeeft. Duidelijk te voelen als bij het afspelen van muziek de hand op het meubel en de cd-speler wordt gelegd. En verdomd…na het plaatsen van het kurk was het trillen veel verminderd. En het geluid? Alsof er meer stilte in de muziek zit, meer diepte.

Mijn volgende tweak? Een nieuw audio/tv meubel, misschien zelfbouw. Iemand idee├źn of tips?

Jan Karssen
    Bijdrager

Dag Rokx,
    Wellicht dat het meubel wat ik heb staan (eigen ontwerp) je wat verder op weg helpt: http://bit.ly/1P4HHVV

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

Dag Rokx,

Klopt dat een meubel heel veel verschil kan maken. Wij gebruiken dat meubel niet voor high-end tests. En als we het inzetten, gebruiken we anti-vibratie voetjes. Dat scheelt zeker veel!

Leuk dat het kurk hoorbaar is. Dion Audio doet het standaard onder de versterkers, dacs en voortrappen.

Marcel
    Bijdrager

Wat grappig. Alle exotische tweakjes waar de hoofdprijs voor moet worden betaald kunnen mij gestolen worden. Bij een versterker begrijp ik dat sowieso nooit.

Gister maar eens vilt onder de versterker en cd speler (ding is 20 jaar oud of zo) gedaan. Ondanks dat ik vaker dingen over trillingen lees kon ik mij dat nooit voorstellen….tot ik net m’n hand eens voor de gein op m’n apparatuur deed. Verdomme, wel degelijk trillingen!

Het vilt ga ik er niet meer afhalen en het standaard audiofiele rijtje verbeteringen laat ik lekker achterwege want het is maar net wat je wilt horen. Ik hou het op lekker een muziekje luisteren :-)

Naar kurken onderzetters heb ik toevallig vorige week gekeken. Action zit hier het dichtste in de buurt. Zij hebben echter alleen van die grote dikke (1cm) kurken onderzetters voor pannen. Of werkt dat minder goed? Ze zijn nl. vrij hard.

Sander
    Bijdrager

Mijn Pro-Ject RPM 1 Carbon staat op een 3CM massief eiken plint met sorbothane voeten van Thorlabs. Dit was met name nodig omdat we een wiebelige houten vloer hebben in ons huurhuis.
    Nu kun je er naast staan springen en doen zonder dat de platenspeler overslaat. :)

Mijn massief eiken meubel wil ik verkopen, aangezien ik mijn installatie toch in een stand heb staan.

daytrader
    Bijdrager

Ik weet niet of je t een tweak kan noemen en ook niet of ik er nou trots op moet zijn maar mn spullen staan op berkenmultiplex plaatjes die weer op een stepjes-formaat fietsband liggen, zeg maar turbo-luchtkussen 2.0. Mn vrouw wilde dr een sok omheen breien maar dat vond ik te ver gaan. Wij kunnen t nu idd. heel bont maken voor de boel overspringt. En dat is dus een voordeel.

Jaap Veenstra
      Sleutelbeheerder

Ik vind het wel een prima tweak hoor! Desktop-speakers op een soort faom werkt ook heel goed. Reduceert resonantie door het bureau als een malle!

Ferdy Bossy
    Bijdrager

Jammer dat Jaap het niet een keer wil proberen. Weet zeker dat hij versteld zou staan van het effect van piepschuim, kurk demt trillingen maar is lastiger op het juiste formaat te krijgen. Had het al eerder te berde gebracht, Bijna alles wat in een doos zit, wordt omsloten door piepschuim omdat deze de schokken het beste opvangt. Als de kast / apparatuur of luidsprekerboxen op piepschuim staat de weergave echt beter wordt. En ook al vaker geopperd zorg dat luidsprekerboxen zoveel mogelijk vrije ruimte rondom hebben, 1mtr. doet wonderen met 3D en het midden/hoog, ook de hoogte van de tweeter kan wonderen verrichten, op oorhoogte plaatsen is een tweak die beslist niet vergeten mag worden. Marcel raad ik aan om eens te luisteren naar een goeie versterker de verschillen zijn gigantisch. Ik dacht vroeger net zo, tot ik mijn Quad versterker even inruilde voor een QSC stond versteld van het klankverschil. Een https://www.hegel.com/ versterker of QII-EIGHTY zal je echt op andere gedachten brengen.

Jaap Veenstra
      Sleutelbeheerder

Dag Ferdy,

Hoe kom je erbij dat ik het niet wil proberen? Dat heb ik toch nooit gezegd (niet dat ik weet in ieder geval). Ik denk dat piepschuim heus wel wat doet. Al gok ik dat het te hard is om echt te ontkoppelen. Niet voor niets gebruikt Townshend veren en Isoacoustics een soort speciaal rubber. Daarbij moet de ‘ontkoppelaar’ in verhouding staan tot het gewicht van de speaker.

Maar goed: ik kan me best voorstellen dat het iets doet. En het zal zeker beter zijn dan niets onder de speaker.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.